پيام کوتاه براي مبارزه با ايدز در آفريقاي جنوبي

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” به نقل از بي بي سي، بر اساس اين گزارش 15 درصد جمعيت آفريقاي جنوبي مبتلا به ويروس HIV هستند و  پروژه Masiluleke قرار است براي کمک به بيماران مبتلا به ايدز به اجرا درآيد.
براساس اين پروژه ،  يک ميليون پيام کوتاه در طول يک روز براي کاربران تلفن همراه ارسال مي شود که مردم را به آزمايش دادن و درمان اين بيماري تشويق مي کند.
براساس اين گزارش، هر ساله تقريبا 350 هزار نفر از مردم اين کشور به دليل ابتلا به اين بيماري جان  خود را از دست مي دهند.
طرح آزمايشي اين سيستم نشان داده که اشتياق به مشاوره در طرح ملي مشاوره تلفني در ژوهانسبورگ از زمان اجراي اين پروژه تا کنون 200 درصد افزايش يافته است.
اطلاعات غلط و بدنامي در بسياري از ارتباطات باعث مي شود که سطح آگاهي مردم از اين نوع بيماري پايين باقي بماند، به طوري که تنها 5 درصد افرادي که به اين بيماري مبتلا هستند آن را مديريت مي کنند و اغلب مردم هنگامي که در آستانه مرگ قرار مي گيرند به آزمايش و مداوا مي پردازند.
در اين طرح براي همه کاربران تلفن همراه در سراسر آفريقاي جنوبي پيام کوتاهي با مضمون “لطفا به من زنگ بزن” (PCM) ارسال مي شود.
اين پيام ها رايگان هستند و به کاربران امکان مي دهند که بدون پرداخت هيچ
گونه هزينه اي از دوستان خود بخواهند که با آنها تماس بگيرند.
هر پيام PCM ارسال شده محتوي کلمات “Please Call Me”، شماره تلفن فرد تماس گيرنده و فضايي براي 120 حرف تبليغاتي است که به اين شکل هزينه پيام جبران مي شود.
پروژه Masiluleke به منظور تشويق مردم به انجام آزمايش هاي لازم در رابطه با بيماري ايدز و درمان اين بيماري ترتيب داده شده و قرار است ميليون ها پيام بهداشتي هر ماه براي کاربران سراسر آفريقاي جنوبي ارسال شود.
بر اين اساس، پيام ها به زبان محلي اين کشور ارسال مي شوند و در هر روز 30 ميليون پيام  با اين مضمون براي کاربران ارسال مي شود: “هشدار! ممکن است شما به ويروس HIV مبتلا باشيد، آيا مي خواهيد با يک مشاور در اين باره صحبت کنيد؟” و براي وي شماره تلفني ارسال مي شود که کاربر را تشويق به مشاوره مي کند.
اين پروژه قرار است از اول دسامبر( 11 آذر )  آغاز شود و دست اندرکاران اين پروژه اميدوارند که صدها هزار نفر از مردم اقدام به آزمايش HIV کرده و به درمان اين بيماري بپردازند.
بي بي سي اعلام کرد ، آفريقاي جنوبي با 49 ميليون نفر جمعيت داراي 43 ميليون کاربر تلفن همراه است که از اين شمار بيش از 95 درصد کاربر تلفن همراه اعتباري هستند.
135/14/179

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا