اینترنت فراموش شده ایرانی

تا چندی پیش هزینه استفاده از اینترنت در افغانستان، هر ساعت 60 افغانی بود که هم اکنون این رقم به 10 افغانی در ساعت کاهش یافته است.
 اما  امروزه  سرعت بالای اینترنت و قیمت مناسب استفاده از آن ، تبدیل به یکی از رویاهای کاربران ایرانی شده  و آنها در زمینه استفاده از اینترنت به عنوان مهمترین  فناوری روز جهان در جایگاهی پایین تر ازافغانستان ایستاده اند  . 
اگرچه مسوولان  وزارت ارتباطات بارها وعده کاهش قیمت اینترنت و افزایش سرعت آن  در برنامه های آینده خود را اعلام کرده اند ، اما هر بار این وعده ها به بهانه ای به دست فراموشی سپرده شده است.
 مهمترین معیارهای توسعه‌یافتگی هر کشور، توسعه زیرساخت‌های مخابراتی برای دسترسی سریع و آسان همگان به تجهیزات ارتباطی ازجمله اینترنت  به حساب می آید و بارها توسط کارشناسان به عنوان یکی از الزامات تحقق اهداف سند چشم انداز مورد نقد و بررسی  قرار گرفته است .
 با وجودی که  بسیاری از کاربران اینترنتی معترض به سرعت پایین و قیمت غیر استاندارد اینترنت درکشور هستند، رضا تقی پوروزیر ارتباطات سرعت فعلی پهنای باند اینترنت را برای کاربران خانگی کافی می داند ومی گوید اگر پهنای باند اینترنت با سرعت 128 کیلوبیت در ثانیه با کیفیت بالا در اختیار کاربران خانگی قرار گیرد، مشکلی در این رابطه وجود نخواهد داشت.
 بنابر تازه‌ترین گزارش‌های رسمی ITU اتحادیه بین‌المللی مخابرات، در حالی که ایران با ضریب نفوذ اینترنت 34.9 درصد بعد از فلسطین اشغالی، امارات، قطر، لبنان و ترکیه در مقام ششم منطقه قرار دارد، براساس شاخص اینترنت پرسرعت، با ضریب نفوذ 0.4 درصد جایگاه 15 را در منطقه به خود اختصاص داده است.
 تعداد کاربران اینترنت پرسرعت (ADSL) در ایران 400 هزار نفر است که به این ترتیب از هر هزار ایرانی شش نفر از اینترنت پرسرعت برخوردارند که این شاخص  جایگاه ایران را حدود یک هفتم میانگین جهانی نشان می دهد و صحه ای بر این ادعا است که مسولان باید هر چه زودتر در زمینه استفاده از اینترنت  تدابیری را اتخاذ کنند.
با ادامه شرایط فعلی و  اعمال محدودیت‌های اینترنتی در کشور دسترسی به دولت الکترونیک ورسیدن به جایگاه قابل قبول در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور درمنطقه موضوعی  است که باید  به دست فراموشی سپرده شود.
117/15

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا