فید

آخرین ورژن گناه، ازدواج سفید

پیوندی به مدت زمان نامعلوم بین دو فرد برقرار می شود که فاقد مشروعیت اجتماعی و حقوقی است. این امر از نظر قانونی جرم و از نظر شرعی نیز گناه محسوب می شود.

برخی «ازدواج سفید» را که به معنای «هم باشی» (cohabitation) هست، برقراری رابطه جنسی بدون ثبت پیوند ازدواج در نظر گرفته اند.

دکتر امید علی احمدی جامعه شناس می گوید: «این ازدواج که در غرب رایج است و به معنای «هم باشی» نیز شناخته می شود، پیوندی به مدت زمان نامعلوم بین دو فرد برقرار می شود که فاقد مشروعیت اجتماعی و حقوقی است».

مهدی بیاتی روانشناس نیز معتقد است زندگی دختر و پسر زیر یک سقف را بدون عقد شرعی نمی توان ازدواج نامید؛ بلکه چنین رابطه ای با اهدافی مانند برآوردن نیازهای جنسی و روانی برقرار می شود.

«ازدواج سفید» از کدام کشور و چگونه شروع شده؟

جاوید ثمودی دکترای روانشناسی کاربردی می گوید: ازدواج سفید پدیده نامتعارف و ناآشنایی است که به تازگی در ایران نیز رواج یافته است البته این پدیده نخستین بار در آمریکا و در پی جنبشی پدیدار شد که “جنبش آزادی زن” نام داشت.

او در این خصوص گفت: این جنبش ظاهرا با هدف ایجاد تغییراتی در نظام اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه آمریکا انجام شد و هدف آن برقراری شرایط عادلانه و مساوی برای زنان بود.

ثمودی ادامه داد: اما آنچه واقعا اتفاق افتاد پدیده ای بود که بعدها “انقلاب جنسی” نام گرفت و نتیجه آن رواج رفتارهای نابهنجار و بی بند و باری هایی بود که به غلط آزادی زنان نام گرفت.

تا پیش از ۱۹۷۰، زندگی بدون ازدواج در ایالات متحده غیرقانونی بود. طبق آمار آمریکا، تعداد زوج های ازدواج نکرده ای که با یکدیگر زندگی کرده اند، از ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۰ ده برابر شده و اکنون، زندگی بدون ازدواج، به مرحله ای عادی در روند آشنایی دو فرد تبدیل شده است. آمارها نشان می دهد امروزه، زندگی بدون ازدواج یکی از شیوه های رایج زندگی در غرب است. بیش از دوسوم زوج های آمریکایی پیش از ازدواج رسمی، مدتی را بدون ازدواج با یکدیگر زیر یک سقف می گذرانند. در سال ۱۹۹۴، حدود ۳/۷ میلیون زوج آمریکایی بدون ازدواج با یکدیگر زندگی می کردند و نزدیک به اواخر دهه ۱۹۹۰، حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد زوج ها حداقل پیش از ازدواج رسمی، مدتی را بدون ازدواج با یکدیگر می گذراندند.[۱]

اما در ادامه بحث باید باید دید روایات ما چه نگاهی به این روایات دارند و واقعا عاقبت این ارتباطات به کجا می انجامد. ادبیات دین ما به این حرکت مدرن ولی غیر اخلاقی زنا است و برای نهی از این عمل زشت دلایلی را ذکر می کند تا از نظر عقل هم، زشتی این عمل را اثبات کند.
وقتی از امام صادق (علیه السلام) سوال شد چرا زنا حرام است؟ حضرت فرمود:

«برای اینکه این عمل مفاسد زیادی را ایجاد می کند، قانون ارث و ارتباط مالی پدر و فرزند را نابود می سازد، ریشه نسب ها را قطع می کند، زن بدکار نمی داند از نطفه چه کسی باردار شده و فرزندش هم پدر و بستگان پدری خود را نمی شناسد و نمی داند نزدیکان قانونی او کیستند… .» [۲]

خوب ببینیم برای یک لحظه دفع شهوت و برآورده کردن نیاز جنسی، ولی از راه غیر شرعی چقدر عواقب بدی را معصوم ذکر می کند.

۱- از بین رفتن قانون ارث در فرزند زنا

خوب چرا باید فرزندی که هیچ گناهی ندارد، چون محصول این ارتباط حرام است، از ارث و حمایت مالی پدر محروم بماند؟ و تا پایان عمر باید بلاتکلیف باشد. این نهایت خود خواهی است که دو نفر به خاطر لذت خود، انسانی را از بهترین نعمت در دنیا محروم کنند.

۲- قطع ارتباطات فامیلی

امروزه بعد از خانواده بهترین پشتیبان اقوام نزدیک و نسب های انسان هستند، حال فرزند حاصل از زنا بلا تکلیف و بدون حامی می ماند و از این نعمت الهی باید محروم بماند.

۳- نامشخص بودن پدر در این رابطه

بالاترین محبت که ما تا به حال شنیدیم و دیده ایم، ارتباط مادر و فرزند است و این مربوط به زمانی است که مادر بداند فرزند متعلق به شوهر و همسر قانونی خودش است، اما به خاطر خرابی این رابطه، قطعا مادر هم از انتساب فرزند به پدرش بلاتکلیف می ماند و به ناچار باید اقدام به سقط جنین کند. به همین خاطر آمار سقط در جهان و متاسفانه کشور های اسلامی رو به افزایش است. طبق آمار جهانی سالانه حدود پنجاه میلیون سقط جنین در جهان رخ می دهد که سی میلیون از این تعداد قانونی و بیست میلیون به طور غیر قانونی انجام می گیرد.[۳]

پی می بینیم اگر حکم خدا جاری شود قطعا مشکلات جامعه و خانواده کاهش پیدا می کند و زندگی بشر به آرامش منتقل می شود.

————————-
پی نوشت:
[۱]. سایت فرهنگی و تحلیلی حجاب و عفاف و حیا
[۲]. «لِمَ حَرَّمَ اللَّهُ الزِّنا قَالَ لِمَا فِیهِ مِنَ الْفَسَادِ وَ ذَهَابِ الْمَوَارِیثِ وَ انْقِطاعِ الْأَنْسَابِ لَا تَعْلَمُ الْمَرْأَةُ فِی الزِّنَا مَنْ أَحْبَلَهَا وَ لَا الْمَوْلُودُ یعْلَمُ مَنْ أَبُوهُ وَ لَا أَرْحَامَ مَوْصُولَةٌ وَ لَا قَرَابَةَ مَقْرُونَةٌ» [مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج‏۱۰، ص: ۱۸۲.
[۳]. سایت سیاست روز

179/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا