تولید باتری لیتیومی که آتش نمی گیرد

موبنا – بسیاری از وسایل الکترونیکی مانند گوشی ها و لپ تاپ ها برای تامین انرژی خود به باتری های لیتیومی متکی هستند. اما استفاده از این باتری ها در مواردی به طور جدی مشکل ساز شده و به انفجار گوشی های مختلف انجامیده است. یکی از گوشی هایی که به همین دلیل به شدت خبرساز شد، گوشی گالکسی نوت ۷ سامسونگ است.

پس از سال ها بررسی و مطالعه پژوهشگران آزمایشگاه ملی اوک ریج و دانشگاه روچستر با همکاری یکدیگر راه حلی برای این مشکل یافته اند و به جای استفاده از الکترولیت های غیرقابل اشتعال، ترکیبی را به الکترولیت های معمولی افزوده اند تا آنها را در برابر هرگونه تماس و ضربه منجر به اشتعال مقاوم کنند.

در باتری های لیتیومی از یک لایه نازک پلاستیکی برای جداکردن دو الکترود از یکدیگر استفاده می شود و اگر باتری آسیب ببیند و این لایه پلاستیکی از بین برود، الکترودها با هم در تماس قرار گرفته و آتش سوزی آغاز می شود.

اما اضافه کردن یک ترکیب جدید به الکترولیت ها باعث می شود تا آنها حتی در صورت خراب شدن باتری به یکدیگر برخورد نکنند و آتش سوزی رخ ندهد. یکی دیگر از مزایای این روش عدم تغییرات گسترده در روش متعارف و متداول برای تولید انواع باتری است.

ماده به کار گرفته شده بدین منظور سیلیس نام دارد که ذرات آن به هم پیوند خورده و جریان انواع مایعات و یون ها را بلوکه می کنند. محققان می گویند امیدوارند در آینده از این روش حتی برای تولید باتری های جدید مورد استفاده در پهپادها بهره بگیرند.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا