فناوری های نوین

۵ جنگ تبلیغاتی بین برندهای رقیب دنیا

موبنا -تا آنجا که به یاد داریم، بعضی برندهای معروف دنیا هر از گاهی در تبلیغات خود برند رقیب را از راه‌های مختلف مانند پوستر، بیلبوردهای تبلیغاتی، کلیپ‌های ویدیویی و ایمیل به چالش می‌کشند. اما ممکن است به خاطر نیاوریم که کدام برند دعوا را شروع کرده است. بعضی برندها تصمیم می‌گیرند که استراتژی تبلیغات خود را با تمسخر برند رقیب تعیین ‌کنند.

این شکل از تبلیغات در نظر دارد که با مقایسه، ثابت کند که محصولش بهترین است. در این راستا به بررسی ۵ جنگ تبلیغاتی خواهیم پرداخت که بین برندهای رقیب رخ داده است:

۱. مرسدس بنز و جگوار

مرسدس بنز در سپتامبر ۲۰۱۳ طی تبلیغی نشان داد که خودروهای مرسدس بنز با بهره‌گیری از کنترل بدنه (MBC) تجربه‌ی یک رانندگی ایمن و راحت را فراهم می‌کند. مرسدس بنز پیام تبلیغاتی خود را این جمله قرار داد: “مرسدس بنز و مرغ چه وجه اشتراک‌هایی با هم دارند؟ هر دوی آن‌ها در هر حالتی ثبات خود را حفظ می‌کنند.”

۳ ماه بعد، جگوار تصمیم گرفت که با مواجه کردن مرغ در برابر پلنگ جگوار، یک جنگ تبلیغاتی در مقابل مرسدس بنز راه بیاندازد. در این تبلیغ، جگوار مرغی را نمایش داد که درحال پیچ و تاب خوردن است و در پایان از این پیام استفاده کرد: “ما که رفلکس گربه‌ها را ترجیح می‌دهیم. شما چطور؟ ”

مرسدس بنز هم در برابر این تبلیغ سکوت نکرد و ۳ روز بعد یک پوستر تبلیغاتی ارائه داد.

آتش جنگ بین مرسدس بنز و جگوار روز به روز داغ‌تر می‌شود و نمی‌توان حدس زد که تبلیغ بعدی به چه شکل خواهد بود.

۲. مایکروسافت و گوگل کروم

جنگ تبلیغاتی بین مایکروسافت و گوگل کروم بیشینه‌ی طولانی دارد. در مارس ۲۰۱۳ گوگل در یک پیام تبلیغاتی با عنوان کروم اعلام کرد: “و حالا در همه جای دنیا این مرورگر حضور دارد. ”

۲ ماه بعد، مایکروسافت تبلیغی علیه گوگل کروم درست کرد و در طی آن به کاربران این مروزگر هشدار می‌داد که حریم خصوصی آن‌ها نقض می‌شود. مایکروسافت با تقلید از ویدیوی تبلیغاتی کروم، تبلیغ مشابهی ساخت که در آن لوگوی کروم مانند توپی به همه جا می‌رود و در تمام لحظات زندگی خصوصی افراد حضور دارد!

مایکروسافت به این حرکت بسنده نکرد و در اواسط ماه نوامبر کالاهایی با پیام‌های ضد گوگل به فروش رساند.

۵ جنگ تبلیغاتی بین برندهای رقیب دنیا

گوگل هم پاسخ مایکروسافت را با یک شوخی جواب داد: “کار اخیر مایکروسافت جای تعجب ندارد. وقتی مایکروسافت با فروش اجناس پوشیدنی رقابت می‌کند طبیعی است که داغ کند.”گوگل با یک پیشنهاد کنایه آمیز به مایکروسافت گفت: حالا که گوگل مشغول انجام پروژه‌ی Google Glass است، مایکروسافت سر خود را با فروش تی‌شرت‌هایش گرم کند.

۳. سامسونگ و اپل

دعواهای تبلیغاتی این دو غول تکنولوژی دنیا هم بیش از آن معروف است که نیاز به شرح و توضیح داشته باشد. در سال‌های گذشته این دو برند نهایت تلاش خود را کرده‌اند که در بازار گوشی‌های هوشمند بهتر دیده شوند.

در اواخر سال ۲۰۱۱ بود که سامسونگ جرقه‌ی جنگ را شروع کرد. این کمپانی در تبلیغ گلکسی اس ۲ ، صف طویلی از افراد را نشان داد که منتظر هستند تا گوشی آیفون بخرند اما همه‌ی آن‌ها گوشی‌های سامسونگ به دست دارند و اخبار را از طریق آن دنبال می‌کنند. این تبلیغ با پیام “چرا از این گوشی‌های 4G استفاده نمی‌کنید؟” نه تنها کاربران آیفون که در صف ایستاده‌اند را مسخره می‌کرد بلکه به بیان ویژگی‌های محصول جدید یعنی گلکسی اس ۲ پرداخت.

یک ماه بعد، سامسونگ پوستری در صفحه‌ی فیسبوک خود منتشر کرد. در این پوستر، گلکسی اس ۲ در برابر یک گوشی آیفون و دو قوطی کنسرو خالی قرار گرفته بود.

۴. ایکس باکس وان و پلی استیشن۴

ایکس باکس وان ساخت مایکروسافت و پلی استیشن۴ ساخت سونی دو کنسول بازی معروف هستند.در اواسط اکتبر ۲۰۱۳ بود که سونی شروع به تبلیغ آخرین مدل کنسول بازی خود کرد.

مایکروسافت هم برای عقب نماندن از قافله برای تبلیغ ایکس باکس وان آماده به کار شد. با این که مایکروسافت در تبلیغات خود از ستارگان مختلف مانند “استیون جرارد” و “زاکاری کویینتو” کمک گرفت، باز هم سونی توانست که تولید خود را به دو برابر برساند.

با این حال، مایکروسافت ناامید نشد و یک ماه بعد در توئیتر شروع به تبلیغاتی با این عنوان کرد: “ایکس باکس وان بهترین بازی‌ها را دارد.”

یک هفته بعد PS4 تبلیغی منتشر کرد که اگر با دقت تماشا شود می‌توان فهمید که بعضی جملات کنایی علیه ایکس باکس وان در آن به کار رفته است.

۵. آی‌پد و دیگر رقیبان

آیپد ایر و کیندل فایر

در اواخر نوامبر ۲۰۱۵ بود که آمازون سبک تبلیغاتی اپل را مورد تمسخر قرار داد. در این تبلیغ اپل ایر در برابر کیندل فایر اچ دی ایکس ۸.۹ قرار گرفته است.

در این تبلیغ مقایسه بین تعداد پیکسل‌ها، وزن و قیمت دو محصول صورت گرفته است که در نهایت کیندل فایر برنده‌ی این قیاس است. برای این که لحن کنایی تبلیغ پر رنگ‌تر شود از لهجه‌ی آمریکایی برای بیان ویژگی‌های کیندل فایر و از لهجه‌ی بریتانیایی برای بیان ویژگی‌های اپل ایر استفاده شده است.

آیپد و مایکروسافت

مایکروسافت تا کنون بیشترین رکورد را در تبلیغات علیه اپل داشته است. آتش تنش میان این دو برند چند سال پیش در تبلیغ “من یک مک هستم” توسط اپل روشن شد. در اواخر می‌۲۰۱۳ بود که مایکروسافت ویندوز ۸ را با این شعار معرفی کرد: ادعای کم‌تر، کار بیشتر و از صدای سیری به نقد از آیپد پرداخت. در این تبلیغ ویژگی‌های آی او اس اپل و ویندوز ۸ مایکروسافت با هم مقایسه شده اند.

در تبلیغی دیگر توسط مایکروسافت، صدای سیری شنیده می‌شود که می‌گوید: “اوه نه! دوباره ما اینجا هستیم”. این تبلیغ در واقع ادامه‌ی تبلیغ قبلی است که این بار به مقایسه بین دو تبلت پرداخته است.

آیپد و سامسونگ گلکسی تب ۱۰.۱

در اوایل سال ۲۰۱۱ بود که سامسونگ در آلمان آگهی تبلیغاتی گلکسی تب ۱۰.۱ را منتشر کرد. در این آگهی عبارتی با عنوان “See Flash run” در یک گلکسی تب دیده می‌شود که وقتی به گزینه‌ی “or not” می‌رسد بلافاصله تصویر یک آیپد اپل در دست یک خانم نمایش داده می‌شود. در ادامه‌ی آگهی می‌بینم که همان خانم به فروشگاه می‌رود تا گلکسی تب بخرد.

چند ماه نگذشته بود که اپل علیه سامسونگ شکایت کرد و در دادگاهی در آلمان، سامسونگ را به نقض پتنت متهم کرد. دادگاه آلمان هم با درخواست اپل موافقت کرد و فروش گلکسی تب ۱۰.۱ ممنوع اعلام شد.

آیپد و نوکیا لومیا ۲۵۲۰

اواخر نوامبر ۲۰۱۳ بود که نوکیا در آگهی تبلیغاتی تبلت جدیدش، لومیا ۲۵۲۰ آیپد اپل را به علت باتری ضعیف و نداشتن صفحه کلید مورد تمسخر قرار داد. این آگهی در نهایت با این جمله به پایان می‌رسید: ” آیا من یک تبلت بیخود خریدم؟”

مک در برابر PC

البته دعوای تبلیغاتی مک و PC های ویندوزی خیلی قدیمی‌است و به سال ۲۰۰۶ برمی‌گردد. این تبلیغ که توسط اپل ساخته شده است، دو نفر را در پس زمینه‌ای سفید رنگ نشان می‌دهد. شخصی که خود را مک معرفی می‌کند لباس‌های نسبت راحت پوشیده است و شخصی که PC است لباس رسمی به تن دارد. در نهایت بحث میان این دو نتیجه‌گیری می‌شود که مک محصول بهتری است.

در اواخر سال ۲۰۰۸ ، مایکروسافت جواب این تیلیغ را می‌دهد! در این تبلیغ که از چهره‌های معروف و شهروندان عادی در آن حضور دارند همه یک صدا “I’m a PC” را به صورت آواز می‌خوانند.

اپل در پاسخ به این ویدیو خیلی صبر نمی‌کند و سریع پاسخ آن را می‌دهد. در این تبلیغ، اپل این موضوع را به نمایش می‌گذارد که PC به جای این که به دنبال حل مشکلات و رفع ایرادت ویندوز ویستا باشد، تمام درآمدش را خرج تبلیغات می‌کند.

 منبع: زومیت|نویسنده: حمیده خادم زاده

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا