برزخ رمزارزها

برزخ رمزارزها

رضا قربانی با بررسی روند بازار رمزارزها می‌گوید: پیش‌بینی بازار کار بسیار دشواری است اما برخی‌ها معتقدند که وضعیت بازار برای مدت طولانی همانند وضعیت فعلی خواهد بود و بازار نمی‌تواند خود را بالا بکشد.

به‌روزترین‌ها– بیت‌کوین سال ۲۰۲۱ را انفجاری آغاز کرد و مرزهای مقاومتی را یکی پس از دیگری پشت‌سر گذاشت و همین مسئله موجب شد تا نظرها را به خود جلب کند و پس از آن شاهد علاقه سرمایه‌گذاران به فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال بودیم. اما در این مدت افت‌های کوچک و بزرگ این بازار باعث ترس و ناامیدی فعالانش شد و حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که در آینده چه اتفاقی در این بازار اتفاق خواهد افتاد؟ بر اساس گزارشی از ایسنا مارک موبیوس، سرمایه‌گذار با تجربه و یکی از بنیان‌گذاران Mobius Capita- Partners نسبت به خرید بیت‌کوین در بحبوحه نوسانات بالای قیمت بیت‌کوین هشدار داد. وی می‌گوید: «سقوط در بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند کاهش قیمت بیت‌کوین را در آینده نزدیک به ۱۰هزار دلار برساند.»

از سوی دیگر رضا سلطانی، سرپرست پروژه متاورس اکسکوینو در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین به بررسی یک نمای کلی از بازار رمزارزها پرداخته و در این خصوص گفته است: «جدای از نابه‌سامان بودن فعلی شرایط بازار رمزارزها، ولی به صورت کلی در بلند مدت روند بازار مثبت و صعودی است و نمی‌توان نام این شرایط را سقوط گذاشت. دنیای رمزارزها چیزی است که با اقتصاد ما گره خورده و آینده از آن رمزارزهاست. در آینده می‌توانیم در مورد رمزارزها بیشتر صحبت کرد و استفاده بیشتری از آن داشت.»

سلطانی در پاسخ به این سوال که آیا در سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها مشکلی وجود دارد یا خیر توضیح داد: «در حال حاضر مشکلی از نظر سرمایه‌گذاری از ایران در حیطه رمزارزها نداریم. هرچند قانونی نیست اما مشکلی برای سرمایه‌گذاری هم وجود ندارد.»

مسدود شدن حساب‌ها مربوط به اخلال‌گران ارزی است

با وجود برخی تحلیل‌هایی درخصوص مثبت بودن بازار ارزهای دیجیتال در آینده و نبود مشکل برای سرمایه‌گذاری در این حوزه انتشار برخی اخبار شک و دودلی را برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد. مثلا اخیرا خبری درخصوص مسدود شدن ۹هزار حساب بانکی غیر مجاز ارزی و رمز ارز اما و اگرهایی را به وجود آورده است. بر اساس گزارش‌ها وزارت اطلاعات گفته است اخیراً با همکاری بانک مرکزی، ۹٬۲۱۹ حساب بانکی وابسته به ۴۵۴ نفر از متخلفان ارزی کشور را مسدود کرده است. ظاهراً بخشی از این افراد در فعالیت‌های مجرمانه خود از ارزهای دیجیتال سوءاستفاده می‌کردند.

رضا قربانی، عضو هیئت‌ مدیره نصر تهران در این خصوص به «ابتکار» می‌گوید: موضوع مسدود شدن حساب‌ها مربوط به رمزارزها نبوده و مربوط به اخلا‌ل‌گران ارزی است که مشکلاتی را در کشور ایجاد کرده بودند. این افراد علاوه‌ بر استفاده از دلار، یورو و… از رمزارزها هم استفاده کرده‌اند و مشکلاتی را به وجود آورده‌اند. پس این مسئله ربطی به دنیای رمزارزها و سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بازار رمزارزها می‌تواند همانند بازار بورس به یک بحران برای سرمایه‌گذاران تبدیل بشود یا خیر؟ می‌گوید: من گمان نمی‌کنم بازار رمزارزها همانند بورس به یک بحران تبدیل شود. در بازار بورس پیش از سقوط شاخص، دولت وقت به صورت جدی مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌کرد. آن موقع شرایطی به وجود آمد که ما روزانه ۵ درصد رشد شاخص را داشتیم و بسیاری از افراد کار خود را رها کرده و به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار بورس بودند. این در حالی بود که پس از مدتی بازار با یک سقوط وحشتناک همراه شد و باعث شد که مردم از دولت به عنوان دعوت‌کننده اصلی به این بازار شاکی بشوند اما اکنون هیچ مقام دولتی از مردم دعوت نکرده‌ است که در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند. این در حالی است که فعالان این بازار دائما هشدار داده‌اند که بازار رمزارزها همیشه یک بازار پرریسک به حساب می‌آید.

این کارشناس حوزه رمزارزها ادامه می‌دهد: بازار رمزارزها در این مدت چندین مرتبه شاهد سقوط سنگین بوده است. به خصوص بیت‌کوین که ۵،۶ مرتبه سقوط سنگین را تجربه کرده است و اینطور نیست که بازار رمزارزها همیشه روبه جلو حرکت کند. اکنون با توجه به گسترش بازار رمزارزها مسائل مربوط به آن سخت‌تر از گذشته شده است. مثلا چالشی که اخیرا برای لونا پیش آمده است باعث شد که رمزارز لونا دچار مشکلات جدی بشود، پس بازار رمزارزها یک بازار پرریسک به حساب می‌آید.

پیش‌بینی بازار کار دشواری است

قربانی در پاسخ به این پرسش که بازار رمزارزها در ماه‌های آتی در چه مسیری حرکت خواهد کرد؟ پاسخ می‌دهد: پیش‌بینی بازار کار بسیار دشواری است اما برخی‌ها معتقدند که وضعیت بازار برای مدت طولانی همانند وضعیت فعلی خواهد بود و بازار نمی‌تواند خود را بالا بکشد. به هر صورت همانطور که اشاره کردم سرمایه‌گذارانی که در ایران در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند اگر زیانی ببینند نمی‌توانند از دولت شکایتی داشته باشند و من معتقدم در حوزه رمزارزها، بحرانی همچون بحران بورس به وجود نخواهد آمد.

 منبع: تسنیم