خواندنی

تكان شديد در بازار حراج هنري ايران

در حضور ٨٠٠ خريدار و هنر دوست، هنر ايران حائز ركورد هاى بين المللى فروش شد. بار ديگر نقاشى از سرى تنه درختان سهراب سپهرى با رقم قابل توجه دو ميليارد و ٨٠٠ ميليون تومان گرانقيمت‌ترين اثر هنرى به فروش رسيده در داخل كشور در سراسر تاريخ هنر كشورمان شد؛ با دستيابى به مجموع فروش ٢١ ميلياردى ( بيش از ٦ ميليون دلار در يك شب) هنر ايران همه ركوردهاى مجموع فروش خود در اقصى نقاط دنيا را شكست و در يك ابتكار تازه با ارائه ١٢ اثر هنرى كلاسيك و سنتى بخش مغفول مانده از تاريخ هنرمان را به بازار رسمى هنر پيشنهاد داد.

از همين رو است كه دكتر عليرضا سميع آذر ، رئیس حراج تهران خرسند است همه اين اتفاقات مهم در پايتخت كشورمان رخ داده است و تاكيد مى كند:« حراج تهران خاستگاه فرهنگى دارد و قصد دارد گنجينه هنر و ميراث هنرى ايران را ضمن معرفى با ارزش افزوده به دنياى هنر پيشنهاد كند. رضا كيانيان، مجرى حراج تهران از نقد برخى‌ها به حراج تهران ابراز شگفتى مى كند و مى گويد از هر زاويه اى بنگريم حراج تهران به نفع همه است و متوجه نشدم چرا برخى به اين رويداد خرده مى گيرند و حسين پاكدل كه براى نخستين بار، آثار كلاسيك حراج را چكش زد حراج تهران را امر مباركى مى خواند كه كمتر كشورى در دنيا چنين امكانى را در اختيار دارد.
دو اثر ميلياردى سپهرى و ٥٣ اثر بالاى يكصد  ميليون
در اين شب طلايى هنر ايران در يك حراج كاملا ايرانى دو تابلوى نقاشى از سهراب سپهرى دو ركورد نخست را با عبور از ميليارد از آن خود كرد. ركورد دوم او يك نقاشى ديگر و كوچك تر از سرى تنه درختان، يك ميليارد و ٧٠٠ ميليون تومان چكش خورد اما ركورد سوم همه را غافلگير كرد. يك اثر زيبا از منوچهر يكتايى ٩٥٠ ميليون تومان فروخته شد؛ نقاشى از طبيعت بى جان بهمن محصص با فروش ٧٢٠ ميليون تومان جايگاه چهارم و نقاشى انتزاعى از سهراب سپهرى با فروش ٧٠٠ ميليون تومان حائز جايگاه پنجم شد.در چهارمين حراج تهران تابلوى دو قطعه اى آيدين آغداشلو ٥٥٠ ميليون، يك چهره قاجارى از كمال الملك ٥٠٠ ميليون تومان، مجسمه يادمان شماره ١ براى كلمه هيچ ٥٠٠ ميليون تومان، آثارى از حسين زنده رودى و نيز على اكبر صادقى هر يك ٤٥٠ ميليون تومان، نقاشى هايى از كوروش شيشه گران و رضا درخشانى هر يك ٣٦٠ ميليون تومان، اثر عشاق تناولى و نقاشى كوزه فرهاد مشيرى ٣٥٠ ميليون تومان و تابلوى زيباى «ا…» سيدمحمد احصايى ٣٤٠ ميليون تومان،  نقاشى انتزاعى از فريده لاشايى و نيز مسعود عربشاهى هر يك  ٣٢٠ ميليون تومان، سه اثر از احصايى،ابوالقاسم سعيدى و درخشانى هر يك ٣٠٠ ميليون تومان چكش خوردند.
در اين شب پنج اثر بالاى ٢٠٠ ميليون تومان فروخته شدند: يك اثر كلاسيك از «حسن زرين قلم»كه ثابت مى كند بيش از يك قرن پيش نقاشيخط خلق مى كرد ٢٦٠ ميليون ، نقاشى  از بهجت صدر ٢٦٠،اثرى ديگر از شيشه گران ٢٤٠ ميليون، يك هيچ كوچك ايستاده تناولى ٢٢٠ ميليون و عربشاهى ٢٢٠ ميليون تومان فروخته شدند.٢٨ اثر در چهارمين دور اين حراجى بالاى ١٠٠ ميليون تومان به فروش رسيدند:  نقاشى ناصر عصار ١٩٠ ميليون، چهار اثر منصور قندريز ، رضا مافى،  نصرا… افجه اى و ژازه تباتبايى هر يك  ١٨٠ ميليون، دو اثر بهمن محصص و منوچهر يكتايى  هر يك ١٧٠ ميليون، چهار اثر ميرزاعبدالمطلب(نقاش‌باشى) ، مهدى ويشكايى، هوشنگ پزشك نيا و نصرا… افجه‌اى هر يك ١٦٠ ميليون، چهار اثر ماركو گريگوريان، ژازه تباتبايى، قاسم حاجى زاده و شهريار احمدى هر يك ١٥٠ ميليون، ناصر عصار ١٤٥ ميليون، سه تابلو از حسين كاظمى،صداقت جبارى و سيراك ملكونيان هر يك ١٤٠ ميليون، چهار اثر سونيا بالاسانيان، هوشنگ پزشك نيا، مهدى ويشكايى و پروانه اعتمادى هر يك ١٢٠ ميليون، سه اثر مرتضى مميز، محسن وزيرى مقدم و ليلى متين دفترى هر يك ١١٠ ميليون تومان و سه اثر پرويز كلانترى، غلامحسين نامى و محسن سهيلى هر يك ١٠٠ ميليون تومان چكش خوردند.
ديگر لازم نيست هنرمندان براى فروش آثارشان روانه كشورهاى همسايه شوند
دقايقى پس از چهارمين حراج تهران، دكتر عليرضا سميع آذر، مدرس هنر و رئیس حراج تهران ، رضا كيانيان و حسين پاكدل دو مجرى اين حراج در يك كنفرانس خبرى به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.سميع آذر با اعلام رشد ١٩٠ درصدى فروش حراج چهارم نسبت به سال قبل، اين ميزان رشد را يك امر كاملا بى سابقه در ميان حراجى هاى دنيا خواند و آن را نشانه شوق و هيجان جامعه ايرانى براى حمايت از هنر و هنرمندان كشورشان ارزيابى كرد؛ او خبر داد فقط يك اثر در اين حراجى به فروش نرسيد و دو اثر نيز كه در طول حراج  به فروش نرسيدند هم با پيشنهاد خريدار و پذيرش فروشنده از طريق After Sale كه در همه حراجى‌ها معمول است به قيمت كمينه فروخته شدند.سميع آذر سپس با تقدير از زحمات رضا كيانيان ، هيجان و اقبال خريداران را مرهون تلاش او دانست و با تقدير از حسين پاكدل به جهت اجراى بخش كلاسيك به نيابت از جامعه هنرى از تلاش آنها براى ارتقاى قيمت آثار هنرمندان تشكر كرد.
سپس رضا كيانيان، يكى از مجريان اين رويداد، با انتقاد از برخى نقدهايى كه اين روزها از حراج تهران خوانده است، پرسيد چگونه تاثيرات مثبت و اهميت حراج تهران را نمى بينند؟ او گفت: «حراج تهران توانسته ارزى كه از كشور براى خريد اثر هنرى خارج مى شد را در كشور نگه دارد؛ ديگر لازم نيست هنرمندان براى فروش آثارشان روانه كشورهاى همسايه شوند. سرمايه دارانى را جذب كرده است كه به جاى خريد و فروش سكه و دلار و تضعيف قدرت مالى اقشار ضعيف جامعه،در امر هنر سرمايه‌گذارى كرده‌اند و انگيزه خلق اثر هنرى افزايش يافته است و لذا متوجه نشدم چرا از حراج تهران انتقاد مى‌كنند.»كيانيان گفت كه هسته اصلى اين تحولات مثبت از زمان مديريت دكتر سميع آذر در موزه هنرهاى معاصر تهران شكل گرفت كه توانست هنر ايران را در عرصه هاى بين المللى معرفى كند.حسين پاكدل كه براى نخستين بار در حراج تهران چكش زد در سخنانى كوتاه گفت:« حراج تهران را يك اتفاق بسيار مبارك مى دانم. گردش مالى اينچنينى براى هنر ايران ضرورى است اما همچنان اين عددها مثلا در مقايسه با يك ساختمان در شميران تهران اندك است.»پاكدل درباره نخستين تجربه اجراى حراج گفت:« پايين كه نشسته بودم رضا كيانيان را با همه سال هاى بازيگرى اش در ايفاى يك نقش بزرگ ديدم. او توانسته بود با مهارت بسيار ويژه اى انبوه جمع حاضر را با خود همراه سازد و من خوشحالم كه در يك نمايش بزرگ و فاخر يك نقش كوچك ايفا كردم و از اين نقش بسيار لذت بردم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا