احتمال افزایش یارانه‌بگیران

احتمال افزایش یارانه‌بگیران

اظهارت وزیر کار و انتقاداتی که نمایندگان مجلس به فرایند شناسایی مشمولان یارانه جدید و رسیدگی به اعتراض‌ها دارند احتمال تغییر در فهرست یارانه‌بگیران را افزایش می‌دهد

به‌روزترین‌ها– از اظهارات وزیر کار در نشست هم‌اندیشی نمایندگان مجلس برای اجرای سیاست‌های کلی نظام چنین برمی‌آید که تاکنون ۷۶.۲درصد از کل خانوارهایی که یارانه آنها در طرح مردمی‌سازی‌ یارانه حذف شده، نسبت به ثبت اعتراض خود اقدام کرده‌اند. در این میان برخی نمایندگان نیز در جلسه دیروز مجلس در قالب تذکر به رئیس‌جمهوری و وزیر کار، اصلاح فرآیند شناسایی خانوارهای مشمول یارانه‌های جدید را خواستار شدند.

در جریان مردمی‌سازی‌ یارانه‌ها، از کل جمعیت ۸۵میلیون نفری ایران، ۷۲میلیون نفر در فهرست مشمولان یارانه جدید قرار گرفته‌اند و علاوه بر ۷میلیون نفری که اصلاً یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰تومانی را نیز دریافت نمی‌کردند، ۵.۹میلیون نفر هم از فهرست قبلی یارانه‌بگیران خط خوردند. در این وضعیت اگرچه اعلام شد طبق قانون، فقط دهک دهم از دریافت یارانه محروم شده، اما در عمل جمعیت محرومان از یارانه تقریبا به معادل ۲دهک از کل جمعیت کشور رسید؛ به همین دلیل بود که از نخستین روز اجرای طرح مردمی‌سازی‌ یارانه‌ها، اعتراض‌های پررنگی در جامعه علیه نحوه شناسایی خانوارهای مشمول یارانه شکل گرفت که البته با درایت سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، مبنی بر واریز یارانه دور اول به‌حساب همه خانوارهای معترض، مدیریت شد. حالا در مجلس انتقادهایی به شیوه شناسایی مشمولان یارانه وارد شده که قابل‌تأمل است و رسیدگی به آنها می‌تواند طرح مردمی‌سازی‌ یارانه‌ها را به ریل بازگرداند.

راه برای اعتراض مستند باز شود

سامانه‌ای که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ثبت اعتراض خانوارها به دهک‌بندی معرفی کرده است، امکانی برای ارائه توضیح یا بارگذاری مدارک معترضان طرح هدفمندی یارانه‌ها ندارد و بر همین اساس، چنانچه مبنای محاسبات دهک‌بندی خانوار اشتباه باشد، در رسیدگی به اعتراض‌ها نیز این رویه تکرار خواهد شد. نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، دیروز در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس، خطاب به رئیس‌جمهوری، به‌روزرسانی سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌منظور دریافت توضیحات و مستندات معترضان حذف یارانه را خواستار شد. محمد خدابخشی گفت: نواقص موجود در اجرای طرح هدفمندی که موجب نارضایتی مردم شده باید برطرف شود و نظارت بیشتری بر بازار کالاهای اساسی صورت گیرد. همچنین سامانه وزارت رفاه امکان بارگذاری مدارک و مستندات معترضان به طرح را ندارد و این سامانه باید به‌روزرسانی شود.

حذف فرزندان از محاسبات دهک‌بندی

انتقاد دیگری که یکی از نمایندگان مجلس به فرایند دهک‌بندی خانوارها مطرح کرد، این است که در دهک‌بندی خانوارها، درآمد فرزندان نیز تجمیع می‌شود؛ درحالی‌که این افراد برای تأمین آینده خود، لزوما درآمدها را در اختیار سرپرست قرار نمی‌دهند و چه بسا از نظر مالی به کلی از خانواده مستقل باشند. محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس، در تذکر شفاهی خطاب به رئیس‌جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جداسازی درآمد فرزندان از خانوار را خواستار شد و گفت: نباید درآمد فرزندان در سرجمع خانواده حساب شود؛ بر همین اساس تقاضا می‌کنم برای اجرای این اصلاحیه اقدام و اطلاع‌رسانی شود.

به گزارش همشهری، دلیل حذف بسیاری از خانوارها از فهرست یارانه‌بگیران این بوده است که فرزندان آنها درآمد، خودرو، سپرده بانکی یا سفر خارجی داشته‌اند؛ درحالی‌که این فرزندان عملاً از نظر مالی مستقل از خانوار محسوب می‌شوند. در این شرایط به‌نظر می‌رسد، جداسازی حساب این افراد از خانوار و درصورت لزوم حذف یارانه فردی آنها، بیشتر به اجرای عادلانه طرح مردمی‌سازی‌ یارانه کمک خواهد کرد.

۷۶درصد حذف‌شدگان یارانه اعتراض کردند

با اجرای طرح مردمی‌سازی‌ یارانه‌ها، ۷۲میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت یارانه جدید ۳۰۰و ۴۰۰هزار تومانی شدند و در همان هفته اول، با واریز یارانه یک ماه به‌حساب خانوارهای معترض، جمعیت یارانه‌بگیران به ۷۳.۳میلیون نفر رسید. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: از جمعیت یارانه‌بگیران کشور، حدود ۵میلیون و ۹۰۰هزار نفر از کسانی که تا فروردین امسال یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰را دریافت می‌کردند، از فهرست مشمولان جدید یارانه خط خورده‌اند که حدود ۴میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از این افراد (معادل ۷۶.۲درصد از کل حذف‌شدگان) درخواست بازنگری اطلاعات خود را در سامانه حمایت ثبت کرده‌اند.

به گزارش خانه ملت، حجت‌الله عبدالملکی در نشست هم‌اندیشی نمایندگان مجلس برای اجرای سیاست‌های کلی نظام، گفت: براساس قانون بودجه ۲۵۰هزار میلیارد تومان برای بازتوزیع یارانه میان مردم در تبصره ۱۴قرار داده شده و در جای دیگر ۷۵هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه ۴۵هزار تومانی و معیشتی درنظر گرفته شده است و در دولت بعد از بحث‌های متعدد قرار شد، این منابع به‌صورت یارانه مستقیم در اختیار مردم قرار بگیرد. او در واکنش به انتقاد نماینده‌ها درخصوص قطع یارانه برخی افراد، گفت: براساس قانون به‌ویژه قانون جوانی جمعیت، باید یارانه دهک‌های پردرآمد حذف شود و براین اساس دولت تصمیم گرفت در مدیریت جدید ارز ۴۲۰۰تومانی، یارانه به دهک دهم پرداخت نشود، اما اگر می‌خواهیم به همه افراد و اقشار یارانه دهیم اینگونه یارانه در اختیار افراد ضعیف جامعه قرار نخواهد گرفت. به گزارش همشهری، این اظهارنظر عبدالملکی درحالی است که در جریان مردمی‌سازی یارانه‌ها، حدود ۱۳میلیون نفر از جمعیت ایران، معادل ۱.۵۲دهک درآمدی از دریافت یارانه حذف شده‌اند و عملاً بخشی از دهک ۹نیز که باید در فهرست مشمولان قرار گیرند، از دریافت یارانه محروم شده‌اند.

آخرین اخبار اعتراض به یارانه و ثبت‌نام جدید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه یارانه‌ها براساس شناسنامه اقتصادی خانوارها پرداخت می‌شود، گفت: در این میان یارانه برخی از خانوارها به‌دلیل عدم‌شفافیت شناسنامه اقتصادی، قطع شده است؛ به‌طور مثال برخی افراد کارپرداز شرکتی هستند یا دارای صندوق قرض‌الحسنه خانوادگی بوده‌اند؛ ازاین‌رو سامانه حمایت به‌منظور برای ثبت اعتراض این خانوارها راه‌اندازی شده که از مجموع 5.9میلیون نفری که یارانه آنها قطع شده 4.5میلیون نفر درخواست بازنگری اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند که به آن رسیدگی خواهد شد. همچنین سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با بیان اینکه زمان ثبت‌نام یارانه‌ها قطعاً تمدید خواهد شد، اعلام کرد: فردی که یارانه‌بگیر بوده و ازدواج کرده، باید به پلیس+۱۰ مراجعه و پس از آن سرپرست خانوار باید حسابی را به‌عنوان حساب رفاهی به بانک اعلام کند. سیده‌طیبه حسینی درخصوص افراد مجردی که قصد تفکیک خانوار خود را دارند، گفت: مجردانی که از ابتدای طرح هدفمندسازی یارانه تا امروز یارانه دریافت نکرده‌اند یا در سال‌های قبل یارانه آنها حذف شده است می‌توانند با مراجعه به سامانه my.gov.ir ثبت‌نام کنند، اما مجردانی که به همراه خانوار تا اردیبهشت امسال یارانه دریافت کرده‌اند و حالا حذف شده‌اند، امکان ثبت‌نام مستقل ندارند.

 منبع: همشهری