سود دلالان بیش‌از کارخانه تویوتا

سود دلالان بیش‌از کارخانه تویوتا

کارشناسان بازارهای مالی اعتقاد دارند که فروش خودروی صفر به صورت قرعه کشی یکی از مشکلات بزرگ بازار خودرو است.

به‌روزترین‌ها؛ مریم شهبازی رئیس سازمان بورس در مراسم افتتاحیه معاملات آتی مس گفت: یکی از موضوعات مهم که در حال رایزنی هستیم، در رابطه با عرضه‌ خودرو است که مشمول قیمت گذاری دستوری نیست، ما آمادگی کامل داریم که این موضوع را به سرانجام برسانیم.

با توجه به شرایط موجود در بازار خودرو، برخی از کارشناسان بازارهای مالی اعتقاد دارند که قرعه‌کشی خودروهای صفر و سودهای ۱۰۰ میلیون تومانی برای دلالان از مشکلات اصلی بازار خودرو در چند ماه گذشته است.

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازارهای مالی درباره مشکلات بازار خودرو گفت و توضیح داد: مشکلات در بازار خودرو زیاد است و برخی از راهکارهایی که ارائه می‌شود در بازار اثری ندارد. باید به دنبال حل کردن اصل موضوع باشیم.

الیاس‌کردی درباره بازار خودرو در کشورهای خارجی گفت: به عنوان مثال خودروی تویوتا کرولا جدید (که مدل‌های ۲۰۱۷ آن در بازار ایران هم وجود دارد) با قیمت ۶۹۰ هزار دلار به فروش می‌رسد.

او توضیح داد: با فرض سقف سود ۱۰ درصدی کارخانه تویوتا از فروش این خودرو، ۶۹ هزار دلار برابر با حدود ۹۶ میلیون تومان برای تویوتا سودآوری دارد. این درحالی است که در ایران، خرید خودرو از کارخانه و فروش در بازار آزاد حدود ۱۰۰ میلیون تومان سود خواهد داشت.

این کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه مصرف کننده واقعی باید در قرعه کشی شرکت کند توضیح داد: خودروهای غیر لوکس (پایین‌تر از ۵۰۰ میلیون تومان) در بازار با اختلاف قیمت ۱۰۰ میلیون و بیش‌تر از کارخانه به فروش می‌رسند.

سود دلالان بازار خودرو بیشتر از کارخانه تویوتا – اخبار بازار ایران
توییت کارشناس بازارهای مالی درباره سود دلالان در بازار خودرو

درصد سود فروش خودرو در برخی از خودروسازان مطرح جهان از ۶ الی ۱۰ درصد است. این درحالی است که در بازار داخلی خودرو با خرید خودرو از کارخانه و فروش در بازار آزاد حدود ۵۰ درصد سودهی دارد.

عرضه خودرو در بورس

الیاس کردی درباره بحث عرضه خودرو در بورس گفت: در هیچ جای دنیای خودرو در بورس عرضه نمی‌شود. مصرف کننده برای خرید خودرو صفر باید به کارخانه و نمایندگی‌ها مراجعه کند.

او در ادامه درباره شرایط بازار خودرو در ایران گفت: متاسفانه بازار خودرو به نحوی پیش رفته است که خریداران باید در بازار به دنبال خرید خودروی صفر باشند. این موضوع در حالی رخ داده است که همه جای دنیا برای خرید خودرو صفر باید به کارخانه مراجعه شود.

این کارشناس بازار این موضوع را یکی از عوامل اصلی اختلاف قیمت خودرو کارخانه و بازار آزاد می‌داند.

او بر این عقیده است که بر اساس شرایط فعلی بازار خودرو عرضه خودرو در بورس می‌تواند مفید باشد. اما با توجه به تجربه‌های قبلی احتمالا این موضوع که اخیرا توسط رئیس سازمان بورس اعلام شد جدیتی نخواهد داشت.

نگهداری خودرو صفر

الیاس‌کردی گفت: این اختلاف قیمت و شرایط موجود در بازار خودرو باعث شده است تعدادی از دلالان یا حتی مصرف کننده‌ها در پارکینگ‌ها خودروهای صفر نگهداری کنند و همین ضربه‌ای به بازار خودرو است.

این کارشناس بازار سرمایه سازمان حمایت از مصرف کننده را موظف به ورود این نهاد به کیفیت خودروها و کیفیت خدمات می‌داند. او اعتقاد دارد سازمان حمایت از مصرف کننده باید به نحوه خدمت رسانی خودروسازان به مصرف کنندگان نظارت بیش‌تری داشته باشد تا بتواند برخی از مشکلات بازار خودرو را حل کند.