رد پای رانت خوران در خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا

اما نکته جالب این اتفاق اصرارهای نعمت زاده وزیر صنعت از ابتدای طرح این مسله تا به امروز است. هر چند که پس بیان این موضوع برای نخستین بار، به سرعت سخنان خود را تکذیب کرد ، اما در چند روز اخیر گویا مجددا به موضع ابتدایی خود برگشته و دوباره اصرار بر خروج پتروشیمی ها از بورس کالا دارد.

اصرارهای نعمت زاده تا آنجا پیش رفت که مسعود میرزایی‌برزی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‎های تأمین نیاز صنایع پایین‎دستی پتروشیمی نا مه ای را خطاب ، به حسن روحانی، رئیس‎جمهور نوشت .در این نامه آمده ، به استحضار حضرتعالی می‌رساند، جناب آقای مهندس نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، تاکنون بارها صحبت از خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا کرده‌اند و اخیرا هم گفته محصولات پتروشیمی باید از بورس کالا خارج شود. بدین‌وسیله این اتحادیه که بزرگ‌ترین تشکل کشوری در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی محسوب می‌شود، مراتب مخالفت و اعتراض خود را به این تصمیم، اکیدا اعلام داشته و خواستاریم ضمن جلوگیری از حذف عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، نسبت به عدم تشویش‎آفرینی در بازار محصولات پتروشیمی، به همکاران خود تذکر دهید.
خروج پتروشیمی ها به نفع دولت نیست

سیدمحمدحسین میرمحمدی نماینده مجلس خروج پتروشیمی ها از بورس کالا را به نفع بخش خصوصی و دولتی ها ندانست و به موبنا گفت: اصل و مبنای بورس کالا برای رقابت است حال اگر این محصولات از بورس خارج شوند این رقابت ،کاهش و شاید هم از بین برودکه این اتفاق به نفع دولت نخواهد بود.

رد پای رانت خوران در خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا

محمد بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص گفت: نمایندگان مجلس بطور جدی در حال بررسی بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران هستند به دلیل اینکه همه میدانیم نتیجه این اتفاق بازگشت رانت به این صنعت است.

وی ادامه داد: این بحثهای غیر کارشناسی و تلاش برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا نمونه بارز لابی قدرتمند برخی از دلالان این صنعت است.

بیاتیان ادامه داد: درحال حاضر بر روی نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها مشکلات بسیار زیادی وجود دارد حال فکرکنید این محصولات از بورس کالا هم خارج شوند ، این مشکلات حتما چند برابر خواهد شد و چالش جدیدی را رقم خواهد زد.

 معامله خارج از بورس دیگر ضمانت اجرایی نخواهد داشتمدیرکالایی کارگزاری آپادانا هم در این خصوص افزود: با خروج محصولات پتروشیمی از بورس تنها به رانت خواران و افراد خاص اجازه جولان در این بازار داده می شود و قطعا هم تولیدکننده ها و هم خریداران ضررخواهند کرد؛ چرا که بورس کالای ایران در حال حاضر ضمانت اجرایی طرفین معامله است، اما معاملات خارج از بورس دیگر ضمانت اجرایی نخواهد داشت و مطمئنا هر دو طرف معامله چه شرکت های پتروشیمی و چه صنایع پایین دست با ضررهای بسیاری روبه رو خواهند شد.

 

دولت نباید اجازه تحقق خواسته رانت خواران را بدهد

سعيد ليلاز تحليلگر ارشد اقتصادي در خصوص وجود برخي تلاش‌ها براي انتقال معاملات مواد پتروشيمي از بورس کالا به بازار غير رسمي گفت: اينگونه مقاومت‌ها در صنعت پتروشيمي جاي تعجب ندارد چرا که عده‌اي در اين صنعت به رانت و تخفيف و دريافت يارانه عادت کرده‌اند و وقتي نهادي را مانع ادامه فعاليت‌هايشان مي بينند، سعي در حذف آن نهاد دارند.

ليلاز با تاکيد بر اينکه امروز عده‌اي در صنعت پتروشيمي، رانت‌هاي از کف‌رفته‌ شان را طلب مي‌کنند و دولت نبايد اجازه تحقق خواسته آنها را بدهد، اظهار کرد: بنده مخالف صد در صد خروج معاملات پتروشيمي از بورس کالا که داراي شفافيت، چارچوب و قوانين مشخص بوده، هستم چرا که انتقال معاملات به بازار آزاد حاصلي جز بازگشت رانت و رابطه و رواج واسطه گري ندارد.

اين استاد اقتصاد در پايان به عملکرد بورس کالاي ايران طي سال هاي اخير اشاره کرد و گفت: براي فهم بيشتر بورس کالا در ميان صنايع مختلف، نياز به فرهنگ سازي بيشتري است به طوريکه هر چه به بخش خصوصي بها داده و اين حوزه را گسترش دهيم به اقتصاد کشور در مسير رونق کمک کرده‌ايم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا