موضع رئیس سازمان حسابرسی در مورد استهلاک مخابرات و زمینهای بیمه دانا

اکبر سهیلی پور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،آخرین اظهار نظر در مورد دو شرکت مخابرات و بیمه دانا را اعلام کرد.

*اختلاف نظر در مورد استهلاک مخابرات

وی در رابطه با تقسیم سود 30 تومانی هر سهم مخابرات اعلام کرد: طبق گزارشهای حسابرسی شده برای هر سهم مخابرات 15 تومان تعدیل منفی لحاظ شده بود که عمده دلیل آن ناشی از اختلاف در محاسبات استهلاک است و تعیین تکلیف آن به نظر کارشناسان فنی بستگی دارد.
سهیلی پور افزود: هر چند مجمع سالانه مخابرات تقسیم سود 30 تومانی هر سهم را تصویب کرد اما طبق توافقات بدست آمده مقرر شده نظر کارشناسان در مورد استهلاک دریافت شود. در این رابطه پیگیری ها برای تعیین کارشناسان فنی خبره ادامه دارد.
وی در برابر این سئوال که اختلاف نظر در مورد استهلاک شرکت مخابرات ناشی از چه عاملی است توضیح داد: شرکت مخابرات در حالی استهلاک کابلهای زیرزمینی ضد آب را 25 سال در نظر گرفته که نظر سازمان حسابرسی این است با توجه به سرعت تکنولوژِی در دنیا تا سال 25 آینده، استفاده از کابل های زیرزمینی دیگر توجیهی نخواهد داشت.در عوض مدیران مخابرات عنوان می کنند در این صورت از کابلهای بکار گرفته شده به نحو دیگری استفاده خواهند کرد.
رئیس سازمان حسابرسی ادامه داد: از نظر ما مدت زمان قابل قبول استهلاک کابل های زیرزمینی 8 تا حداکثر 12 سال است.
سهیلی پور دیگر مورد با اهمیت در شرکت مخابرات را موضوع پرداخت 400 میلیارد تومان به سازمان تنظیم مقررات رادیویی اعلام کرد و گفت: اگر در مورد این موضوع توافقی حاصل شود باید مراتب به سازمان حسابرسی اطلاع داده تا گزارشی در خصوص نبود مشکل تهیه شود، در غیر این صورت به همان گزارش اعلام اتکا خواهیم کرد که علیرغم نامشخص ماندن این موضوع به هر سهم مخابرات 30 تومان پرداخت شده است.

*سود و زیان بیمه دانا

این مقام مسئول در بخش دیگری از اظهارات خود به شرکت مشمول اصل 44 بیمه دانا اشاره کرد و گفت: این شرکت در حالی از نظر دارایی ها و حساب و کتاب سودده است که در سالهای گذشته ذخایری را لحاظ نکردند تا اینکه سود آن به زیان تبدیل شد، با سازمان مالیاتی مشکلاتی پدید آمد و این سازمان پرداخت حدود 11 میلیارد تومان مالیات را تصویب کرد.
سهیلی پور با بیان اینکه موضوع بیمه دانا در جلسه ایی به اطلاع وزیر اقتصاد رسانده و بعد از بر بررسیهای لازم مبلغ اعلامی سازمان حسابرسی تایید شد، ادامه داد: مهمتر از لزوم پرداخت مالیات ، موضوع دارایی ها و املاک متعدد بیمه دانا مطرح است که باید بعد از اخذ مجوز های لازم نسبت به فروش ساختمان ها و دارایی ها قابل توجه اقدام شود.
وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که با توجه به طی مراحل نهایی حل و فصل زمین قابل توجه لویزان، پیشنهاد ما این بود که هر چه زودتر این دارایی به فروش رسیده و در صورت های مالی لحاظ شود تا به این ترتیب موضع زیان بیمه دانا بر طرف شود. این در حالی است که سند زمین بیمه دانا به نام این شرکت بوده و با مساعدت هایی مسائل قضایی زمین لویزان بر طرف شده است.
به گفته سهیلی پور شرکت بیمه دانا مجوز فروش ساختمان ها در برخی شهرستان ها را گرفته و در صورت واگذاری تعدادی از این ساختمانها و یا زمین لویزان، به راحتی می تواند سود قابل توجهی را شناسایی کند، بنابراین این واقعه با اهمیت می تواند در صورت های مالی میاندوره ایی شهریور 89 بیمه دانا لحاظ شود.
وی در برابر این سئوال که با توجه به سرمایه اندک و بیش از 10 میلیارد تومانی بیمه دانا از یک طرف و برخورداری از دارایی های متعدد ، آیا نباید سرمایه اسمی این شرکت بیمه ایی افزایش یابد توضیح داد: چنین نکته ایی درست است. مسئولان بیمه دانا می توانند بعد از ورود به بورس از طرق اعمال افزایش نسبت به متعادل کردن سرمایه و دارایی ها اقدام کنند.
161/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا