اخبار برگزیدهخودرو

جعبه‌دنده دستی به سوپراسپرت‌های ایتالیایی بازمی‌گردد؟

فراری، خودروساز افسانه‌ای ایتالیایی که این روزها با صف طولانی مشتریان و پروژه‌های متنوع خبرساز شده، به نظر می‌رسد رویای طرفداران جعبه‌دنده‌ دستی را پس از ۱۳ سال زنده کند؛ تغییری که می‌تواند صنعت خودروهای اسپرت را متحول کند.

به گزارش به‌روزترین‌ها فراری اخیراً روزهای طلایی را پشت سر می‌گذارد؛ لیست انتظاری که تا سال ۲۰۲۶ ادامه دارد و برنامه‌های بزرگی همچون معرفی اولین خودروی برقی خود، تنها بخشی از موفقیت‌های اخیر این برند است. اما زمزمه‌هایی از بازگشت جعبه‌دنده‌ دستی در خودروهای جدید این شرکت به گوش می‌رسد؛ شایعه‌ای که طرفداران اصالت رانندگی را حسابی هیجان‌زده کرده است.

ماریا فرناندو فولجنزی، یکی از مدیران فراری، در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشت جعبه‌دنده‌ دستی گفت: “تغییرات مکانیکی گیربکس چیزی است که بسته به محصول، در آینده ممکن است رخ دهد.” وی احتمال داد که یکی از مدل‌های سری آیکونا فراری چنین آپشنی داشته باشد، چرا که این خودروها نماد میراث و اصالت برند هستند و برای لذت رانندگی خاص طراحی می‌شوند.

با این حال، فولجنزی اشاره کرد عملکرد آیکوناها نسبت به سایر سوپراسپرت‌ها و هایپرکارهای فراری محدودتر خواهد بود، چرا که میزان گشتاور بالا استفاده از کلاچ سنگین و پاهای قوی را می‌طلبد.

نکته جالب آنجاست که سری آیکونا شامل مدل‌هایی مانند دایتونا SP3 و مونزا SP1/SP2 بیشتر بر ایجاد ارتباط عاطفی با راننده تمرکز دارند تا صرفاً اعداد و ارقام عملکردی. فراری طی سال‌های اخیر به دلیل تمرکز بر عملکرد بی‌نظیر، جعبه‌دنده‌ دستی را کنار گذاشته بود، اما گویا اکنون به دنبال استثنا قائل شدن است. آخرین فراری دنده دستی، مدل کالیفرنیا بود که در سال ۲۰۱۲ توقف تولید شد و از آن زمان گیربکس دوبل‌کلاچ اتوماتیک به انتخاب اصلی بدل شد.

با این وجود، افرادی مانند قهرمان هفت‌باره فرمول یک، لوئیس همیلتون نیز خواهان بازگشت جعبه‌دنده دستی هستند. بنا به گزارش‌هایی، همیلتون از فراری خواسته تا نسخه‌ای مدرن از مدل افسانه‌ای F40 با نام F44 و مجهز به گیربکس دستی تولید کند.

خودروهای فعلی فراری مانند SF90 XX ظرف تنها ۲.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت می‌رسند، رقمی نزدیک به استانداردهای فرمول یک. فولجنزی اعتقاد دارد بهبود بیشتر عملکرد برای اکثر مشتریان غیرضروری و حتی خسته‌کننده خواهد بود و هرچه بیشتر باید بر تجربه لذت رانندگی تمرکز کنند.

وی تأکید کرد: “ویژگی‌های مهندسی خودرو باید در جهت بهبود حس رانندگی توسعه پیدا کنند.” فراری در دوران پسافرمان عملکرد بالا، بیش از پیش بر لذت رانندگی و تعامل راننده با خودرو تأکید دارد.

با توجه به اینکه از بیش از ۱۳ هزار فراری فروخته‌شده در سال گذشته، اکثر خریداران خلبان یا راننده مسابقه نبودند، فولجنزی تأکید کرد: “تمام مشتریان ما نمی‌خواهند هر روز صبح تمرین کنند تا بتوانند خودرویشان را برانند.”

مسیر پیش روی فراری در دهه آینده، بازگشت به لذت اصیل رانندگی و ارتباط نزدیک با خودرو، بر عملکرد صرف غلبه خواهد کرد. هنوز زمان دقیقی برای بازگشت رسمی جعبه‌دنده‌ دستی اعلام نشده است، اما این موضوع بیش از هر زمانی محتمل به نظر می‌رسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا