نفت ایران در انتظار احیای برجام

به‌روزترین‌ها– این درحالی است که درحال حاضر ایران رقمی بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه در روز (عمدتا به چین) می‌فروشد که در صورت احیای برجام ایران می‌تواند ظرفیت فروش خود را روزانه ۲ میلیون بشکه نفت به مشتریان اروپایی و آسیایی برساند. دراین راستا تحلیلگران عقیده دارند بالارفتن صادرات نفت ایران، کاهش تقاضا در چین و تغییر شدید جریان نفت روسیه می‌تواند تعادل بازار را برهم‌زده و قیمت‌ها را به‌شدت تغییر دهد.

پیش‌بینی‌ها بر این است راه‌ها نزدیک‌تر شود

نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس دراین خصوص گفت: احتمال توافق ۵۰ درصد است زیرا پیشنهادی که غربی‌ها دادند در داخل کشور بررسی کردند و خیلی موارد را تعدیل و برخی را رد کردند و خیلی موارد را تایید کردند و بعد برای اروپایی‌ها جواب را ارسال کردند و هنوز جواب دریافت نشده است و یقینا ما تا زمانی‌که جواب طرف‌ها را دریافت نکنیم نمی‌توانیم نظر بدهیم، بنابراین پیش‌بینی‌ها بر این است راه‌ها نزدیکتر شود اما بعید نیست یک مورد یا یک بند کل کار را خراب بکند. قاسم ساعدی در ادامه افزود: فرآیند کل مذاکرات در چارچوب نظام است و چون یکسری چارچوب تعیین شده است که مدنظر شورای امنیت ملی، قوه مقننه و بیانات و توصیه‌های همیشگی مقام معظم رهبری بوده است. همچنین ما یک قانون راهبردی برجام داریم که مذاکرات در این چارچوب قرار گرفته است که در جلسه غیرعلنی مجلس دبیر شورای امنیت ملی، وزیرخارجه و مذاکره‌کننده ارشد حضور داشتند و این قانون به‌عنوان یک سند بالادستی باید در نظام جمهوری اسلامی به آن نگاه شود و در آن چارچوب قرار بگیرد. نمایندگان مجلس، تیم مذاکره‌کننده و شورای امنیت ملی در یک راستا حرکت می‌کنند و آن منافع نظام جمهوری اسلامی است و خطوط قرمز ما نیز همین چارچوب است و هیچگونه توافقی را خارج از قانون راهبردی مجلس را نمی‌پذیریم. او بیان کرد: به اذعان دوستان آنچه مذاکره شده در چارچوب قانون صورت گرفته است و نمایندگان در خصوص صحبت‌های مذاکره‌کننده ارشد در صحن مجلس نظرات متفاوتی داشتند همچنین نمایندگان نگران هستند که خدایی نکرده خطوط قرمز رعایت نشده باشد، ولی تیم مذاکره‌کننده با توضیحات کلیات نشان دادند که پیش‌نویس در چارچوب نظام و قانون راهبردی تدوین شده و همه در بحث مصلحت، منفعت نظام و ملت حرکت می‌کنند و باید گفت اینگونه نشست‌ها قابل تحسین است این چکش‌کاری‌های سیاسی یکی از ضروریات است. ساعدی گفت: پیشنهادی که غربی‌ها دادند در داخل کشور بررسی کردند و خیلی موارد را تعدیل و برخی را رد کردند و خیلی موارد را تایید کردند و بعد برای اروپایی‌ها جواب را ارسال کردند و هنوز جواب دریافت نشده است و ما تا زمانی‌که جواب طرف‌ها را دریافت نکنیم نمی‌توانیم نظر بدهیم اما پیش‌بینی‌ها بر این است راه‌ها نزدیکتر شود اما بعید نیست یک مورد یا یک بند کل کار را خراب بکند.

دشمن چقدر به کاسبان تحریم پورسانت می‌دهد؟

این درحالی است که محمد مهاجری؛ فعال رسانه‌ای اصولگرا نیز در حساب کاربری خود نوشت: کمترین سود توافق، صادرات یک میلیون بشکه نفت بیشتر در روز است، یعنی روزی ۱۰۰ میلیون دلار، هر ماه ۳ میلیارد دلار و هر سال ۳۶ میلیارد دلار، دشمن چقدر به کاسبان تحریم پورسانت می‌دهد که جلوی این درآمد بزرگ بایستند؟ از سوی دیگر دبیرکل جدید اوپک در این هفته اعلام کرد: تقاضای جهانی برای نفت آن‌قدر بالاست که هر گونه افزایش صادرات نفت ایران را در صورت به ثمررسیدن قرارداد اتمی برجام جذب کند، چرا که بازار نفت با کمبود عرضه مواجه بوده و ظرفیت تولید مازاد کاهش یافته‌ است. رویترز نوشت: «به‌رغم تحریم‌های آمریکا، ایران در دوره ریاست‌جمهوری «جو بایدن»، صادرات نفت به چین را عمدتا افزایش داده است. شرکت بین‌المللی SVB تخمین می‌زند که صادرات نفت خام ایران در ماه ژوئیه با افزایش ۱۱۰ هزار بشکه‌ای در روز نسبت به ماه پیش از خود، به ۸۱۰ هزار بشکه در روز رسیده باشد و در حالی‌که قیمت‌های بالای نفت فشار بر تهران را برای دستیابی به توافق هسته‌ای کاهش داده است و اگر مذاکرات احیای توافق به نتیجه برسد، به ایران امکان می‌دهد فروش خود را فراتر از چین، به خریداران سابق خود در کره‌جنوبی و اروپا هم افزایش دهد.» درمقابل وزارت‌خارجه چین نیز در پاسخ به رویترز گفت که اگرچه از جزئیات واردات نفت از ایران اطلاعی ندارد، اما پکن مدت‌هاست با تحریم‌های واشنگتن مخالفت کرده است. سخنگوی وزارت‌خارجه چین اظهارکرد: چین تجارت عادی با ایران و روسیه را در زمینه‌های مختلف از جمله نفت حفظ می‌کند. این همکاری‌های مشروع شایسته احترام و حفاظت است.

منبع: آرمان ملی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا