سلام ديپلماتيك به رسانه ها

مراسم از ساعت 9 با حضور علي‌جنتي،وزيرفرهنگ و ارشاد‌اسلامي و حسين‌انتظامي معاون مطبوعاتي‌وزير‌آغازشد.مصطفي‌كواكبيان، اميرمحبيان، مجيدرضائيان و برخي ديگر از چهره‌هاي سياسي و رسانه اي نيز در مراسم حضور داشتند.  مسئوليت اجراي مراسم را رضا‌رفيع از طنز‌پردازان برعهده‌داشت و حدود ساعت 10 علي جنتي را به عنوان سخنران به جايگاه دعوت كرد.
اذعان به مشكلات‌اهالي رسانه
روزی برای خبرنگار روزي بود كه وزير مي‌دانست خبرنگاران دل‌هاي پري از وضعيت موجود دارند ودر ابتداي بحث با گرامیداشت یاد اصحاب رسانه‌ای که در راه اطلاع‌رسانی جان خود را از دست داده‌اند به ویژه شهید صارمی که این روز به نام او نامگذاری شده است؛ گفت: درباره نقش اصحاب قلم و رسانه در طرح مشکلات و ناهنجاری‌های جامعه ساعت‌های طولانی می‌توان صحبت کرد اما امروز مجموعه نکاتی را آماده کرده‌ام که به پیشبرد فضای مطبوعاتی کمک کند. وزيرارشاد در ادامه تاكيد كرد:قانون اساسی هیچ خط قرمزی به جز موازین دینی و اخلاقی، ‌ امنیت ملی برای مطبوعات ترسیم نکرده است. یکی از موارد بنیادین قانون اساسی ولایت فقیه است که در واقع وجه تمایز حکومت جمهوری اسلامی با سایر مدل‌های حکمرانی محسوب می‌شود. این اصل باید مورد احترام همه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران قرار گرفته باشد.
ميدان دادن به روزنامه‌نگاران
جنتی اضافه کرد: با ظرفیت‌سازی رسانه‌ای جدید و میدان دادن به روزنامه‌نگارانی که دید درستی به مسائل بین‌المللی دارند؛ می‌توان فرصتی تولید کرد تا بهترین استفاده را از این دیپلماسی رسانه‌ای داشته باشیم. در فضای رسانه‌ای امروز اگر تنها مصرف‌کننده باقی بمانیم و تولید محتوایی نداشته باشیم؛ نمی‌توانیم از این جنگ نرم به سلامت عبور کنیم البته کسانی در این میدان پیروز و موفق می‌شوند که احساساتی عمل نکنند و به مقتضیات روز آشنا باشند.
رابطه‌فضای‌مطبوعاتی‌و‌استبداد
حکومت‌ها
نکته دومی که وزیر ارشاد به آن تاکید کرد رابطه میان بسته بودن فضای مطبوعاتی و استبدادی بودن حکومت‌ها بود. وی در این باره گفت: همه تجربیات نشان می‌دهد خفقان و بسته بودن مطبوعات با استبدادی بودن حکومت‌ها رابطه همبستگی و مستقیم دارد. جامعه‌ای که مطبوعات آن نشاط نداشته باشند و نتوانند سخن خود را کامل و شفاف بیان کنند به سمت دیکتاتوری پیش می‌رود. ما وقتی اعتقاد داریم بنیان جمهوری اسلامی در آزادی و استقلال است و در قانون اساسی نیز آزادی بیان و آزادی پس از بیان مورد تاکید قرار گرفته؛ باید تلاش کنیم این بخش از قانون اساسی را به درستی اجرا کنیم. طبیعتا در این راه از رسانه‌ها هم انتظار می‌رود در سایه این آزادی بیان مسئولیت‌پذیر باشند و به رسالت اصلی روزنامه‌نگاری خود همت بورزند.
انتقاد‌ازاخلاق‌غير‌حرفه‌اي برخي
وزیر ارشاد با تاکید براینکه فراهم آوردن فضای سالم مطبوعاتی از وظایف دولت است؛ بیان کرد: تمام حرف‌ها و خواسته‌ها و موضوعات می‌تواند در چارچوب قانون عنوان شود. رعایت الگوهای اخلاقی حرفه‌ای در مطبوعات و رسانه‌های امروز ما یکی از آیتم‌های گمشده است و بی‌توجهی به مشکل حرفه‌ای و اخلاقی در برخی از رسانه‌های ما دیده می‌شود. برای جامعه ما و مخصوصا رسانه‌هایی که بیش از دیگران مدعی ارزش‌های دینی و انقلابی هستند بروز چنین آسیبی واقعا جای تعامل دارد. وی اضافه کرد: در این دوسالی که ارتباط تنگاتنگی با رسانه‌ها دارم دیدم که حقوق و آبروی افراد از سوی عده‌ای در رسانه‌ها نادیده گرفته می‌شود آن‌هم فقط چون دیدگاه‌های سیاسی و اعتقادی آن‌ها مورد پسند و قبول آن رسانه نیست.
مغايرت‌دخالت دولت با امنيت‌ملي
جنتی سپس دخالت دولت در رسانه‌ها را مغایر امنیت ملی دانست و بیان کرد: باید امور نظارتی در مطبوعات به خود اصحاب رسانه واگذار شود. این نگاه علاوه بر اینکه سیاست درستی است؛ باعث می‌شود دولت بی‌جهت مقابل رسانه‌ها قرار نگیرد. در همین خصوص لایحه‌ای نیز تهیه شده که براساس آن تخلفات رسانه‌ای به خود صنف رسانه واگذار شود،  در واقع وزارت فرهنگ تلاش می‌کند در سایه توسعه زیرساخت‌های حرفه‌ای رسانه‌ای مثل امنیت شغلی و امنیت رفاهی به سالم‌سازی فضای رسانه‌ای کمک کند.
توقيف‌آخرين‌گزينه روي‌ميز
جنتي ادامه داد: توقیف رسانه آخرین راهی است که باید انتخاب شود. در لایحه‌ای که نیز آماده شده و به زودی برای نظرسنجی به کار‌شناسان رسانه‌ای داده می‌شود نیز سعی کردیم تا حد امکان با اضافه کردن راهکارهایی مانند تذکر، جریمه، تغییر مدیر مسئول و… توقیف را به تاخیر بیندازیم. در بخشی از این لایحه آمده هیچ نشریه و رسانه‌ای را نمی‌توان قبل از طی یک یک این پله‌ها یک مرتبه توقیف کرد.
انتقاد به عدم‌بازگشايي‌انجمن صنفي‌روزنامه‌نگاران
بعد از توضيحات وزير، اهالي رسانه كه مشخص بود از سخنان جنتي راضي نشده بودند او را به نقد و سوال كشيدند و از او خواستند به سخنان‌شان گوش‌دهد.جنتي و انتظامي نيز در مقابل اهالي رسانه قرار‌گرفتند تا به قيد قرعه نمايندگان رسانه‌هاي كشور وزير را مورد سوال خود قرار دهند.اسمي داخل يك گوي شيشه‌اي ريخته‌شد و سپس رضارفيع يك به يك اسامي را قرعه مي‌كشيد.در ميان سوالات خبرنگاران بيشترين نسبت پرسش‌ها بعد از بيمه و وضعيت كاري اهالي رسانه، به بازگشايي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران اختصاص داشت.در ادامه برخي از سوالات حول‌ بحث نشريات شهرستاني و خبرنگاران ممنوع القلمي بود كه همكاران آنها به اين روند اعتراض‌داشتند.
ما‌شاكي نيستيم
بعد از سوالات و درخواست‌هاي اهالي رسانه، وزيرارشاد، به خبرنگاران پاسخ داد.او در قبال اعتراض نسبت به بازگشايي مجدد انجمن صنفي گفت: ما تلاش هاي خود را انجام داديم و در برخي جلسات با وزراي محترم تعاون و اطلاعات صحبت‌هايي به ميان آمده‌است كه وزارت اطلاعات كه شكايتي از انجمن داشته پس‌بگيرد كه همين اتفاق نيز افتاد ولي قوه قضاييه اعلام كرد كه ما با اين انجمن مشكلاتي داريم.او در رابطه با خبرنگاران ممنوع القلم هم گفت:اين اتفاقات در دولت ما رخ‌نداده است و ما مسئول آن نيستيم.ما در بحث تاليف كتاب‌ها نيز فردي را ممنوع‌القلم نكرديم و تنها با توجه به محتواي كتاب مجوز مي‌دهيم.جنتي در رابطه با خبرنگاران ممنوع‌القلم نيز گفت: بايد سر فرصت و با راه حل مناسب اين مشكلات را از رفع كنيم.
انتقاد از طريق‌‌ويدئوپروژكشن
در ادامه و بعد از اتمام سخنان جنتي كليپ‌هايي با عنوان سوال از رئيس جمهور پخش شد كه در آن اعضاي تحريريه روزنامه ها و رسانه‌هاي مختلف درددل‌هاي خود را با روحاني بيان‌‌كردند كه مبناي اصلي اين اعتراض‌ها توقيف روزنامه ها بود. در ميان پخش كليپ بود كه صداي تشويق حاضران از اتفاقي مهم در تالاروحدت خبرداد.ظريف با تيم همراه و مرضيه افخم وارد تالار شد.صداي تشويق اهالي رسانه پايان نداشت. بعد از اتمام كليپ‌ها ظريف به جايگاه رفت و روز خبرنگار را تبريك گفت.
خبرنگاران از دیپلمات‌ها زرنگ‌ترند
ظریف در مراسم گفت : در اینجا یاد و خاطره شهید صارمی و 8 شهید وزارت امور خارجه را که در مزار شریف توسط طالبان به شهادت رسیدند گرامی می‌دارم.وی با بیان این‌که خبرنگاران نشان دادند که از دیپلمات‌ها زرنگ‌تر هستند وگرنه امروز باید روز دیپلمات می‌بود، ادامه داد: البته این روز گوارای وجود شما همه خبرنگاران و اصحاب رسانه باشد.ظریف با بیان این‌که اصحاب رسانه و خبرنگاران یکی از ارکان مهم مردم‌سالاری هستند و دارای شأن و مقام والایی هستند، تصریح کرد: برای ما باعث افتخار است که در تعامل و تماس با این عزیزان باشیم و با آنها ارتباط خوبی داشته باشیم.
مديون ملت
وزیر امور خارجه کشورمان از صحبت‌های خود با بیان این‌ که ما خود را مدیون این مردم می‌دانیم و امیدواریم که بتوانیم به عنوان کارگزاران این ملت خدمت شایسته‌ای به آنها داشته باشیم در مورد علی جنتی وزیر ارشاد نیز گفت: من اگر این کار را نداشته باشم هیچ شغل دیگری نمی‌توانم داشته باشم. مگر این‌که در دانشگاه در همین حوزه تدریس کنم ولی آقای جنتی سابقه طولانی در امر سفارت داشتند و می‌توانند غیر از این‌که وزیر ارشاد باشند وزیر امور خارجه و وزیر کشور باشند و یا حتی می‌توانند به حوزه بروند و در آنجا تدریس کنند و البته چند جای دیگر.
كار دشوار رسانه
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با بیان این‌که مذاکرات دشواری را با هم پشت سر گذاشتیم و در داخل سالن‌های مذاکره روزهای سختی را داشتیم، ادامه داد: گاهی اوقات فکر می‌کنم که اهالی رسانه روزهای سخت‌تری را پشت سر گذاشتند چراکه ما حداقل می‌دانستیم چه خبر است ولی آنها نمی‌دانستند و دائم منتظر بودند که وزیری و یا مقامی از سالن مذاکرات خارج شود و اطلاعاتی را در اختیار آنها قرار دهد.ظریف با تشکر مجدد از خبرنگاران ادامه داد: هرچه به پایان مذاکرات نزدیک‌تر شدیم به همت خود دوستان توانستیم یک تلاش و حرکت بهتری را در ارتباط با دیپلماسی عمومی و ارائه اطلاعات به جامعه و مردم انجام دهیم و تصویر خوبی از دیدگاه‌ها و گرایش‌های جمهوری اسلامی ایران به جامعه بین‌المللی و افکار عمومی دنیا ارائه کنیم که این یک تحول و پیشرفت خوبی بود.
ايستادگي مردم
وی تأکید کرد: هدف مردم و رهبری معظم انقلاب از این ایستادگی‌ها این بود که به جهانیان نشان دهند که مردم ایران در برابر فشارها خم نمی‌شوند، می‌ایستند و مقاومت می‌کنند تا کسانی که به آنها فشار می‌آورند با زبان تکریم و احترام با آنها صحبت کنند.ظریف در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران و اهالی رسانه  افزود: برخی می‌گویند تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره آورد در حالی که این انتخابات بود که طرف مقابل را به پای میز مذاکره آورد.
24خرداد‌آمريكا را به پاي ميز مذاكره كشيد
ظريف با اشاره به تحریم‌های ظالمانه دشمنان علیه ملت ایران  اظهار کرد: آنها حتی دارو را نیز تحریم کردند به خاطر تحریم‌هایی که بر جریان مبادلات بانکی بسته بودند. حتی به خاطر این موضوع از نظر دادن بر روی نتایج آزمایش یک بچه سرطانی خودداری می‌کردند. ولی اینها مردم ما را پای میز مذاکره نبرد. مردم ما پای میز مذاکره بودند. آنچه پروژكشن طرف مقابل را پای میز مذاکره آورد انتخابات بود. انتخابات نشان داد که تحریم‌ها باعث ایجاد فاصله بین مردم و حاکمیت نمی‌شوند. 73 درصد از مردم پای صندوق‌های رأی آمدند و نشان دادند که می‌خواهند آینده خود را بر اساس اعتماد به حاکمیت بنا کنند.وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: رهبری در آن موقع گفتند که رأی مردم حق‌الناس است و این سخن معلم روابط بین‌الملل و حقوق بشر یک حرف به یاد ماندنی است و مردم را پای صندوق‌های رأی آورد.
به اهداف رسيديم
وی با اشاره به این‌که آمریکایی‌ها می‌گویند که بیشترین دستاورد تحریم ‌برای آنها این بوده که چهار مسیر ایران به بمب هسته‌ای را بسته‌اند، ادامه داد: غافل از این‌که مسیر ایران جهت حرکت به این موضوع را مبنای اعتقادی ما بسته است و این‌که مسیر ایران را بزرگ منشی ایرانی بسته است و کسی در ایران به دنبال بمب اتم نبوده است.وزیر خارجه کشورمان در ادامه با بیان این‌که اگر مذاکرات هسته‌ای درباره بازماندن یا نماندن فردو، آب سنگین ماندن یا نماندن رآکتور اراک، تعداد سانتریفیوژ‌ها یا نوع سانتریفیوژهایی که در تحقیق و توسعه باید روی آن کار کنیم کهIR-1که برای 40 سال پیش است یاIR-8 به همه این خواسته‌ها رسیدیم، گفت: فردو باقی ماند، بیش از پنج هزار سانتریفیوژ را داریم و اراک آب سنگین ماند و نیز روی نسل پیشرفتهIR-8 کار خواهیم کرد. اما با این همه مذاکرات پیرامون این مباحث نبود بلکه بر سر آن بود که به دنیا ثابت کنیم که یک ایرانی را نمی‌توان تهدید و به آن فشار و تحریم را تحمیل کرد. در مذاکرات هسته‌ای این گفتمان دنبال شد.ظریف افزود: مسئولان مذاکرات و نیز کسانی که در حوزه اطلاع رسانی فعالیت می کردند نیز بر همین مبنا کار را دنبال کردند و خدمت بزرگی به گفتمان انقلاب اسلامی که مبتنی بر اعتماد به نفس بود را پیاده ساختند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا