نقش بنگاه‌های املاک در گرانی مسکن

به‌روزترین‌ها– مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت و مردم در کشور تبدیل شده و دولت برای حل این مشکل اساسی راهکارهایی از جمله طرح نهضت ملی مسکن را با هدف خانه‌دار کردن مردم در دستور کار خود قرار داده است.

در این طرح مقرر شده در یک بازه زمانی چهارساله حداقل چهار میلیون مسکن در کشور ساخته و در اختیار متقاضیان قرار بگیرد اما طرح‌های کوتاه‌مدت نیز با هدف کنترل و ساماندهی بازار مسکن از جمله نظارت بر عملکرد بنگاه‌های املاک و شناسایی آنها در دستور کار قرار گرفته است.

به همین منظور در روزهای اخیر شاهد هستیم که در شهرهایی از جمله پردیس، با نظارت و بازرسی صورت گرفته بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ بنگاه املاک فاقد مجوز، آن هم در شهری که شاید جمعیت آن به ۴۰۰ هزار نفر نیز نمی‌رسد، شناسایی شده است.

از سوی دیگر در کلان‌شهر تهران نیز طبق آمار ارائه شده حدود ۱۱ هزار بنگاه املاک مجاز و بیش از ۲ هزار بنگاه املاک غیرمجاز در حال فعالیت هستند؛ حال سؤال اصلی که در این بین پیش می‌آید این است که دلیل رشد قارچ‌گونه بنگاه‌های املاک در بسیاری از کلان‌شهرهای کشور از جمله تهران که بیشترین معضل مسکن مربوط به این کلان‌شهر است، چیست؟ بنگاه‌های املاک از چه مزایا و یا سودهایی بهره‌مند می‌شوند که راه‌اندازی بنگاه را حتی به صورت غیر مجاز به نفع خود دانسته و فارغ از مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید نسبت به راه‌اندازی آن اقدام می‌کنند.

«فرشید ایلاتی» کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مشاوران املاک به عنوان واسطه در بازار مسکن فعالیت دارند، گفت: بنگاه‌ها از فرایند معامله ذی‌نفع می‌شوند، پس به نفعشان است که معاملات را با ارقام بالاتری بر روی کاغذ آورده تا درصدی نیز که نصیبشان می‌شود، بیشتر باشد و بر همین اساس از این موضع همیشه در معرض اتهام هستند.

وی بیا بیان اینکه با این وجود، نقش بنگاه‌ها را در قیمت سازی را نمی‌توان تعمیم داد، افزود: در برخی از مناطق یک سری از دفاتر املاک تحرکاتی دارند، به این صورت که در این دفاتر یک تعداد سرمایه گذار وجود دارند که با مسئول املاک زد و بند و تبانی داشته که املاک خوش قیمت را سریع به سرمایه‌گذاران معرفی می‌کنند، در واقع وجود درآمدهایی در این بین به دلیل نوسانات بازار و یا وجود املاک خوش قیمت سبب شده تا شاهد ایجاد شبکه و زنجیره‌ای فاسد باشیم.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه نظام نبود نظام مالیاتی درست سبب شده تا شاهد رانت‌ها و سودهای بزرگی در این بخش باشیم، اظهار داشت: وجود این رانت‌ها و زد و بندها باعث شده تا امروز شغل بنگاه‌داری جذاب‌تر شود، به این معنی که دفتر مشاور املاک شاید به ظاهر از معاملات خود درصد می‌گیرد؛ اما در واقع درآمد اصلی آنها از زد و بند و معاملات تو در تو است.

ایلاتی افزود: اینکه پردیس حدود ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ بنگاه املاک غیر مجاز شناسایی می‌شود، نشان از جذابیت بنگاه‌داری به دلیل همین رانت‌ها و زد و بندهایی است که به خاطر نبود نظام مالیاتی درست و کنترل این نقل‌وانتقال‌ها صورت می‌گیرد.

وی زدوبند مشاوران املاک با مالکان، ورود بنگاه‌ها به ساخت ساز و خرید خانه‌های خوش قیمت و عرضه آن با قیمت بالاتر را از دیگر جذابیت‌های ایجاد بنگاه املاک عنوان و تصریح کرد: در کشوری مانند آمریکا یک مشاور برای خرید و مشاور دیگری برای فروش معرفی می‌شود که البته نیاز به زیرساخت دارد، اما در کشور ما همیشه این تبانی بین مالکین و دفاتر وجود داشته و املاک‌ها باتوجه‌به اینکه مستأجران همیشه ثابت نیستند هوای مالک را داشته و سعی کرده تا قیمت‌ها را به نفع مالک اعلام کنند.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا