در مورد سيم کارت بيشتر بدانيم

سيم  کارت چيست؟
  سيم کارت يکي از انواع کارت هوشمند است که به عنوان  شناسه  اصلي مشترک در شبکه gsm  به کار مي رود.به عبارت ديگر  پروسه شناسايي  هويت و تفکيک بين  مشترکين  مجاز و غير مجاز توسط سيمکارت  امکان پذير است.
ساختار سيمکارت چيست؟
سيمکارت  و به طور کلي Smart Card  ها با تمامي تنوع خدمات و کاربرد هاي متفاوت از ساختار  مشابهي تشکيل شده اند. هر Smart Card مشابه يک کامپوتر کوچک بوده  و شامل پردازش اصليCPU  انواع حافظه  مانندEE،ROM، RAM،PRON ، واحد ارتباطيUART و غيره است.
انواع سيم کارت  از نظر ولتاژي
انواع سيم کارت از نظر ولتاژ کاري به سه کلاس C،A وb  تقسيم مي شود که به ترتيب با ولتاژکمتر در گوشي با ولتاژ بيشتر کار مي کند ولي عکس آن صحيح نيست.
انواع  سيم کارت  از نظر  نرم افزاري
آنچه  کارت  را از ساير کارت هوشمند  متمايز مي سازد،نرم افزار اجرايي يا سيستم عامل OS  سيمکارت است که در يک تقسيم  بندي  کلي به دو دسته JAVAو Native تقسيم مي شود. تفاوت  اين  دو نوع OS  در اين است  که در سيم کارتهاي نوع JAVA امکان بارگذاري  برنامه هاي کاربري جديد Application  با استفاده  از زبان استاندارد JAVA به راحتي امکان پذير است،بنابراين مي توان در سيم کارت علاوه بر قابليت هاي اصلي،خدمات وسرويس هاي جديدي را ارائه  کرد که سرويس هاي ارزش  افزوده VAS نام دارد . اين فرايند در سيم کارت هاي توع Native به سختي  امکان پذير است.
دلايل خرابي سيم کارت
 سيم کارت  به دلايل مختلف ممکن است دچار اشکال شده  و از حالت سرويس دهي خارج شود  که اين دلايل مي تواند  شامل موارد زير باشد.
1- وارد کردن  اشتباه 3 بار متوالي  e Pin Cod توسط مشترک که با استفاده  از کليدPuk 1  قابل بازيابي است و د ر صورت 10 بار اشتباه واردکردنPuk  سيم کارت بلوکه شده(مي سوزد) و غير قابل استفاده مي شود.
2- قطع  ازHLR به دليل عدم پرداخت قبض مشترک و يا دريافت شکايت
3- پر شدن  شمارنده سيم کارت؛ در برخي از سيم  کارت هاي به دلايل امنيتي  شمارنده اي وجود دارد که پس از چند سال  استفاده از سيم  کارت  ممکن است شمارنده پر شده و سيم کارت در شبکه  Update  نشود در اين حالت بايد سيم کارت تعويض شود.
4- عدم انطباق با گوشي؛ ممکن است سيم کارت کاربر به دليل تنوع گوشي ها و رشد سرويع تکنولوژي ساخت گوشي، با  برخي  از گوشي ها به درستي کار نکند ، دراين حالت نيز با مراجعه  به دفاتز مشترکان به همراه گوشي، سيم کارت و شناسنامه  سيم کارت، به صورت رايگان تعويض مي شود.
162/13/117

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا