پيگيري وعده ها

 سرويس‌هاي جديد تلفن همراه، روندها و فرصت‌ها ” مي گويد:”تجربه نشان مي‌دهد كه مردم كشور ما از ميان 90 درصد امكانات تلفن همراه تنها از 10 درصد آن استفاده مي‌كنند و در حقيقت سرويس‌هاي ارزش افزوده را نمي شناسند…”.
محامدپور همچنين با اشاره به اينكه در كنار پرداختن به مسائل زيرساختي و فرهنگ‌سازي بايد زمينه‌ اقتصادي آن را نيز در نظر گرفت تصريح كرد: اين سرويس‌ها بايد طوري ارائه شوند كه در حد توان اقتصادي مردم باشند، بنابراين بحث تعرفه و قيمت سرويس‌ها امري اساسي كه بخشي از آن به عهده‌ اپراتورهاست
يک سال بعد ….
ششم تير ماه سال 1387 
يک سال پس از برگزاري همايش ” سرويس‌هاي جديد تلفن همراه، روندها و فرصت‌ها ” هنوز هم  سرويس GPRS اپراتور اول تلفن همراه به دليل کوتاهي پيمانکار نيمه دولتي ” صاايران” با وجود تاخيري طولاني مدت ، راه اندازي نشده است . سرويس MMS اين اپراتور هم که ظاهرا از لحاظ فني وابسته به سرويس  GPRS است ،ايضا  به دو دليل راه اندازي نشده است.
دليل اول همان دليل قبلي است و دليل دوم ؛ کوتاهي مسئولان و دست اندرکاران فرهنگي ، امنيتي و در تدوين آيين نامه MMS است که نه تنها همراه اول ، بلکه ايرانسل و مشترکانش را هم اصطلاحا ،” آچمز ” کرده است!
در ضمن ، درباره اين که محامد پور گفته است، مردم كشور ما از ميان 90 درصد امكانات تلفن همراه تنها 10 درصد آن را مي شناسند و استفاده مي‌كنند ، بايد عرض شود:  با وجودي که متوجه نشديم ايشان با کدام منطق رياضياتي  “کل  100 درصدي “را در مورد  امکانات مذکور ، 90 درصد اعلام فرموده اند.  با اين حال به عرض مي رسانيم که مردم کشورمان همان 10 درصدي را هم که مي شناسند ، نمي توانند استفاده کنند . چون اساسا يا گران است يا ممنوع است ،  يا با تاخيرمواجه است!
اما درباره بخش دوم اظهارات آقاي محامد پور بايد به عرض رساند که : اتفاقا نرخ تعرفه سرويس هاي ارزش افزوده از جمله SMS که بعدها تغيير هويت داد و به پيامک مبدل شد ، با در نظر گرفتن توان اقتصادي مردم از 142 ريال به 222 ريال افزايش يافت و پيامک فارسي هم به ضرب “دگنک ” پاس داشته شد !
نکته جالب اينجاست که از قضا، اين مهم هم اگرچه توسط دولت صورت گرفت ، اما پيشنهاد هشيارانه مقامات اپراتور اول در تحقق اين کار فرهنگي و خداپسندانه بي تاثير نبود  که البته جاي بسي تقدير دارد!…
نتيجه اخلاقي :
هيچ چيز در اين دنيا قطعي نيست و همانطور که مرحوم “آلبرت انيشتن” تئوري” نسبيت” را   مرقوم فرموده و به جهانيان عرضه کردند، طرز فکر، عقايد ، ديدگاه ها ، وعده ها و عملکرد مديران محترم وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات که شير فلکه ارتباطات اينترنتي و مخابراتي مردم دستشان است متناسب با  مکان ها و مناسبت هاي مختلف فرق مي کند و ثابت مي کند که همه چيز “نسبي” است.
به زبان خودماني ، يعني مي توانيم در يک همايش بگوييم : بايد سرويس هاي ارزان به مردم بدهيم .اما در دفتر کارمان که تنها مي شويم  به دولت پيشنهاد بدهيم که براي افزايش نرخ سرويس ها  مصوبه صادر فرمايد!
نتيجه ديگر اين که ؛ آن 10 درصد ازامکانات تلفن همراه  که در اظهارات آقاي محامدپور مغفول مانده  بود، امکانات و سرويس هايي هستند که نه مردم آنها را مي شناسند ، نه اپراتورها مي دانند که چيست و نه اساسا قابل عرضه هستند  که در علم  مخابرات و ارتباطات مدرن به آنها  “امکانات  مجازي” اطلاق مي شود . به همين دليل هم اصلا به حساب نمي آيند و مي توان آنها را فاکتور گرفت و تمام هم و غم خود را صرف پرداختن به 90 درصد باقي مانده کرد که گوش شيطان کر درآمد خوبي هم دارند .
15/13

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا