درخواست کارشناسان ديابت جهان براي وضع ماليات بر شکر

به گزارش خبرگزاری رویترز، « فدراسیون بین المللی دیابت » از مقامات کشورهای عضو گروه 20 خواست مبارزه با چاقی و دیابت را در برنامه کاری خود قرار دهند و با همان جدیتی که با بحران های ژئوپلیتیک یا مالی برخورد می کنند، به این مسئله نیز بپردازند.
با نزدیک شدن نشست سران گروه 20 که روزهای 15 و 16 نوامبر (روزهای یکشنبه و دوشنبه آینده) در آنتالیای ترکیه برگزار خواهد شد، پترا ویلسون، مدیرکل فدراسیون بین المللی دیابت از مقامات پیشرفته ترین کشورهای جهان خواست مقابله با بحران چاقی را در دستور کار خود قرار دهند و همان گونه که توانستند با بحران مالی 2008 مقابله کنند، با این بحران جهانی مقابله کنند.
دیابت در هر شش ثانیه جان یک نفر را در جهان می گیرد که بیشتر از میزان مرگ و میر ناشی از مجموع سه بیماری ایدز، سل و مالاریا است. بنا بر اعلام این فدراسیون، درمان این بیماری بین 5 تا 20 درصد هزینه های بخش بهداشت و سلامت در بسیاری از کشورهاست.
دیابت نوع 2 که ارتباط تنگاتنگی با چاقی و بی تحرکی دارد، حدود 90 درصد موارد دیابت را تشکیل می دهد و به ویژه در کشورهای نوظهور که مردم آن بیش از پیش به سمت الگوهای غلط غذایی و تغذیه به سبک غربی می روند، گسترش یافته است.
تا سال 2040 از هر 10 بزرگسال در جهان یک نفر ممکن است به دیابت مبتلا شود و شمار مبتلایان به این بیماری به 642 میلیون نفر برسد. این در حالی است که در حال حاضر (سال 2015) 415 میلیون فرد دیابتیک در جهان وجود دارد. به این ترتیب صورتحساب هزینه های درمانی برای این بیماری از 673 میلیارد دلار امروز به 802 میلیارد دلار در 25 سال آینده خواهد رسید.
در حال حاضر چند کشور از جمله مکزیک، شیلی و فرانسه روی برخی فراورده های حاوی شکر مالیات وضع کرده اند.
با این حال، چنین سیاستی با موانع مختلف و مقاومت از سوی صنعت غذایی و کشاورزی مواجه می شود.
پترا ویلسون گفت به هر حال باید این مالیات ها را به خصوص روی نوشابه ها و دیگر نوشیدنی های شیرین تعمیم داد.
وی افزود : « به خوبی ثابت شده است که مالیات سنگین روی سیگار و هشدارهای مکرر در مورد مضرات آن اثرات بسیار مثبتی داشت. البته این مسئله در مورد شکر دشوار است، زیرا مردم می توانند کاملا بدون سیگار زندگی کنند، اما بدون شکر نه. اما ما می توانیم بدون شکر اضافه زندگی کنیم.»

176/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا