فین تک و فناوری

رشد ۸۵ درصدی حملات فیشینگ

موبنا – از سال ۲۰۱۱ تا به امروز حملات فیشینگ شاهد رشد ۸۵ درصدی بوده است. در این­باره شرکت­‌های امنیتی نیز ابراز نگرانی کرده­‌اند. آمار به دست آمده نشان می­‌دهد حدود ۵۶ درصد از کاربران بر روی لینک­‌های ناشناس که منجر به حملات فیشینگ می­‌شوند کلیک­‌ کرده­‌اند؛ همچنین مشخص شده که کاربران به طور متوسط سالانه شش بار بر روی این لینک­‌های مخرب کلیک می‌کنند.

در گزارشی که به تازگی توسط یکی از شرکت‌های امنیتی منتشر شده، نشان داده شده که مهاجمان چگونه مکانیزم­‌های امنیتی مقابله با حملات فیشینگ موبایل­‌ها و تبلت­‌ها را به راحتی دور می‌زنند.

ایمیل‌­ها نقطه آغازی برای شروع حملات فیشینگ هستند و متاسفانه ۶۶ درصد ایمیل‌­ها که برای اولین بار به دستگاه­‌های جدید فرستاده می‌­شوند، حامل لینک­‌های مخرب هستند. این شرکت امنیتی همچنین عنوان کرده با وجود اینکه مردم روز به روز در مورد حملات فیشینگ آگاه­‌تر می‌­شوند اما باز هم شاهد رشد این حملات به­‌خصوص در بخش تلفن همراه هستیم، چون تشخیص یک صفحه جعلی از صفحه واقعی در نمایشگر کوچک تلفن همراه، امر به مراتب سخت­‌تری نسبت به کامپیوتر است، همچنین در تلفن­‌همراه نمی‌­توان تمام لینک را برای شناسایی مشاهده کرد.

امروزه با توجه به رشد استفاده از پیام رسان­‌ها و شبکه‌­های اجتماعی مانند واتس­‌آپ و اینستاگرام و همچنین شیوع اخبار­ جعلی و لینک­‌های مخرب، حملات فیشیگ هم شاهد رشد هستند. در این پیام رسان­‌ها از کاربر خواسته می­‌شود برای تماشای یک فیلم یا خبر جذاب بر روی لینک داده شده کلیک کنند، اما متاسفانه لینک پیوند نه تنها کاربر را به فیلم یا خبر هدایت نمی‌­کند بلکه لینک مذکور مخرب بوده و برای حملات فیشینگ یا دسترسی گرفتن از گوشی به وسیله RAT­ ها کاربرد دارد.

نکته دیگری که کاربران باید به آن دقت کنند بنرهای تبلیغاتی در سایت‌­ها است. برنامه‌ها اغلب از تبلیغات برای کسب درآمد استفاده می­‌کنند. برای انجام این کار، SDK های تبلیغاتی را به کد خود اضافه می­‌کنند. این ­SDK ها به لینک­‌های پس زمینه متصل می­‌شوند تا تبلیغات را به کاربر نهایی نمایش دهند. در همین حین امکان استفاده از لینک‌های مخرب وجود دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا