مسافرت‏‏‌های نامتعارف در راه است

مسافرت‏‏‌های نامتعارف در راه است

آنچه که از آینده سفرها برآورد می‌شود قرار گرفتن مسافرت‌‌‌ها در مسیری نامتعارف است که علت اصلی آن را می‌توان در بازتاب قریب‌‌الوقوع چالش‌های اقتصادی و سیاسی کشورهای جهان، بر رفتار و مقصد گردشگران دانست.

به‌روزترین‌ها– بر اساس پیش‌‌‌پینی «بوکینگ دات کام»، پیشروترین پلتفرم دیجیتال در زمینه تحقیقات سفر سالانه، افراد در انتخاب سفرهای خود با تناقض و چندگانگی مواجه می‌‌‌شوند.

مردم سراسر جهان درباره سفر برای سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ بسیار خوش‌بین‌‌‌تر هستند و با وجود برخی بی‌ثباتی‌‌‌های فعلی که در سطح جهان احساس می‌شود، تقریبا سه‌ چهارم (۷۲درصد) معتقدند که در هر شرایطی، سفر همیشه ارزش آن را دارد. شرایط مردم از حالت عدم‌قطعیت امیدوارانه به سازگاری جسورانه در حال تغییر است. اگر سال ۲۰۲۲ بازگشت پیروزمندانه سفر مطرح بود، سال ۲۰۲۳ در مورد تجدیدنظر خلاقانه آن در میان انبوهی از سردرگمی خواهد بود. هیچ چیز خارج از محدودیت نخواهد بود و همه چیز در فهرست انتخاب‌‌‌هاست؛ زیرا همه به دنبال یافتن تعادل مناسب در دنیایی از تضادها هستند. برای درک اینکه چگونه سفر در سال ۲۰۲۳ دوباره قابل تصور شود، Booking.com تحقیقات گسترده‌‌‌ای را با بیش از ۲۴هزار مسافر در ۳۲ کشور و منطقه جهان انجام داد و آن را با بینش‌‌‌های خود به‌‌‌عنوان یک پلتفرم پیشرو برای سفر دیجیتالی ترکیب کرد تا هفت پیش‌بینی سفر نوظهور را تعریف کند.

آماده‌‌‌سازی بهشت

در زمانی که تحولات جهانی، که در آن جنگ، افزایش قطبی شدن جامعه، افزایش تورم و نگرانی‌های فوری درباره تغییرات آب و هوایی، همگی به تغییر اساسی جهان ادامه می‌دهند، مردم خود را در یک مسابقه چند جهته، برای آشتی کردن با خواسته‌های زندگی روزمره مهم، می‌‌‌یابند. پیش‌بینی‌‌‌های سفر در سال ۲۰۲۳ منعکس‌‌‌کننده این احساس است و نشان می‌دهد که نیازهای مسافران برای انطباق با زمان‌‌‌های متغیر در جهات مختلف در حال حرکت است. کابین‌های استتار شده، پخت غذاها در آتش کمپ و قطب نما؛ خروج از شبکه (منطقه امن) هرگز بیشتر از سال ۲۰۲۳ مورد توجه قرار نخواهد گرفت. چند سال پر هرج و مرج همراه با بلایای طبیعی، ناآرامی‌‌‌های سیاسی و یک بیماری همه‌گیر جهانی باعث شده است که برخی اعتماد خود را نسبت به جهان و امکانات بیهوده زندگی مدرن از دست بدهند.

تقریبا نیمی (۴۴درصد) از مسافران جهانی می‌‌‌خواهند در تجارب سفرشان احساس بازگشت به اصول اولیه داشته باشند و به دنبال تعطیلات به سبک «خارج از عرف» هستند تا از واقعیت فرار کنند و زندگی را تنها با مایحتاج ضروری تجربه کنند. مسافران همچنین مایلند از سفر در سال ۲۰۲۳ به عنوان فرصتی برای یادگیری مهارت‌‌‌های بقا (۵۸درصد) از جمله نحوه تامین آب تمیز (۵۳درصد)، روشن کردن آتش به‌‌‌شکل ابتدایی (۴۲درصد)، تهیه غذا در طبیعت (۳۹درصد) استفاده کنند و حتی برای آخرالزمان (۳۹درصد) آماده می‌‌‌شوند.

باید انتظار داشت که اقامت‌‌‌های زمینی و سازگار با محیط‌زیست بیشتری را مشاهده کرد تا ساکنان شهرزده‌‌‌ای  را که در جست‌وجوی سادگی هستند، در خود جای دهند، و همچنین اقامتگاه‌‌‌هایی که راهنمایی‌‌‌هایی را برای مهمانان در مورد چگونگی خودکفایی بیشتر همچون تهیه وعده‌‌‌های غذایی خود در طول اقامت ارائه می‌دهند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که افزایش مدارس «نحوه بقا در طبیعت» که در آن مسافران مهارت‌‌‌های ضروری برای زندگی در یک رویداد فاجعه‌‌‌بار را می‌‌‌آموزند، در سراسر جهان ظاهر شود.

سفر «خارج از عرف» در سال ۲۰۲۳ لزوما به معنای سخت و خشن کردن آن نیست، بلکه عمدتا به معنای کنار گذاشتن وسایل تجملاتی است، با این حال تمایل شدیدی برای ترکیب این دو وجود دارد که سفر«خارج از عرف» در کنار اقامتی دلپذیرتر تحقق یابد. اما این به‌‌‌معنای قطع شدن ارتباط مسافران سال ۲۰۲۳ با شبکه نیست؛ زیرا بیش از نیمی از آنها (۵۳درصد) یک نیاز غیرقابل مذاکره خواهند داشت: «اتصال به تلفن و اینترنت در مقصد ضروری است.» بنابراین باید انتظار داشت که این گروه با ۵G از طبیعت و بیابان عبور کنند.

مسافران مجازی

پیش‌تر، سفرها در فضایی جاه‌طلبانه و «دنیوی بیرونی» بود. اما اکنون مسافران مجازی افزایش یافته‌‌‌اند. تقریبا نیمی (۴۳درصد) از مسافران جهانی گزارش دادند که سال آینده برای انتخاب تعطیلات خود به واقعیت مجازی روی خواهند آورد و سفر در سال ۲۰۲۳ به طور جدی وارد فضای مجازی سه بعدی «متاورس» خواهد شد. برای بیش از یک سوم، متاورس مورد استقبال خواهد بود. مردم را آموزش می‌دهد، سرگرم می‌کند و الهام می‌‌‌بخشد و دری را برای ماجراجویی بی‌‌‌نهایت باز می‌کند. مسافران دیگر توسط فیزیک محدود نخواهند شد و می‌توانند تجربه‌‌‌های مختلف سفر را در سالی که جهان‌‌‌های متاورس شروع به تکرار و تصویربرداری مجدد از مقصد می‌کنند، تجربه کنند.

فراتر از سال ۲۰۲۳، بازخورد لمسی، استفاده از لمس کردن برای برقراری ارتباط با کاربران، سفر مجازی را به یک تجربه لذت‌‌‌بخش تبدیل می‌کند و حس قابل اعتمادی از لمس سه‌بعدی، مانند احساس کردن دانه‌‌‌های نرم شن و گرمای خورشید را ارائه می‌دهد. مسافران پس از اینکه بتوانند ابتدا از طریق آواتارهای آنلاین در متاورس بازدید کنند، در انتخاب سفرهای زندگی واقعی خود جسورتر خواهند شد؛ به‌‌‌ویژه برای کسانی که ممکن است احساس نگرانی برای یافتن یک مکان جدید داشته باشند، برای سفر به مقاصد، مفید است، زیرا آنها پیش از تجربه مجازی، مواردی را در نظر نمی‌‌‌گرفتند. در حالی که متاورس روش جدیدی برای تجربه سفر در سال پیش رو ارائه خواهد کرد، اما همچنان مردم را از رزرو بلیت به مقصد بعدی خود باز نمی‌دارد، زیرا از هر پنج نفر (۶۰درصد) سه نفر معتقدند که یک تجربه مجازی به اندازه کافی رضایت‌بخش نیست.

شوک فرهنگی

خواه انرژی انباشته شده باشد، یا سرخوردگی یا فرصتی جدید برای زندگی، جهان آماده است تا در فرهنگ‌‌‌های دیگر و تجربیات جدید شیرجه بزند. نیمی (۵۰درصد) از مسافران جهان می‌‌‌خواهند در سال ۲۰۲۳ شوک فرهنگی کاملی را تجربه کنند. چه سفر به مقصدی با تجربیات و زبان‌‌‌های فرهنگی کاملا متفاوت (۵۱درصد) یا کاوش در شهرهای کمتر شناخته شده با جاذبه‌‌‌های پنهان که قبلا مورد توجه نبودند (۳۰درصد). این گزارش نشان می‌دهد که باید علاقه‌مندی‌‌‌های معمول در سفر را فراموش کرد، در سال ۲۰۲۳ مسافران به دنبال تعطیلات منحصربه‌‌‌فرد خواهند بود که آنها را شوکه و شگفت‌زده کند و لذت ببرند.

با توجه به اینکه تقریبا سه چهارم (۷۳درصد) مشتاق تجربه سفرهای «خارج از منطقه راحتی» هستند که آنها را به سمت محدودیت‌ها سوق می‌دهد، هجوم کشف تجربیات ویژه‌‌‌ای وجود خواهد داشت که افراد را تشویق می‌کند تا فرارهای مسافرتی خود را به حداکثر برسانند. نزدیک به نیمی از آنها (۴۷درصد) در جست‌وجوی عجیب‌‌‌ترین غذای لذیذ جهان مانند تندترین فلفل هستند، در حالی که ۳۸‌درصد می‌‌‌خواهند از تعطیلات خود برای اکتشافات فرازمینی در تورهای یوفو یا بیگانگان استفاده کنند. جای تعجب نیست که «شوک فرهنگی» نیز قدری احتیاط را کاهش می‌دهد، به طوری که از هر ۱۰ نفر سه نفر (۲۸درصد) می‌خواهند در سال ۲۰۲۳ بلیت یک طرفه بخرند و در یافتن مقاصد از غریزه خود پیروی کنند.

سفرهای نوستالژیک

در میان بی‌‌‌ثباتی جهانی و میل به گریز، مردم قصد دارند تجربه‌‌‌های سفری را رقم بزنند که به زمان‌‌‌های ساده‌‌‌تر بازمی‌گردد، با گریزهای نوستالژیک (۸۸درصد) که هیجان دوباره روزهای شکوه را در فهرست آرزوها در سال ۲۰۲۳ فراهم می‌کند. میل غوطه‌‌‌ور شدن در «رمانتیسم دوران ماقبل دیجیتال» حتی برای نسل هزاره که هرگز آن زندگی را ندیده‌‌‌اند، وجود دارد.

نزدیک به یک‌چهارم (۲۳درصد) مسافران به دنبال تجربیاتی هستند که خاطرات احساسی (ساختگی) روزهای گذشته را برمی‌‌‌انگیزد، مانند بازدید از مکان‌‌‌های دیدنی یا جاذبه‌‌‌هایی که در فیلم‌‌‌هایی با سیستم‌‌‌عامل نمادین نشان داده شده‌‌‌اند یا انتخاب اتوبوس به‌‌‌عنوان وسیله اصلی حمل‌‌‌ونقل برای زندگی در روح گروهی سفرهای مدرسه. مسافران، دیگر بازی‌‌‌ها را برای استراحت و آرامش از دست نمی‌‌‌دهند و به‌‌‌طور فزاینده‌‌‌ای به دنبال هجوم آدرنالین در پارک‌‌‌های موضوعی هستند (۶۱درصد)، و با فعالیت‌هایی مانند اتاق‌‌‌های فرار، شکار هیولاها و ساختن قلعه‌‌‌ها با بلوک‌های ساختمانی غول‌پیکر از تخیل استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه نسل هزاره‌‌‌ها اکنون والدین بچه‌‌‌های خردسال هستند، مقاصدی که قبلا در دهه‌‌‌های ۸۰ و ۹۰ محبوبیت داشتند، افزایش می‌‌‌یابد، مانند بودوا در مونته نگرو، جایگزینی جذاب برای سنت تروپز برای افراد مشهور در دهه ۸۰ یا بولزانو در ایتالیا برای کریسمس قدیمی، محسوب می‌شود.

این دو مقصد در فهرست مقاصد پرطرفدار ۲۰۲۳ قرار دارند. مسافران هزاره برای اولین بار اقامتگاه‌‌‌هایی با مضمون دوران نوظهور را رزرو می‌کنند که آنها را به زمانی که می‌‌‌خواهند، برمی‌‌‌گرداند، و احتمالا این کار را با خانواده در کنار خود انجام می‌دهند (۵۴درصد). در واقع سفرهای چند نسلی «تجمع خانواده» برترین برنامه سفر در سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

سفرهای معنوی

سفر قرار است سلامتی «ذهن، بدن و روح» را در سال ۲۰۲۳ به سطح بعد برساند، یعنی رویکردی کاملا غوطه‌‌‌ورانه و بدون محدودیت برای رسیدن به آرامش و لذت، از جمله راه‌‌‌های کمتر متعارف برای احساس خوشبختی. به‌‌‌دنبال تغییر ذهن، استراحت‌‌‌های مدیتیشن و تمرکز حواس همیشه در بین مسافران جهانی محبوب است (۴۴درصد)، در حالی که از هر پنج نفر (۴۰درصد) دو نفر به دنبال آرامش در یک خلوتگاه خاموش هستند و بیش از دو پنجم (۴۲درصد) مایل به رفتن به مقاصد دیگر هستند. در یک وقفه بهداشتی در سفرها که بر سلامت روان تاثیر گذاشته، اکنون افراد به سمت سلامت متحول‌کننده تمرکز دارند تا به نقاط عطف زندگی کمک کنند.

برای کسانی که به دنبال تجارب معنوی تقویت‌‌‌شده برای تحریک روح هستند، مواد جایگزینی مانند قارچ به یک پیشنهاد رایج‌‌‌تر تبدیل می‌‌‌شوند و ۳۶‌درصد مایل به امتحان این نوع تجربه سلامتی به عنوان بخشی از سفرهای ۲۰۲۳ خود هستند.  گفت‌وگوهای فزاینده در فضای عمومی درباره رفاه جسمی و ارزشی، افراد بیشتری را تشویق می‌کند تا برای عشق ورزیدن وقت بگذارند (۳۶درصد). پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۳ خلوتگاه‌‌‌ها، اردوگاه‌‌‌ها و استراحتگاه‌‌‌هایی که به مردم کمک می‌کنند تا با احتیاط در پیچیدگی‌‌‌های روح خاص کاوش کنند، به جریان اصلی تبدیل شوند.

پیشبرد سیاست «کار از هرکجا»

با تغییر گامی از سیاست‌های «کار از هر کجا» که اکنون تقریبا به اندازه مرخصی سالانه رایج شده است، کارکنان به طور فزاینده‌‌‌ای مشتاق هستند که زمان تعطیلات را به‌‌‌طور کامل حفظ کنند. تعداد قابل‌توجهی (۶۶درصد) مایلند که سفرهایشان در سال ۲۰۲۳ کاملا رایگان باشد، و در حالی که تقریبا نیمی از آنها (۴۹درصد) علاقه‌‌‌ای به کار در حین دوری از محل کار ندارند، آنها می‌‌‌خواهند در یک سفر کاری شرکت کنند.

به این ترتیب، سفر برای کسب وکار در سال ۲۰۲۳ در دستور کار قرار خواهد گرفت. اما برخلاف سفرهای کاری قبل از کووید، کارمندان به‌دنبال فرصت‌‌‌های بیشتری برای ایجاد رفاقت تیمی در زندگی واقعی و دور از دفتر هستند که منعکس‌کننده تقاضای رو به رشد برای سفر کاری همراه با تفریح است. در واقع، ۴۴‌درصد از نیروی کار جهانی مشتاقانه منتظر هستند که کارفرما خود برای یک سفر کاری «زندگی واقعی» برنامه‌‌‌ریزی کند تا افراد را گرد هم بیاورد و کمی بیش از نیمی (۵۱درصد) مایلند ببینند کارفرمایشان از پول پس‌انداز شده از لغو سفرها استفاده کند.  در پاسخ، سال ۲۰۲۳ شاهد افزایش تفریحات تجاری در مقصد خواهد بود که در آن تمرکز بر تقویت روابط و تفریحات شرکتی به جای کار خواهد بود.

کارفرمایان از صرف کارکردن عقب‌‌‌نشینی و کارکنان را در دنیایی غوطه‌‌‌ور می‌کنند که کار تیمی تنها گزینه است. سفرهای تجاری در سال جدید با سفرهایی با موضوع «بازمانده» در کابین‌‌‌های مجلل یا خانه‌‌‌های مزرعه روستایی با آشپزی عمومی و فعالیت‌های ماجراجویی در فضای باز، یا فرارهای جنایت‌‌‌محور که در آن مدرسه جاسوسی، دوره‌‌‌های کارآگاهی یا شبیه‌‌‌سازی‌‌‌های CSI برای شکار همراه خواهد بود. کسب‌و‌کارها نیز مزایایی را خواهند دید. بیش از نیمی (۵۹درصد) از کارگران در سراسر جهان بر این باورند که کاوش در مکان‌‌‌های جدید به آنها انگیزه می‌دهد تا در محل کار بهره‌‌‌وری بیشتری داشته باشند.

جلوگیری از ولخرجی

با پیش‌‌‌زمینه عدم‌قطعیت اقتصادی جهانی، مسافران در سال ۲۰۲۳ به اولویت سفر ادامه می‌دهند، اما بیشتر حواسشان به این است که چگونه از بودجه سفر خود حداکثر استفاده را ببرند و چه چیزی اولویت دارد. مردم همچنان سفرهای بی‌‌‌دغدغه را در راس برنامه‌‌‌های خود قرار می‌دهند و نیمی از مسافران (۵۰درصد) می‌‌‌گویند که سرمایه‌گذاری در تعطیلات اولویت اصلی آنهاست. اما توجه به بودجه بسیار مهم است، به طوری که تقریبا از هر ۱۰مسافر (۶۸درصد) ۷ نفر به سفرهای خود ادامه می‌دهند در حالی که به‌‌‌دنبال پول بیشتری هستند. در سال ۲۰۲۳ برنامه‌‌‌ریزی اقتصادی در بهترین حالت خود مشاهده می‌شود، افرادی که با استفاده از معاملات، سفرهای با زمان هوشمند (۶۳درصد) و اولویت‌‌‌بندی ارزش پول با استفاده از تخفیف‌‌‌ها و برنامه‌‌‌های کم‌‌‌هزینه‌‌‌تر (۶۰درصد)، بودجه سفر را دقیق‌‌‌تر برنامه‌‌‌ریزی می‌کنند.

بیش از نیمی از مسافران (۵۳درصد) به دنبال صرفه‌‌‌جویی در هزینه با در نظر گرفتن مقاصد خارج از فصل یا مسیرهای طولانی‌‌‌تر در سفر هستند، در حالی که اکثریت (۶۱درصد) به امید تضمین معامله بهتر، سفر را از قبل برنامه‌‌‌ریزی می‌کنند. بیش از نیمی (۵۵درصد) معتقدند بهترین استفاده از بودجه آنها انتخاب یک یا دو تعطیلات طولانی‌‌‌تر به جای چند استراحت کوتاه است. در این زمینه، بسیاری از مسافران نیز به‌‌‌طور شگفت‌‌‌انگیزی آماده هستند تا هزینه‌‌‌های خود را در سفر افزایش دهند و حتی ولخرجی کنند. نزدیک به نیمی از آنها (۴۹درصد) اذعان دارند که قصد دارند در تعطیلات برای جبران کمبود سفر در چند سال گذشته، در عادات خرج کردن خود زیاده‌‌‌روی کنند، در حالی که ۴۳درصد برای اطمینان از اینکه لذت سفر خود را به حداکثر می‌‌‌رسانند، برنامه‌‌‌ریزی می‌کنند که هزینه‌‌‌های گزافی بپردازند؛ زیرا معتقدند هر تجربه‌‌‌ای ارزشش را دارد.

 منبع: دنیای اقتصاد