ارتباطات

برگ برنده همراه اول در اینترنت پر سرعت و موبایل

موبنا – در چند روز گذشته شرکت ارتباطات سیار که بانام همراه اول شناخته می‌شود شاهد رشد قیمت سهام خود در بازار سرمایه بوده بطوریکه ارزش سهام این شرکت طی دو هفته گذشته بیش از ۱۲ درصد رشد را تجربه کرده است.
در این گزارش، به بررسی و مقایسه عملکرد مالی این شرکت در سه‌ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته می‌پردازیم.
شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) در دوره سه‌ماهه نخست سال جاری، موفق به کسب سود خالص ۸.۳۱۰ میلیارد ریالی و به ازای هر سهم ۸۶۶ ریال شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۸ درصدی را تجربه کرده است.
در جدول زیر، اقلام عمده صورت‌های مالی شرکت را بر اساس صورت‌های مالی سه‌ماهه نخست سال جاری مشاهده می‌نماییم :

برگ برنده همراه اول در اینترنت پر سرعت و موبایل

در بخش درآمدهای عملیاتی همراه اول شاهد افزایش ۱۶ درصدی درآمدهای عملیاتی شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل بودیم و به‌این‌ترتیب، شرکت موفق به کسب درآمد ۳۱.۷۰۶ میلیارد ریالی در این دوره شد.
بخش اصلی درآمدهای همراه اول مربوط به کارکرد و درآمدهای دریافتی از مشتریان شرکت بوده که در دوره سه‌ماهه نخست سال جاری، مبلغ ۲۷.۱۶۳ میلیارد ریال از درآمدهای شرکت از این بخش کسب‌شده است.
در جدول زیر، ترکیب درآمدهای عملیاتی شرکت و همچنین، ترکیب بخش اصلی درآمدهای عملیاتی یعنی درآمدهای دریافتی از مشتریان و مقایسه آن با دوره مشابه سال قبل ارائه‌شده است.

برگ برنده همراه اول در اینترنت پر سرعت و موبایل
برگ برنده همراه اول در اینترنت پر سرعت و موبایل

همان‌طور که مشاهده می‌شود، درآمدهای بخش خدمات صوتی شرکت با کاهش ۱۷ درصدی مواجه شده که دلیل این موضوع را می‌توان فراگیرتر شدن سایر ابزارهای اینترنتی تماس‌های تلفنی و غیره در نظر گرفت .
به نظر می‌رسد با ادامه رشد استفاده از این ابزارها و تکنولوژی‌های جدید شاهد افت بیشتر درآمدهای شرکت ارتباطات سیار از این محل باشیم.
از سوی دیگر در بخش خدمات داده که مربوط به فروش اینترنت خانگی و اینترنت تلفن‌های همراه است، رشد قابل‌ملاحظه ۷۵ درصدی را تجربه کرده است.
رشد استفاده از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و افزایش ضریب استفاده از اینترنت در سطح کشور و عدم‌تغییر قیمت به نفع مصرف‌کنندگان در سنوات اخیر، می‌تواند موجب رشد شدید درآمدهای مربوط به خدمات داده شرکت ارتباطات سیار شود.
استفاده زیاد از برخی شبکه‌های اجتماعی ازجمله تلگرام، هاتگرام، اینستاگرام و غیره که در مقایسه با سایر کشورها در سطح بسیار بالایی در ایران است و از طرفی تمایل بسیار زیاد جامعه ایرانی به حضور در شبکه‌های اجتماعی و سپری نمودن بخش زیادی از اوقات بیکاری در این شبکه‌ها، بیشترین نفع را به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات دسترسی به اینترنت همراه نموده است.
بااین‌حال با توجه به افزایش رقابت و کاهش قابل‌انتظار قیمت‌ها در این حوزه، حفظ درآمدهای فعلی و حفظ سهم بازار شرکت می‌تواند از چالش‌های اصلی این شرکت باشد.
بهای تمام‌شده شرکت در سه‌ماهه نخست سال جاری به مبلغ ۲۰.۵۱۲ میلیارد ریال محقق شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۸.۴ درصدی را نشان می‌دهد. در جدول و نمودار زیر ترکیب بهای تمام‌شده این شرکت و همچنین مقایسه با مدت مشابه با سال قبل ارائه‌شده است.

 منبع: بورس نیوز 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا