مراقب باشید روسیه جای ایران را در چین نگیرد

مراقب باشید روسیه جای ایران را در چین نگیرد

سید حمید حسینی گفت: ریسک معاملات نفتی روسیه در بازارهای جهانی افزایش یافته و همین مساله سبب شده است که فرصتی تازه پیش روی ایران قرار گیرد.

به‌روزترین‌ها– کارشناس بازار انرژی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین تاکید کرد: هر چند روسیه با تحریم نفتی روبرو نیست اما همین حالا ریسک خرید نفت از روسیه بالا رفته و شاهد این هستیم که شرکت‌های کشتیرانی هزینه حمل نفت از روسیه را بالا برده اند و شرکت‌های بیمه‌ای نیز ، قیمت‌هایشان را برای روسیه افزایش داده‌اند .

 وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها بدون آنکه تحریمی اعلام کنند خرید نفت از روسیه را به خاطر تبعات احتمالی بعدی متوقف کرده‌اند، گفت: این وضعیت هم فرصتی برای ایران تلقی می‌شود و هم تهدید. نکته اینجاست که ما فرصت ورود به بازارهای جهانی را داریم اما اگر از این فرصت بهره نبریم مطمئن باشید با تهدید بزرگی روبرو خواهیم شد .

 وی در توضیح این مطلب ادامه داد: شرایط کنونی سبب می‌شود روسیه به رقیب ما در بازار چین تبدیل شود و به خاطر شرایط ویژه‌ای که ایجاد شده است، فروش نفت خود را به چین افزایش دهد. به هر حال بازار چین در سخت‌ترین روزهای تحریمی بازار مهمی برای ایران بود و اگر ما از این فرصت برای بازگشت به بازارهای جهانی استفاده نکنیم با رقیب قدرتمندی که تخفیف‌های بسیار بالاتری از ما می‌دهد، در بازار چین مواجه می‌شویم.

روسیه دو برابر ایران تخفیف می‌دهد

وی گفت: همین حالا روسیه تخفیف بیست درصدی روی محموله‌های نفت خود اعلام کرده است، این تخفیف در همین شرایط دو برابر تخفیف‌هایی است که ایران به مشتریان خود می‌دهد و در نتیجه موضع ما در تنها بازار مهمی که داریم نیز تضعیف خواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در شرایط جدید و شکل‌گیری معادلات تازه در عرصه سیاست، توافق در وین و احیای برجام محتمل است یا خیر گفت: اول باید ببینیم در چه شرایطی قرار داریم . من فکر می کنم اگر به توافقی در وین نرسیم، به خاطر وضعیت جدید همین فروش نفتی که داریم را نیز از دست می‌دهیم و وضعیت بدتر می‌شود چرا که روسیه‌ جای ما را می گیرد اما از سوی دیگر ، سیگنال‌ها حاکی از آن است که با وجود کارشکنی روسیه و چین، مساله برجام حل می‌شود و ما می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم .

 وی با تاکید بر اینکه مشکل ما با غرب نباید منجر به باج‌دهی به روسیه و چین شود، ادامه داد: مطمئن هستم که چنین باجی نخواهیم داد و برای بحث‌های اجرایی مانند مساله اورانیوم غنی شده و … نیز راه حل مطمئنی پیدا شده و مشکل سیاسی این مذاکرات حل شده است.

حسینی در جواب این پرسش که احیای برجام با بازار نفت ایران چه می‌کند؟ گفت: ما بازاری ۶۰۰ هزار بشکه‌ای در اروپا داریم که به محض توافق قابل بازیابی و احیاست. در ضمن ترکیه، هند و کره جنوبی نیز با لغو تحریم و توافق در وین از ما نفت خواهند خرید.

نفت

۱۰ میلیارد دلار نفت در بازار است 

حسینی به ظرفیت صادرات نفت ایران اشاره کرد و ادامه داد: با احتساب میعانات، ایران قادر به صادرات نزدیک به دو میلیون بشکه نفت و میعانات است. از سوی دیگر هفتاد تا هشتاد میلیون بشکه نفت روی آب داریم که به سرعت قابل تبدیل به هفت تا ده میلیارد دلار نقدینگی برای کشور است و نباید این فرصت از دست برود.

حسینی گفت: بازار نفت امروز دیگر بازار فروشنده است نه بازار خریدار و در این فضا این فروشنده است که تعیین می‌کند با چه شرایطی نفت را بفروشد.  او در توضیح این مطلب افزود: به عبارت دیگر از این فرصت برای کسب درآمد باید بهترین بهره را برد. باید بپذیریم که فرصت فعلی، شرایط ویژه‌ای است که هر روز تکرار نمی‌شود.

 وی احیای برجام را قابل حصول دانست و گفت: من فکر می‌کنم تصمیم در تهران گرفته شده و ایران به هیچ روی خود را معطل چین و روسیه نمی‌کند و برای عادی سازی شرایط خود گام برمی‌دارد.

 به گفته وی پیش از نوروز توافق حاصل می‌شود و پس از چهل ماه تحریم فلج‌کننده که با سربلندی مردم ایران و تحمل بسیار قابل تقدیرشان روبرو بود، وارد دوره‌ای می‌شویم که می‌توان به بهبود وضعیت اقتصادی  امید داشت، البته لازم است دولتمردان این اولویت را برای خود تعریف کنند که باید اقتصاد را سامان دهند.  

 منبع: خبرآنلاین