گام عملی شرکت مخابرات در راستای «حمایت از تولیدات داخلی»
مجله آنلاین موبنا – رئیس شرکت مخابرات ایران با اعلام این که قصد حمایت از تولیدات داخلی را دارد، بهعنوان اولین برنامه مدیریت کلان شرکت در سال97، رویکرد متفاوتی را در انتخاب مشاوران و تامینکنندگان تجهیزات مخابراتی برگزید و این روند را تا پایان سال 97 ادامه داد.
این نگاه متفاوت منجر به اتفاقات خوبی شد و دستاوردهای زیادی را به همراه داشت که از بین آنها میتوان به این موارد اشاره کرد.
– بهبود رویکردهای عملیاتی و اجرایی
– شناسایی و مدیریت یکپارچه دارایی در سطح کشور
– تفکیک کامل ترافیک در سراسر کشور
– رسیدن به ظرفیت 55 ترابیت بر ثانیه در شبکه انتقال
– رسیدن به سهم 25درصدی ترافیک داخلی
– رسیدن به 2600 ترابایت در ترافیک روزانه
– نظارت متمرکز از طریق راه اندازی NOC مرکزی
– تخلیه قانونی خطوط و ظرفیت سازی
– رسیدن به 97 درصد حداقل شاخص کیفیت شبکه
– استفاده حداکثری از ظرفیت تلفن ثابت و زیرساخت IT
علاوه بر اینها، وجود ارتباط تلفنی ثابت در 1245 شهر،37 میلیون و 430هزار تلفن ثابت منصوبه و 51 هزار و 402 روستای دارای ارتباط، 7میلیون و 579 هزار و 895 باند پهن منصوبه و 5 میلیون و 201هزار و251 باند پهن (ADSL ,VDSL) بهره برداری شده، سهم 54/6 درصدی در حوزه ای دی اس ال ،14هزار و 572 روستای متصل به اینترنت (ADSL)، ظرفیت سازی درحوزه FTTH معادل یک میلیون و763 هزار و 889 که61 هزار و 39 سرویس آن دایر است، 245هزار و760 پورت منصوبه و 134هزار و 974پورت بهره برداری شده، از دیگر دستاوردهای شرکت مخابرات در سال 97 است.
**چهار محور کلیدی شرکت مخابرات
شرکت مخابرات بر اساس سیاستهای کاریاش در سالی که گذشت، اقدامات و پروژههای کلیدی را در چهار محور توسعه بازار و محصول (مانند سرویس های فیبر نوری منازل و خدمات محتوایی و ویدئویی، تلفن ثابت، توسعه خدمات روستایی، بیت استریم)، تحول در شبکه و فناوری اطلاعات (مانند توسعه شبکه در لایههای کر، انتقال و دسترسی، یکپارچهسازی زیرساختهای فناوری اطلاعات، استفاده از توان داخلی) افزایش بهرهوری و مدل عملیاتی (مانند کنترل هزینهها، نظامهای کنترلی و مدیریتی، توسعه ترافیک داخلی، استفاده بهینه از داراییهای غیرمولد) و توجه به سرمایه انسانی را کلید زد و همچنان آنها را ادامه میدهد.
** عملکرد معاونتها و حوزههای ستادی شرکت مخابرات ایران
ثبت لوگوی شرکت مخابرات ایران پس از 66سال، مدیریت یکپارچه تبلیغات به صورت کشوری با کاهش هزینهها، پرهیز از موازی کاری، انجام نظرسنجیها برای ارایه راهکارهای مناسب در جهت پیشبرد اهداف شرکت، کسب مقام نخست شرکت مخابرات ایران در رتبه بندی 500شرکت برتر در بین اپراتورهای ارتباطی، کسب رتبه اول در جشنواره تبلیغات در ایران در سال 97-96، حضور فعال در نمایشگاه تلکام 2018 تهران و اخذ رتبه دوم در میان شرکتهای حاضر، از جمله دستاوردهایی است که معاونتها و حوزههای ستادی شرکت مخابرات در یک سالی که گذشت، کسب کردهاند.
معاونت تجاری شرکت مخابرات ایران نیز عملکرد قابل قبول و مناسبی داشت که از جمله آنها میتوان به ارتقاء سطح کیفی ارائه خدمات به سایر دستگاههای خدماتی، افزایش میزان و تغییر مدل همکاری با سایر دارندگان پروانه اپراتوری، تدوین طرح های بازاریابی و فروش در حوزه مشتریان خانگی و تجاری، توسعه محصولات ارزش افزوده از طریق همکاری با سایر شرکای تجاری و استارتاپها اشاره کرد.
در معاونت راهبرد و توسعه کسب و کار نیز اتفاقاتی به شرح زیر رخ داد:
– تدوین و ابلاغ برنامه سال 97 مناطق و بودجه سرمایه ای مناطق با رویکرد تطابق منابع و مصارف برای نخستین بار
– طراحی و پیاده سازی نظام جامع مدیریت عملکرد
– توسعه داشبوردهای مورد نیاز پایش مناطق و معاونتهای ستادی
– طراحی و پیادهسازی داشبورد کنترل اقدامات در سطح مناطق و معاونتهای ستادی و تعیین میزان پاسخگو بودن هر حوزه
– تدوین اظهارنامه ارزیابی سازمان تنظیم مقررات و برگزاری دورههای آموزشی مرتبط
– طراحی و استقرار سیستمهای رسیدگی به شکایات و رضایت سنجی مشتریان (10004و10002ISO)
**معاونت شبکه
وظیفه اصلی معاونت شبکه (ICT) شبکه مخابرات یاری رساندن به مدیر منطقه تهران در جهت تدوین خط مشی توسعه، پشتیبانی فنی، سوئیچ، ADSL، پهنای باند، تغذیه نیرو و سیستمهای انتقال، دیتا و FTTH مراکز مخابراتی است.
در سالی که گذشت در این معاونت نیز اتفاق زیادی رقم خورد که از جمله آنها میتوان به برگردان شبکه GSM-WLL به روی شبکه همراه اول (در 8 استان برگردان انجام شده، 9 استان در مرحله برگردان )، توسعه اینترنت پر سرعت روستائی در پنج هزار روستا، توسعه 400هزار پورت تلفن در قالب طرحهای FTTX، جایگزینی 400 دستگاه سوئیچ کم ظرفیت، توسعه350هزار خطوط پر سرعت، توسعه وای فای عمومی در 10 استان و 127 سایت عملیاتی شده، تجمیع ترافیک اینترنت درنواحی پنج گانه کشور (تهران، تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان)، کاهش نقاط اتصال از66 نقطه به 5 نقطه و رشد360 درصدی، توسعه شبکههای انتقال استانی در 21 استان با ظرفیت کل بالغ بر 25ترابیت برثانیه و عقد قرارداد با تولیدکنندگان داخلی این حوزه برای توسعه 14استان دیگر اشاره کرد.
**مرکز مانیتور
مرکز مانیتورینگ متمرکز شبکه و سرویس، یکی دیگر از دستاوردهای شرکت مخابرات در سال 97 است. هدف از تشکیل این مرکز، ایجاد سامانههای متمرکز و یکپارچه جهت پایش عناصر شبکه، پایش پارامترهای کیفی سرویسهای موجود از جمله سیستم پشتیبانی عملیات (OSS)، سامانه سنجش کیفیت سرویس باند پهن، سامانه پایش کیفیت سرویس صوت، سامانه مدیریت پهنای باند مصرفی استانها، سامانه مانیتورینگ شبکه انتقال و سوئیچهای PSTN موجود در سطح شرکت بود.
مجموعه این سامانهها، همراه سیستمهای مانیتورینگ مربوط به تمامی پروژههای جدید در یک مرکز جامع بهنام مرکز عملیات شبکه (NOC)شرکت مخابرات ایران راهاندازی شد.
**معاونت فناوری اطلاعات
معاونت فناوری اطلاعات در سالی که گذشت نیز عملکرد خوبی از خود نشان داد که در ادامه به گوشهای از آنها اشاره کردهایم.
– یکپارچه و متمرکز نمودن CRM تلفن ثابت و FTTH سی و یک استان با بکارگیری راهکار ایرانی
– یکپارچه و متمرکز نمودن سیستم صدور صورتحساب تلفن ثابت سی و یک استان با بکارگیری راهکار ایرانی
– مهاجرت سیستم اکانتینگ متمرکز DSL/FTTH منطقه تهران با بیش از یک میلیون مشترک از سیستم خارجی به سیستم ایرانی
– یکپارچه و متمرکز نمودن اکانتینگ DSL/FTTH و CRM DSL/FTTH سی استان با راهکار داخلی
– پیادهسازی سیستم متمرکز CRM وای فای عمومی مخابرات ایران و CRM و صدور صورتحساب سرویس های تجاری مخابرات ایران در سی و یک منطقه با پیمانکاران داخلی
– پیادهسازی اکانتینگ متمرکز ترافیک بین الملل، ترافیک داخل و ترافیک پیام رسان ها و نمایش لحظه ای به مشترکین باندپهن
– پیادهسازی سیستم متمرکز CRM تلفن VOIP با پروتکل SIP با پیمانکاران داخلی
– یکپارچهگی سیستم ثبت خرابی از طریق شماره تلفن 20117 با امکان گزارش گیری متمرکز در سی و یک استان با راهکار ایرانی
– یکپارچهگی سیستم پرداخت قبض از طریق شماره تلفن 2000 با امکان گزارش گیری متمرکز در سی و یک استان با راهکار ایرانی
منبع: ایرنا