افزایش مطالبات قطعه سازان به 90 هزار میلیارد تومان؛ تولید خودرو 10 درصد کاهش یافت

به گزارش به‌روزترین‌ها سیامک مقتدری مدیر عامل شرکت مهندسی «خور» و عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در خصوص آخرین وضعیت قطعه سازان کشور گفت: هر چند کیفیت محصولات فولاد مبارکه تغییری نداشته است اما قیمت آن نسبت به 6 ماهه دوم سال گذشته 10 درصد رسد یافته است.

وی در خصوص داخلی سازی شدن تکنولوژی ساخت ورق خورد افزود: هرچند گفته می شود فولاد مبارکه طرح هایی برای داخلی سازی ورق بدنه خودرو داشته است، اما همچنان بخش عمده نیاز خودروسازان برای تولید بدنه خودرو از طریق واردات ورق تامین می شود.

این قطعه ساز درباره نحوه قیمت گذاری خودرو گفت: تنها در صورتی که قیمت خودرو به بازار و بر اساس عرضه و تقاضا سپرده شود، تولیدکننده هم می تواند انتظارات مشتریان را به درستی برآورده کند. بنابراین تنها در چنین شرایطی است که سوداگران بازار خودرو به کناری هدایت خواهند شد و مشتریان در مقام نخست و سپس خودروسازان و قطعه سازان نفع خواهند برد.

مقتدری در پاسخ به این سوال که حجم مطالبات قطعه سازان به چه رقمی رسیده است افزود: متاسفانه با گذشت تنها 2 ماه از این سال جدید، حجم مطالبات قطعه سازان به حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. بنابراین می توان ادعا کرد که شرایط برای تولید و وضعیت نقدینگی نسبت به سال گذشته بحرانی تر شده است.

به گفته این قطعه ساز، علاوه بر معضل قیمت گذاری دستوری، بانک مرکزی نیز برای خودروسازان سیاست های انقباضی اتخاذ کرده است. با این تفاسیر در امسال، تسهیلات بانکی به صنعت خودرو داده نمی شود و اگر برنامه جهش تولید در دستور کار است، با چنین شرایطی امکان پذیر نیست.

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان کشور همچنین به تاثیر کمبود نقدینگی بر تیراژ تولید خودرو اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه طی 2 ماه نخست نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش حداقل 10 درصد تیراژ تولید خودرو هستیم. بنابراین اگر شرایط نقدینگی و ارزی صنایع خودروسازی تغییری نیابد، افت تولید خودرو در سال جاری بیشتر از سال ۱۴۰۲ خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا