آغاز تخریب لاریجانی به بهانه برجام

نسترن د‌قيقي

ترجمه رسمي و غير رسمي برجام به اهرمي تبديل شده است تا تندروهاي مجلس موفقيت تيم ديپلماسي ايران و به خصوص محمدجواد ظريف را زير سوال ببرند. در دو هفته‌اي كه وزير امور خارجه ايران و رئيس سازمان انرژي اتمي به قوه مقننه رفته‌اند و گزارشي از مذاكرات و موفقيت‌شان ارائه كردند، هر دو روز يكبار مخالفان اين موضوع، مسئله ترجمه غير رسمي برجام را در بوق و كرنا كردند كه اينها مجلس را مسخره كرده‌اند و ترجمه پر غلط به نمايندگان داده‌اند. البته به نظر مي‌رسد اين اشتباه وزارت امور خارجه، به مذاق آنها خوش آمده است چرا كه فرصتي پيدا کرده‌اند تا مجددا بر كوس انتقاد بكوبند. تا قبل از اينكه ترجمه رسمي و مورد تاييد دستگاه ديپلماسي كشور به دست مجلسي‌ها برسد، بهانه تعدادي از مخالفان هميشگي اين بود، زمان گذشت و مجلس توافق را بررسي نكرد. اما به محض اينكه اعلام شد ترجمه رسمي در حال تكثير است، ورق برگشت و فرياد زدند چه كسي تضمين مي‌كند اين ترجمه ايرادي ندارد.
ابوترابي و مديريت هميشگي‌اش
از آنجايي كه گفته شده بود، ترجمه رسمي برجام و اعضاي كميسيون ويژه بررسي توافق هفته آينده نهايي مي‌شود، انتظار مي‌رفت، جلسه علني روز گذشته با آرامش برگزار و به انتها برسد، مخصوصا اينكه محمدحسن ابوترابي از ابتدا رياست جلسه را بر عهده داشت. اما نمايندگان مخالف، از نبود علي لاريجاني براي دومين بار استفاده كردند تا صداي اعتراض خود را به مردم و جهان برسانند. بلافاصله بعد از آنكه مجلس وارد دستور شد، بهرام بيرانوند فرياد سر داد كه ترجمه رسمي چه شد؟ ابوترابي هم با روش هميشگي و آرامشي كه دارد تنها پاسخ داد منتظر هستيم ترجمه رسمي ارسال شود. نايب رئيس مجلس نمي‌دانست فرياد ابتداي صبح بيرانوند به تذكر حميدرسايي و درگيري لفظي كاظم جلالي و مهدي كوچك‌زاده ختم مي‌شود. او براي آرام كردن مجلس از پيچيدگي حقوقي و سياسي توافقنامه گفت و اينكه ترجمه دقيق نياز به زمان دارد اما ظرف مدت دو روز آينده ترجمه به مجلس ارسال مي‌شود. اين صحبت‌ها نه تنها باعث آرامش نشد بلکه از گوشه‌ و كنار مجلس شنيده مي‌شد كه هفته آينده  قوه مقننه تعطيل است و ترجمه دير در اختيار نمايندگان قرار مي‌گيرد.البته وزارت امور خارجه، اواسط جلسه علني مجلس، ترجمه رسمي را به نمايندگان رساند تا شايد صداها بخوابد اما ظاهرا تندرو‌ها برنامه دوم خود را با كوچك‌زاده پياده كردند. آنها كه تا پيش از ارسال ترجمه رسمي، وقت كشي دستگاه ديپلماسي را بي‌احترامي به شأن مجلس مي‌دانستند، در برنامه تخريبي دوم خود، از اساس ترجمه‌هاي وزارت خارجه را زير سوال بردند و به واسطه كوچك‌زاده اعلام كردند چه كسي درستي ترجمه را تضمين مي‌كند.
اهانت‌هاي دوره‌اي كوچك‌زاده
مهدي كوچك‌زاده كه به نماينده‌اي تندخو و تندرو معروف است، بار ديگر از تريبون مجلس و زير سقف هرم سبز بهارستان بر سر فرد ديگري فرياد كشيد. او كه پيش از اين از الفاظي چون، خائن، هرزه نگار، نا مشروع و مرده‌شور استفاده كرده بود اين بار كاظم جلالي، رئيس مركز پژوهش‌ها و رئيس فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت را با «خود شيرين» هيات رئيسه مورد خطاب قرار داد. كوچك‌زاده در ادامه به صحبت اخير لاريجاني اشاره كرد و گفت: شأن مجلس رسیدگی به خرید و فروش سیب‌زمینی نیست.  آیا تضمینی هست که ترجمه اخيردرست باشد؟ این برخورد سلطنت مآبانه با مجلس است. او كه با فرياد صحبت مي‌كرد، ادامه داد: مردم بدانید مجلس تا به امروز با برخورد سلطنت مآبانه‌ای که صریحاً رهبری منع کرده‌اند از دخالت در این مسئله فعلاً کنار گذاشته شده است. ابوترابي براي آنكه جو مجلس را آرام كند ضمن اينكه از جلالي خواست اخطار اصل 77 ندهد، به كوچك‌زاده گفت: سه تخلف داشتيد اما بدانيد كه ترجمه برجام وحي منزل نيست و زبان شناسان هوشمند مجلس اگر ايرادي به آن مي‌بينند بگويند تا وزارت امور خارجه آن را اصلاح كند.
علي لاريجاني وارد مي‌شود
كار مجلس كه به اينجا مي‌رسد، علي لاريجاني براي آنكه هم از خود دفاع كرده باشد و هم اجازه ندهد، برنامه‌هاي سوم و چهارم گروه مخالف مذاكرات با سوء استفاده از مديريت ابوترابي پياده شود، بر كرسي رياست جلسه تكيه ‌می‌زند و به واسطه تذكر محمدرضا تابش، دفاعيه‌ای از خود ارائه مي‌كند.  به نظر مي‌رسد برخي تذكر‌هاي روز گذشته مجلس از جمله، تابش، بهروز نعمتي و نادر قاضي‌پور با هماهنگي و به رهبري محمد جواد جهانگيرزاده، از تريبون مجلس مطرح مي‌شد. نماينده اصلاح‌طلب مجلس در تذكري خواست اخلاق رعايت شود و مديريت ابوترابي را زير سوال برد. رئيس مجلس در جواب نماينده اردكان گفت: من ایرادی نمی‌بینم که آقای کوچک‌زاده بلند شود و چیزی بگوید اما واقعا متوجه نشدم این که می‌گوید
«سلطنت مآبانه» یعنی چه کسی این کار را کرده است؟ یکی از برادران دیگر هم گفته بود لاریجانی نمی‌گذارد مسائل هسته‌ای در مجلس مطرح شود زیرا هاشمی رفسنجانی و روحانی، لاریجانی را رئیس مجلس کردند آیا این توهین به نمایندگان نیست؟ چه دلیلی دارد این طور حرف بزنید. یا گفته‌اند سگ احمدی‌نژاد و مشایی به اینها شرف دارد. حداقل من اشهد ان لااله الا ا… را گفته‌ام پس چطور ممکن است سگ یک نفر بر مسلمانی شرف داشته باشد این روش اظهار نظر درست نیست.
پا درمياني حسينيان
لاريجاني تا حدودي توانست آرامش را به هرم بهارستان برگرداند اما كوچك‌زاده كه هر چه ‌مي‌خواهد به ديگران مي‌گويد تحمل شنيدن صحبت‌هاي رئيس مجلس را نداشت و بلافاصله درخواست تذكر داد. اين بار رئيس مجلس، چنين اجازه‌اي به او نداد بر همين اساس روح‌ا… حسينيان نقش پدري ايفا كرد و دست كوچك‌زاده را گرفت و به جايگاه هيات رئيسه رفتند. اينكه بين آنها چه حرف‌هايی رد و بدل شد مشخص نيست اما بعد از وساطت حسينيان،‌ لاريجاني در جواب تذكر بهروز نعمتي كه از هيات نظارت بر رفتار نمايندگان خواست، با بد اخلاقي برخي نمايندگان برخورد كنند، گفت: برخی تصور می‌کنند از آنجایی که بنده بعد از صحبت‌های آقای کوچک‌زاده مطالبی را عنوان کردم خطاب به ایشان است اما مقصود من كوچك‌زاده نبوده کسي ديگر چنین سخنانی داشته است.
رئيس را چه كسي انتخاب مي‌كند
فارغ از اينكه روز گذشته نمايندگان مجلس، با دستان خود شأن و جايگاه نمايندگي و قوه مقننه را با رفتارهاي پرخاشگرايانه و الفاظي نادرست زير سوال برد‌ه‌اند اما نكته حائز اهميت اين ادعا ست كه لاريجاني را فردي خارج از مجموعه هرم سبز بهارستان انتخاب كرده است. رياست قوه مقننه برخلاف دو قواي ديگر از سوي اعضاي آن انتخاب مي‌شود، يعني انتخاباتي درون پارلماني برگزار مي‌شود و وكلاي مردم يكي از خودشان را به عنوان رئيس قوه قانونگذاري انتخاب مي‌كنند. بنابراين مطرح شدن اين مسئله كه هاشمي و روحاني، لاريجاني را رئيس قوه مقننه كرده‌اند توهيني مستقيم به نمايندگان و غير مستقيم به مردم است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا