آرامش به بازار طلا و سکه رو می‌کند؟!

به‌روزترین‌ها– در هفته‌های اخیر این تغییرات قیمتی اونس جهانی طلا در محدوه‌ای ثابت صورت گرفت و باعث ثبات نسبی در بازار طلای جهان به‌ویژه ایران شد، با این حال قیمت دلار به‌عنوان دومین شاخصه مهم و اثرگذار در بازار طلا و سکه ایران؛‌ در هفته گذشته نوساناتی را داشت که این نوسانات هم در محدوده کوچکی در جریان بود و باعث شد تا با حاکم شدن ثبات نسبی قیمت طلا و سکه در مسیر کاهشی قرار بگیرد. در هفته‌های اخیر آغاز مذاکرات برجامی، کاهش شدت فشار تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام، آزاد شدن ارزهای بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز، به کاهش التهابات منجر شده است موضوعی که به اعتقاد کارشناسان، اقتصاد ایران برای رسیدن به ثبات نیاز به برنامه‌ریزی و اجرای آن دارد و این آرامش نسبی نشان داد که ثبات در اقتصاد چه نیرویی بزرگی برای کنترل التهابات است.

حالا بازار طلا و سکه در آرامش به سر می‌برد و برآوردها از روزهای آینده نیز از تداوم این روند حکایت دارد اگرچه که برخی شنیده‌ها به عدم تمایل دولت برای کاهش بیشتر نرخ ارز از محدوده ثبت شده در بودجه خبر می‌دهند.
 نوسانات کوچک دور از انتظار نیست 
ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، در‌این‌باره به «آرمان‌ ملی» گفت: «تمام نگاه‌ها و تلاش‌ها بر این است که بتوانند حداقل در اوایل سال ۱۴۰۰ قیمت بازار ارز و طلا را به سمت آرامش هدایت کنند، تاحدودی هم به اعتقاد ما مسئولان اقتصاد در این زمینه توانستند خوب عمل و در این مسیر حرکت کنند. به‌هرحال اگر قرار است چنین اتفاقی بیافتد و طلا و سکه و ارز در این مسیر باقی بمانند باید بتوانند بازار ارز را بهتر و پیش‌از این مدیریت و کنترل کنند و به سمت آرامش بیاورند. اتفاقاتی که در چند روز اخیر شاهد آن بودیم باعث شد انتظار کاهش نوسانات در بازار سکه و طلا ایجاد شود.»  او ادامه داد: «اگر غیر از این اتفاقی بیافتد همان نوسانات گذشته را شاهد خواهیم بود ولی خوشبختانه تا اینجای کار این اتفاق افتاده است. عقیده‌ی من بر این است که هفته به هفته و روز به روز اگر اتفاق خاصی نیافتد، آرامش بازار سکه و طلا بیشتر خواهد شد. البته یکسری نوسانات جزئی مانند اینکه دلار ۲۳هزار و ۹۵۰هزار تومانی، ۲۴هزار تومان یا هر گرم طلا دو تا سه هزار تومان پایین و بالا می‌شود، نوساناتی هستند که همیشه وجود داشته و معمول و معقول‌اند. نمی‌توان انتظار داشت طلا هیچ‌زمانی نوسان نخواهد نداشته باشد.» محمدولی اضافه کرد: «این نوسانات معمولی آزاردهنده نیستند؛ نوسانات آزاردهنده التهابات چند مدت اخیر بویژه در سال ۹۹، ۹۸ بودند، کسی انتظار چنین نوساناتی را در سال جاری ندارد ولی درحال حاضر این نوسانت معقول و معمول است.» 
 اثرگذاری تحولات سیاسی آینده ایران در بازار طلا 
او درباره نوسانات قیمت سکه و طلا در هفته آینده؛ توضیح داد: «در هفته آینده ممکن است نوسانات دو تا پنج درصدی در بازار سکه و طلا را شاهد باشیم و در این شرایط به‌نظرم  بازار رو به آرامش خواهد بود. از طرفی خوشبختانه حباب در بازار به حداقل ممکن رسیده است.» رئیس اتحادیه طلا و سکه تهران در پاسخ به این سوال که آیا قیمت سکه و طلا با توجه به آغاز مذاکرات وین و انتخابات آینده ایران تغییر محسوسی خواهد داشت یا نه؛ اضافه کرد: «طبیعتا چون انتخابات یک بحث سیاسی است و مباحث سیاسی در بازار سکه و طلا اثرگذار است؛ از طرفی نامزدهای انتخاباتی هم حتما وعده‌هایی را درباره رفع مشکلات اقتصادی خواهند داد و همه این اتفاقات می‌تواند اثرگذار باشد. اثر نهایی زمانی دیده ‌می‌شود که دولت جدید شروع به کار کند؛ اگر فردی که به ریاست‌جمهوری می‌رسد بتواند همه وعده‌هایش را حفظ و در آن مسیر حرکت کند، طبیعتاً انتظارات دیگری درراستای کاهش نرخ و ثبات بازار شکل خواهد گرفت.» او اضافه کرد: «این اتفاق هم درصورتی رخ خواهد داد که هم بازار ارز کنترل شود و هم اتفاقات ناگوار اقتصادی به‌وجود نیاید.» 
 واکسیناسیون و آثار آن در اقتصاد
محمدولی درباره واکسیناسیون در بهبود وضعیت اقتصادی هم افزود: «واکسیناسیون در کل دنیا و کشور ما اثر خود را گذاشته است و اگر تولید داخلی ما در حوزه واکسن به‌زودی اتفاق بیافتد، می‌تواند درصدی اثرگذار باشد.» محمدولی در پاسخ به این سوال که اگر شرایط آن طور انتظار می‌رود اتفاق بیافتد، قیمت سکه و طلا تا کجا و چقدر کاهش خواهد یافت؛ تصریح کرد: «این موضوع بستگی به شرایط و وضعیت موجود در زمان خودش دارد، نمی‌توان گفت که طلا به گرمی ۶۰۰ هزار یا ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد بعید است که چنین اتفاقی بیفتد، اما ممکن است که در وضعیت موجود اگر اتفاق خوشایند رخ بدهد ۱۰ تا ۱۵درصد کاهش قیمت را شاهد باشیم.»

 منبع: آرمان ‌ملی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا