تحقق شبکه ملی اینترنت کلیدی ترین پروژه فناوری اطلاعات

به گزارش سازمان خبری موبنا، مهدی اخوان بهابادی رییس مرکز تحقیقات مخابرات در نشست مطبوعاتی روز سه شنبه به تشریح عملکرد و برنامه های مرکز تحقیقات مخابرات پرداخت و گفت: بر اساس مصوبه وزارت علوم، نام مرکز تحقیقات مخابرات به موسسه تحقیقاتی فناوری اطلاعات  تغییر یافته است.
وی با بیان اینکه تغییر نام این مرکز بیانگر تغییر سیاست های جدید این وزارتخانه است ، اظهار داشت: با واگذاری شرکت مخابرات به بخش خصوصی بدنه بزرگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جدا شده است .
به گفته وی ، درگذشته فعالیت های این وزارتخانه بیشتر در بخش مخابرات متمرکز بود. اما با خصوصی شدن مخابرات جهت گیری جدیدی در دولت دهم  در حوزه اطلاعات صورت گرفته است.
وی با با اشاره به اینکه سه محور اصلی در وزارت ارتباطات در حال پیگیری است، افزود: فناوری اطلاعات ، امنیت فناوری اطلاعات و فناوری فضایی  را به عنوان این سه محورمعرفی کرد.
اخوان افزود: امروزه  به سمت  همگرایی بسیارزیاد در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات  پیش می رویم. این موضوع بیانگر این است که در آینده نزدیک بیشتر فعالیت ها بر پایه IP انجام  می شود.
رییس موسسه تحقیقاتی فناوری اطلاعات با بیان اینکه تعاریف شبکه ملی اینترنت به مرور زمان در حال تکمیل شدن است، افزود: با تحقق شبکه ملی تمامی سرویس ها بر روی  این شبکه ارائه خواهند شد و شبکه مخابراتی کشور با  شبکه دیتا همگرا می شود.
معاون وزیرارتباطات تصریح کرد: در برنامه پنجم پیش بینی شده است سرعت اینترنت برای خانوار درپایین ترین سرعت خود 512 کیلوبیت بر ثانیه ارائه شود که امیدواریم به اعداد بالاتراز برنامه برسیم.
وی ادامه داد: انتظار می رود با اجرای این پروژه قیمت و کیفیت سرویس ها مناسب تر باشد در نتیجه برای تحقق این پروژه و نیازهای آن باید چاره اندیشی شود.
معاون آموزش پژوهش و امور بین الملل وزارت ارتباطات با بیان اینکه در حال حاضر میزبانی سایت های داخلی در خارج از کشور قرار دارد و کاربر برای بازدید از یک سایت ایرانی باید از ترافیک بین الملل استفاده کند، افزود: در صورتیکه میزبانی سایت ها به داخل کشورمنتقل شود به جای استفاده از ترافیک بین المللی امکان استفاده از ترافیک داخلی فراهم می شود که در این زمینه اختلاف قیمت بالایی نیز وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه مرکز داده ها (IDC) به شدت در داخل کشور در حال گسترش است ،افزود: انواع تجهیزات و سوییچ ها باید در داخل شبکه توسعه پیدا کند. دراین زمینه باید از پتانسیل های تحقیقاتی در داخل کشور استفاده شود تا به این هدف مهم دست یابیم.
قائم مقام وزیر ارتباطات در امور همکاری های بین المللی وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه در حوزه فضایی شاهد پیشرفت بالایی بوده ایم ، اظهارداشت: باید سرمایه گذاری مناسب در این بخش انجام شود. مدتی است به دنبال ساخت ماهواره های مخابراتی با تعداد ترنسپوندرهای زیاد در مرکز تحقیقات مخابرات هستیم که در سال 89 نیز این امور پیگیری خواهد شد. 
اخوان طرح هدفمند کردن تحصیلات تکمیلی حوزه ICT را از دیگر برنامه های این مرکز در سال آینده عنوان کرد و با تاکید بر اینکه از نخبگان کشور در حوزه ICT  استفاده شایان نمی شود ، اظهار داشت: با خروج دانشجویان در مراحل تحصیلات تکمیلی عمده بازار حوزه ICT  از کشور خارج می شود و بازار چند میلیاردی به صورت رایگان در اختیار خارجی ها قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات مخابرات در این خصوص حرکتی را شروع کرده  و با دانشگاه ها  ، شرکت های خصوصی و پیمانکاران  وارد مذاکره شده ،  افزود: بر این اساس پروژه هایی که از سوی مرکز به بخش خصوصی واگذار می شود درهنگام عقد قرارداد از آنها تعهد گرفته می شود که  به ازای هر مبلغی یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی را تحت پوشش  قرار دهد. دراین طرح رساله دانشجو باید مطابق با قرارداد  مرکز بوده  و ماهانه مبلغی به دانشجو و استاد راهنما پرداخت کند.
رییس مرکز تحقیقات مخابرات ایران با بیان اینکه این حرکت جایگزین تعامل مستقیم  موسسه تحقیقات با دانشگاه می شود، افزود:  پیش ازاین مرکز تحقیقات خود به طورمستقیم  وارد قرارداد با دانشگاه می شد. ولی درحال حاضر بخش خصوصی به عنوان واسط  دراین بخش وارد شده است. برای تکمیل این طرح با چند دانشگاه وارد مذاکره شده ایم  و قراراست از ابتدای مهرماه آن را اجرایی کنیم.
 اخوان حمایت از شرکت های خصوصی را از دیگر برنامه های مرکز عنوان کرد و  گفت: بر این  اساس مرکز ازدو نوع شرکت فناوری و دانش بنیان و شرکت های خدمات فنی و مهندسی درحوزه ICT  حمایت می کند.
معاون وزیرارتباطات ، به افتتاح موسسه مخابرات کابل در کشور افغانستان به عنوان طرح های وزارت ارتباطات در سال 88 اشاره کرد و گفت: این طرح در دو مرحله  بازسازی و تجهیز موسسه در پنج هزار هکتار انجام شده که با هزینه ای بالغ بر شش میلیارد تومان از صندوق کمک های ایران به این کشور به اتمام رسید.
به اعتقاد وی رشد ایران بدون رشد و ارتقاء کشورهای همسایه امکان پذیر نیست.  
معاون وزیر ارتباطات محوری ترین پروژه در حوزه امنیت فناوری اطلاعات را پروژه SOC عنوان کرد و گفت: زمانی که تمام سرویس ها بر پایه IP شکل گیرد نیاز به امنیت بیش از دیگر مواقع احساس خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه تمامی پروژه های مرکز تحقیقات مخابرات ایران از طریق مناقصه واگذار خواهد شد ، بودجه مصوب شده برای این مرکز را در سال جاری 60 میلیارد تومان برشمرد.
117/15

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا