فناوری های نوین

2009 ، سال گوشي هاي هوشمند


به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” به نقل از پايگاه اينترنتي “ات نيوز”، شرکت هاي سامسونگ و ال جي الکترونيک با تاييد اين مطلب اعلام کردند ، سال آينده  رقابت در حوزه گوشي هاي هوشمند بين شرکت ها بسيار تنگاتنگ تر خواهد شد.
اين دو شرکت برنامه خود را براي سال آينده بر پايه ارايه گوشي هاي هوشمند تنظيم کرده اند و نوکيا، سامسونگ، ال جي، ريم، اپل و گوگل نيز در اين ميدان حرف هاي زيادي براي گفتن دارند.
سامسونگ 20 مدل گوشي هوشمند ارايه کرده تا راه دستيابي  به اهداف را هموار کند و در سال آينده نيز 30 مدل جديد از گوشي هاي هوشمند را به بازار عرضه مي کند.
سازندگان گوشي هاي هوشمند تمرکز خود را روي ويندوز موبايل قرار داده اند اما سيستم هاي عامل ديگر مانند سيمبيان، اندروييد و LiMo نيز مورد توجه سازندگان قرار دارد.
در سال جاري گوشي هوشمند 10 درصد توليدات سامسونگ را به خود اختصاص داده بود و پيش بيني شده که تا 2011 اين ميزان به 30 درصد برسد.
شرکت ال جي الکترونيک نيز اعلام کرد که در حوزه گوشي هاي هوشمند فعاليت خود را گسترده تر مي کند و 
به گفته يکي از مقامات، اين شرکت در سال آينده براي هر فصل سه مدل گوشي هوشمند ارايه مي کند به طور که به 12 گوشي در سال مي رسد.
ال جي قصد دارد سهم خود را در بازار گوشي هاي هوشمند به 30 درصد برساند و اين شرکت در اين حوزه  بازارهاي آمريکاي شمالي، اروپا و آسيا را نشانه گرفته است.
فروش گوشي هاي هوشمند تا پايان سال جاري 210 ميليون دستگاه برآورد شده است و پيش بيني مي شود تا 2012 به 460 ميليون دستگاه افزايش يابد.
شرکت تحقيقاتي اينفورما نيز پيشتر اعلام کرد، ارزش فروش گوشي هاي هوشمند از 39 ميليارد دلار در سال 2007 به 95 ميليارد دلار تا سال 2013 مي رسد.
 فروش گوشي هاي هوشمند تا 2013 نيمي از فروش کل تلفن هاي همراه را به خود اختصاص خواهد داد.
چين يکي از بازار هاي اصلي گوشي هاي هوشمند است و در ماه سپتامبر فروش اين گوشي ها در اين کشور 2/12 درصد افزايش يافت.
فروش گوشي هاي هوشمند در چين روند پر سرعتي را دارد و نوکيا، موتورولا و Dopod بيشترين سود را از فروش اين نوع گوشي ها نصيب خود کرده اند.
نوکيا 70 درصد فروش گوشي هاي هوشمند را به خود اختصاص داد و پس از آن موتورولا با 9/18 درصد، Dopod با 2/5 درصد، سامسونگ با 6/2 درصد و سوني اريکسون تنها با يک درصد قرار گرفته اند.
** تعريف گوشي هوشمند
کارشناسان تعريف هاي مختلفي از گوشي هوشمند ارايه مي دهند، برخي معتقدند که گوشي هاي هوشمند معمولاً به دو صورت موجودند، گوشي هاي هوشمند PDA مانند ، که در اصل يک دستگاه PDA يا کامپيوتر جيبي هستند و در خود قابليت برقراري تماس تلفني را هم دارند و مدل بعدي گوشي هايي هستند که تلفن همراه محسوب مي شوند  و در خود برخي قابليت هاي يک PDA مانند تقويم ، ايميل ، مرورگر وب و برنامه هاي آفيس را نيز دارند.
 PDA ها ، معمولاً داراي صفحه نمايشي بزرگتر، حساس به تماس ، با قلم  کار مي کنند ، صفحه کليد ندارند و از صفحه کليد مجازي روي صفحه نمايش برخودارند.
اغلب گوشي هاي هوشمند حداقل دوربين VGA دارند و مي توانند عکاسي و فيلم برداري کنند، داشتن پخش کننده موسيقي و ويدئويي يک استاندارد نيست، اما در مدل هاي جديد، متداول شده است.
در ميان نرم افزارهاي اين دستگاه ها مي توان به کتاب هاي الکترونيکي، بازي ها و دستگاه هايي چون دريافت کننده هاي GPS و دوربين اشاره کرد که اين گوشي ها را  به گوشي هايي با قابليت هاي بالا تبديل مي کند.
مشخصات يک گوشي موبايل هوشمند عبارت از  صفحه نمايش بزرگ، قابليت کار با اطلاعات، ابزاري دستي براي ارايه کارايي هاي کامل يک تلفن است و در عين حال قابليت هاي يک PDA را نيز داشته باشد.
اغلب ناظران صنعتي و توليدکنندگان با اين تعريف تقريباً ساده موافقند، اما از نظر طراحان ، شکي نيست که قابليت کار با برنامه هاي کاربردي،  از ويژگي ها و خصوصيات اصلي اين دستگاه ها به شمار مي رود.
جيسون لانگريج، مدير تجارت موبايل مايکروسافت در انگلستان، در اين باره مي گويد: از نظر ما گوشي هوشمند ترکيبي از دستگاه هاي سنتي ارتباطي با برنامه هاي کاربردي و اطلاعات پيشرفته است.
در يک تعريف ساده تر، يک گوشي پيشرفته امکان دسترسي شما به ايميل هايتان را مقدور مي سازد، و مي تواند ايميل ها و تقويم قرارها را با پي سي هماهنگ سازد.
گوشي هاي هوشمند در حقيقت بيشتر، خصوصيات پي سي ها را دارند تا گوشي موبايل و  خصيصه اصلي آن ها  از نظر عامه مردم اين است که قابل برنامه ريزي باشد.
تحليلگر ديگري وجه تمايز يک گوشي هوشمند را در دارا بودن سيستم عامل باز و قابليت نصب و لغو آزادانه برنامه هاي کاربردي مي داند.
179/14/112

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا