بسته خروج از رکود را واقعی باز کنید

فارغ از وظایف سازمان مدیریت و وزارت اقتصاد که عموما بحث کلان را در بر می گیرد ، اخبار خوش رییس کل بانک مرکزی در خصوص پرداخت تسهیلات بانکی به جهت تحریک تقاضا پرطرفدارترین بخش این بسته بود .

پرداخت وام 25 میلیونی خودرو با نرخ سود 16 درصد و بازپرداخت 7 ساله ، کارت اعتباری 10 میلیون تومانی برای کارمندان با نرخ 12 درصد و تسهیلات 16 درصدی برای بخش تولید ، سرتیتر اخبار خوش سیف بود که نقش اصلی آن را باز هم بانکها باید بازی کنند .

تجربه گذشته نشان داده تا زمانی که در بازار پول ، منابع رقابتی و ارزان قیمت وجود نداشته باشد باز هم نرخ سود دستوری توسط بانکها رعایت نمی شود ، و بازیگر اصلی این سریال یعنی بانکها با انواع و اقسام حقه های حسابداری ، به صورت ظاهری دستورالعمل بانک مرکزی را رعایت می کنند اما در عمل همان چیزی خواهد شد که می خواهند .

تسهیلات 50 میلیونی بافت فرسوده نمونه بارز این موضوع است که هیچگاه عملیاتی نشد و هیچ بانکی حاضر نشد با نرخ سود تعیین شده تسهیلات به متقاضیان بدهد بنابراین این مصوبه تبدیل به یک نمایش تبلیغاتی شد که دولت در گیرو دار مذاکرات هسته ای و برای خاموش کردن منتقدین خود انجام داد.

این موضوع را نباید فراموش کرد بانکها یک بنگاه اقتصادی هستند و هدف اصلی آنها کسب سود حداکثری است و در شرایط خاص اقتصادی این دولت است که باید وظایف اجتماعی و اقتصادی را بر عهده بگیرد و از طریق پرداخت یارانه به متقاضیان واقعی بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی سیاست خود را به پیش ببرد. وگرنه زمانی که بازار آزاد ، با نرخ ماهیانه 5 درصدی متقاضی تسهیلات تا سی و چند درصدی بانکها هستند هیچگاه سیستم بانکی حاضر به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان نیستند .

انتظار اینست که بانک مرکزی و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد راهکاراجرایی مناسبی برای این معضل اتخاذ   نمایند ، تا تسهیلات فوق با نرخ سود واقعی به دست متقاضی واقعی برسد ، در غیر اینصورت با توجه به ارتباط این قسمت از بسته به عام جامعه این  هم در اذهان عمومی تبدیل به یک بسته انتخاباتی خواهد شد که همانند سایر بسته ها همچنان بسته می ماند .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا