رشد ۸۵ درصدی حملات فیشینگ
موبنا – از سال ۲۰۱۱ تا به امروز حملات فیشینگ شاهد رشد ۸۵ درصدی بوده است. در اینباره شرکتهای امنیتی نیز ابراز نگرانی کردهاند. آمار به دست آمده نشان میدهد حدود ۵۶ درصد از کاربران بر روی لینکهای ناشناس که منجر به حملات فیشینگ میشوند کلیک کردهاند؛ همچنین مشخص شده که کاربران به طور متوسط سالانه شش بار بر روی این لینکهای مخرب کلیک میکنند.
در گزارشی که به تازگی توسط یکی از شرکتهای امنیتی منتشر شده، نشان داده شده که مهاجمان چگونه مکانیزمهای امنیتی مقابله با حملات فیشینگ موبایلها و تبلتها را به راحتی دور میزنند.
ایمیلها نقطه آغازی برای شروع حملات فیشینگ هستند و متاسفانه ۶۶ درصد ایمیلها که برای اولین بار به دستگاههای جدید فرستاده میشوند، حامل لینکهای مخرب هستند. این شرکت امنیتی همچنین عنوان کرده با وجود اینکه مردم روز به روز در مورد حملات فیشینگ آگاهتر میشوند اما باز هم شاهد رشد این حملات بهخصوص در بخش تلفن همراه هستیم، چون تشخیص یک صفحه جعلی از صفحه واقعی در نمایشگر کوچک تلفن همراه، امر به مراتب سختتری نسبت به کامپیوتر است، همچنین در تلفنهمراه نمیتوان تمام لینک را برای شناسایی مشاهده کرد.
امروزه با توجه به رشد استفاده از پیام رسانها و شبکههای اجتماعی مانند واتسآپ و اینستاگرام و همچنین شیوع اخبار جعلی و لینکهای مخرب، حملات فیشیگ هم شاهد رشد هستند. در این پیام رسانها از کاربر خواسته میشود برای تماشای یک فیلم یا خبر جذاب بر روی لینک داده شده کلیک کنند، اما متاسفانه لینک پیوند نه تنها کاربر را به فیلم یا خبر هدایت نمیکند بلکه لینک مذکور مخرب بوده و برای حملات فیشینگ یا دسترسی گرفتن از گوشی به وسیله RAT ها کاربرد دارد.
نکته دیگری که کاربران باید به آن دقت کنند بنرهای تبلیغاتی در سایتها است. برنامهها اغلب از تبلیغات برای کسب درآمد استفاده میکنند. برای انجام این کار، SDK های تبلیغاتی را به کد خود اضافه میکنند. این SDK ها به لینکهای پس زمینه متصل میشوند تا تبلیغات را به کاربر نهایی نمایش دهند. در همین حین امکان استفاده از لینکهای مخرب وجود دارد.