كدام يك مهم‌تر است: ربا يا بدحجابي؟

داوود حشمتي
ايشان فرمودند: «پرداختن به مسئله حجاب مهم‌تر از پرداختن به رباخواری است». البته من در مقام و موقعيت و سطح علمي‌اي‌نيستم كه بخواهم به عالم جليل القدر و مرجع تقليدي كه مقلدان بسياري دارد، در رابطه با ميزان و حدود حرام بودن «ربا‌خواري» صحبت كنم،  اما چون ايشان در بخش ديگري گفتند كه امام (س) بر مسئله «حجاب» تاكيد زيادي داشت و از اين رو يك بار ديگر دست نيروي انتظامي ‌را در «اجتهاد شخصي» باز گذاشتند و گفتند: «بهتر است نيروي انتظامي‌فراتر از وظيفه خود عمل كند»، ناچارم نظر امام(س) را درباره ربا‌خواري بيان كنم.
آيت‌ا… سبحاني گفتند: «بد حجابان به نظام دهن كجی می‌كنند در حالی كه رباخواران كاری به نظام ندارند و برای كسب سود بیشتر در پستوها ربا می‌خورند»، اينكه رباخواران كاري به نظام ندارند، آيا مجوزي براي ادامه فعاليت‌شان خواهد بود؟ چون در پستوها دارند ربا مي‌خورند و شما نمي‌بينيد و «كاري به نظام ندارند» مجوزي شده است براي اينكه بگوييم «ربا» در مقام قياس با «بدحجابي» در مرتبه نازل‌تري قرار دارد؟
حقير كوچك‌تر از آن است كه آيات و روايات را به پشت سر هم كند تا نشان دهد تا چه اندازه موضوع «ربا» و «رباخواري» مهم است و كوچكتر از آن هستم كه عرض كنم حضرت آيت‌ا…، قرآن صراحتا ربا را جنگ با خدا مي‌داند. حضرت حق در قرآن مي‌فرمايد: فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ ا… وَرَسُولِهِ. (ترجمه: و اگر چنین نکردید[و به رباخواری ادامه دادید]، پس بدانید به جنگ با خدا و فرستاده او برخاسته‌اید) (سوره بقره- آيه279) آيا در قرآن چنين صراحتي را درباره بدحجابي سراغ داريم؟
اما مهم‌تر از آن شما را دعوت مي‌كنم تا به ديدگاه امام خميني (س) درباره ربا توجه كنيد. امام خميني(س) در تحريرالوسيله نمی‌گوید «ربا گناه كبیره» است بلكه می‌گوید «اكبر كبایر» است. آيا مي‌توان «اكبر كباير» را با بدحجابي قياس كرد؟ پديده‌اي كه لازم است يك‌بار ديگر درباره آن سخنان رهبري را در بجنورد يادآور شويم كه خواستار «مدارا» و «سماحت» در برخورد با بدحجاب شده بودند: «بعضی از همین‌هايی که در استقبالِ امروز بودند خانم‌هايی بودند که در عرف معمولی به آنها می‌گویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می‌ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ به این اهداف و آرمان‌هاست. او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص‌های این حقیر باطن است؛ نمی‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گوئی هستم / آیا تو چنان که مینمائی هستی؟».  ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم می‌کند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت.(19مهر93).
نگاه «مداراگرايانه» رهبري را با نگاه حضرت امام(س) در برخورد با رباخواري در كنارهم قراردهيم. آنجا كه در تحريرالوسيله از امام صادق (ع) نقل مي‌كند:«یك درهم ربا نزد خدا بدتر و زشت‌تراز 70 زنا با محارم است وچنین گناهی دارد.» همچنین روایتی از پیامبر اسلام را نقل می‌كنند كه پیامبر(ص) به امام علی(ع) می‌فرماید: «ای علی ربا 70 نوع است و پايین‌ترین آن‌هامانند این است كه انسان با مادر خودش زنا كند، آن هم در بیت‌ا…‌الحرام». متاسفانه ما مهم‌ترين خلاف‌ها و منكرات را رها كرديم. آنجا كه نياز به برخورد «قاطع» و«بدون مسامحه» وجود دارد، اتفاقا همان پستوهايي است كه از آنها پول‌هاي كثيف فساد و ربا توليد مي‌شود. دليل نمي‌شود كه «چون آنها را نمي‌بينيم» پس آنها «كاري به نظام ندارند. اتفاقا همين «پستوها» هستند كه با فسادشان پايه‌هاي نظام را همچون موريانه از درون مي‌خورند.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. آقای (حقیر) لطف کنید تو مسائلی که بزرگانی مثل آیت الله سبحانی(اعلی الله مقامه) که یکی از نوابغ قرن در رشته علوم اسلامی می باشند نظردادند,شما نظر ندید.
    دوستان دیگر هم لطفا بدون اطلاع به متن بالا احسن نگن.
    واقعا طرح سوال اشتباهه!!!

  2. واسه حجاب باید فرهنگ سازی بشه .ولی هر بدحجابی هم که بد نیست شما فوری می یگید حتما دوس پسر داره مگه در حین ارتکاب جرم دیدینش؟بعد هم فقط تو ایران ی مانتویی بد حجاب حساب می شه.از اون گذشته یه کمم به چشمای مردا اهمیت بدید و نصیحت مردا هم بکنید خواهشا.من از شما می پرسم یه بد حجاب اشک بچه های یه ادم بد بخت رو در میاره وحقشونو می خوره یا یه بد حجاب؟ربا اقتصاد جامعه رو فلج می کنه و دنبالش هزارتا عواقب دیگه می یاد .ولی عواقب بد حجابی اون قدر زیاد نیست

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا