دو عامل اصلی عدم پیشرفت فناوری VOIP در کشور

مدیر پروژه VOIP شرکت پیشگامان کویر یزد دو مانع مهم در گسترش استفاده از تلفن بین‌الملل در ایران را تشریح کرد.
محمدعلی عاقلی مدیر پروژه VOIP شرکت پیشگامان کویر یزد درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به موانع مهم در توسعه فناوری VOIP در کشور اظهار داشت: یکی از مباحث مهم در بخش ترافیک وارده و تلفن ‌بین‌المللی افزایش قاچاق است که از طریق شرکت‌هایی غیر از سه شرکت دارای مجوز ارائه می‌شود.
وی افزود: این شرکت‌ها که اطلاعات و آمار فعالیت‌های آنها موجود است در حدود 70 درصد بازار را در اختیار دارند، که البته این گستردگی به دلیل قیمت پایین ارائه خدمات آنها است.
عاقلی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت شرکت‌های غیررسمی از سه شرکت دارای مجوز کمتر است، گفت: به دلیل آنکه این شرکت‌ها هزینه‌هایی از جمله پرداخت حق مجوز که ماهانه بیش از یک میلیارد تومان است را ندارند و در مجموع عدم پرداخت چنین هزینه‌هایی باعث کاهش قیمت خدماتشان می‌شود.
وی در ادامه مانع دیگری در این حوزه را شرکت زیر ساخت دانست و گفت: در یک جمله عدم پایبندی به تعهدات صورت گرفته توسط شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان مهمترین مانع در گسترش این فناوری برجسته به شمار می‌رود. آز انجا که تعهدات مابین شرکت‌های استانی مخابرات و ارتباطات زیرساخت عملی نشده است، شرکت‌های استانی مخابرات از تعهدات شانه خالی می‌کنند.
عاقلی خاطر نشان کرد: گروه پیشگامان طی شرکت در مناقصه توانست کد 040 را با نام تجاری چلچله در خصوص عرضه تلفن بین‌الملل بدست آورد، طبق قراداد باشرکت زیرساخت آنها متعهد شدند در تمامی مراکز مخابراتی سطح کشور تغییرات لازم را جهت مسیریابی کد 040 اعمال کنند.
اما متاسفانه این تغییرات در حال حاضر صرفا در کمتر از 10 درصد مراکز انجام شده است و این مسئله تاثیر بسیار زیادی بر فعالیت این کد و در نتیجه کل فعالیت بر روی ترافیک صادره گذاشته است.
وی ادامه داد: بنابراین در مجموع به نظر می‌رسد شرکت ارتباطات زیرساخت علاوه بر انجام کامل تعهداتش در خصوص بندهای قرارداد با شرکت‌های VoIP در خصوص برخورد با پدیده قاچاق در ترافیک بین‌الملل نیز کار دشواری بر عهده دارد تا شاید بتوان بعد از رفع این دو مانع در این حوزه به توسعه مورد نظر برسیم.
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا