«شستا» را بخریم یا بفروشیم؟

به‌روزترین‌ها– بورس تهران در فروردین ماه سال ۹۹، شاهد بزرگترین عرضه اولیه سهام در تاریخ بازار سرمایه ایران بود و ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، با استقبال گرم دو میلیون سهامدار عرضه شد. «شستا» بزرگترین هلدینگ ایران است و بیش از ۲۰۰ شرکت زیر مجموعه دارد. از سویی دیگر بیش از ۸۸ درصد از سهام شستا متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است. در این گزارش به بررسی بیشتر این هلدینگ می‌پردازیم.

علت افت ۹۶ درصدی سود خالص شستا چه بود؟

بر اساس صورت‌های مالی ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰.۰۹.۳۰، درآمدهای عملیاتی شستا در دوره ذکر شده، با افت ۹۲ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۷۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. به همین ترتیب، سود عملیاتی شستا با همین مقدار کاهش، معادل ۶۶۲ هزار میلیارد تومان ثبت شده است. 

از سوی دیگر سود خالص شستا افتی ۹۶ درصدی را تجربه کرده و به ۳۵۶ میلیارد تومان رسیده است. البته لازم به ذکر است که علی رستمی، مدیرعامل شستا، اعلام کرده است که این افت شدید در سودهای شستا، ناشی از کاهش سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها، به جهت سیاست‌های اصلاح پرتفو، تأمین مالی و همچنین وضعیت بازار سرمایه بوده است.

پرتفوی ۱۲۵ هزار میلیاردی شستا

در پایان دی ماه سال ۱۴۰۰، صنعت محصولات شیمیایی ۴۵.۳درصد از پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی را به خود اختصاص داد و از این لحاظ بین به باقی صنایع پیشتاز بود. پس از آن، نمادهای گروه سرمایه‌گذاری با تخصیص ۱۷.۲درصد از پرتفوی شستا در رده دوم قرار گرفتند. گراف زیر، شرح کاملی از پرتفوی شستا را به تفکیک صنعت نشان می‌دهد.

«شستا» را بخریم یا بفروشیم؟

ارزش بازاری نمادهای بورسی پرتفوی شستا، در پایان دی ماه به بیش از ۱۲۵هزار میلیارد تومان رسید. شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) حدود ۵۹درصد از این مبلغ را به خود اختصاص داده است. همچنین سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) ۱۸.۵درصد و سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، ۶.۷درصد از پرتفوی بورسی شستا را تشکیل می‌دهند. نمادهای بورسی تحت مالکیت شستا، در گراف زیر قابل مشاهده است.

«شستا» را بخریم یا بفروشیم؟

توقف یک ماهه معاملات شستا

مقایسه روند قیمتی سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با شاخص کل، از عملکرد خوب شستا در این زمینه حکایت دارد. سهام شستا از ابتدای سال ۱۴۰۰، بازده قیمتی ۱۴.۴درصدی را ثبت کرده است. درحالی که در همین مدت، شاخص کل بورس تهران افتی ۱.۹درصدی را رقم زده است. 

گفتنی است بیش از یک ماه است که معاملات شستا به دلیل تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری درباره تغییر سرمایه متوقف است. بنابراین این نماد از افت بازار در این مدت مصون بوده است. نمودار زیر، روند قیمتی شستا را با شاخص کل از ابتدای امسال مقایسه می‌کند.

«شستا» را بخریم یا بفروشیم؟

اعتماد حقیقی‌ها به شستا

از ابتدای امسال، نماد شستا با خروج پول ۳۰۰میلیاردی حقیقی‌ها مواجه شده است. در همین مدت، گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، که شستا از زیرمجموعه‌های آن است، خروج پول هزار ۷۷۰میلیارد تومانی حقیقی‌ها را تجربه کرده است و این رقم برای کل بورس تهران به بیش از ۵۶هزار و ۱۲۰میلیارد تومان می‌رسد.

از سمت دیگر اما مجموع ارزش معاملات شستا، از ابتدای سال ۱۴۰۰ به ۲۱هزار و ۳۲۰میلیارد تومان می‌رسد که این نماد را پس از «شپنا»، به پرمعامله‌ترین نماد بازار تبدیل می‌کند. خروج پول حقیقی اندک از شستا با وجود چنین ارزش معاملات بالایی، می‌تواند نشان‌دهنده عملکرد خوب این شرکت در حفظ سهامداران حقیقی خود باشد.

 منبع: اقتصادآنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا