چالش‌های پیش روی تاکسی‌های برقی تحویلی؛ از کمبود ایستگاه شارژ تا خدمات پس از فروش

به‌روزترین‌ها| به تازگی شرکت کرمان موتور طی مراسمی تعداد قابل توجهی از محصولات برقی خود را به ناوگان تاکسیرانی شهری تحویل داد. هرچند این تلاش در راستای توسعه حمل و نقل پاک قابل تحسین است، اما موفقیت این طرح مستلزم این است که همه ذینفعان از جمله شرکت خودروساز، دستگاه‌های دولتی و مصرف‌کنندگان از زنجیره برقی‌سازی حمل و نقل آگاهی لازم را داشته باشند.

نبود زیرساخت ها و اجرای شتابزده طرح برقی سازی

در شرایطی که هنوز زیرساخت‌های لازم برای استفاده از تاکسی‌های برقی یا خودروهای شخصی الکتریکی در پایتخت فراهم نیست، به نظر می‌رسد که متولیان صنایع خودرویی و حمل و نقل کشور توجه به این مهم را فراموش کرده‌ باشد و برای یادآوری این مسئله شاید بد نباشد که گذری به استانداردهای ایستگاه‌های شارژ برای وسایل نقلیه برقی و مقایسه وضعیت کشور با پیشگامان این حوزه داشته باشیم که در ادامه خواهید خواند:

یکی از عوامل کلیدی توسعه خودروهای برقی در جهان، گسترش شبکه ایستگاه‌های شارژ است. به همین منظور تا پایان سال گذشته تعداد این ایستگاه‌ها در سراسر دنیا به ۲.۷ ایستگاه میلیون رسید و با توجه به اینکه کشورهای اروپایی و آمریکا با سرمایه‌گذاری‌های کلان در این حوزه، پیشگامان توسعه زیرساخت‌های لازم هستند‌.

بر این اساس در آمریکا به ازای هر ۲۴ خودرو برقی، یک ایستگاه شارژ سریع عمومی وجود دارد؛ این رقم در نروژ به ۳۰ دستگاه می‌رسد. استانداردهای جهانی حاکی از آن است که شهرداری‌ها در دنیا تلاش کرده‌اند فاصله ایستگاه‌های شارژ در مسیرهای پرتردد کمتر از ۵۰۰ متر باشد.

با توجه به فقدان زیرساخت مناسب برای وسایل نقلیه برقی در کشور و کمبود ایستگاه‌های شارژ سریع در تهران، در صورت افزایش شمار تاکسی‌های برقی تحویل داده شده توسط کرمان موتور، پیش بینی می‌شود که بحران صف و اتلاف وقت برای مالکان آنها پیش خواهد آمد. از طرفی به نظر می‌رسد زمان آن فرارسیده که متولیان صنایع خودرو و حمل و نقل، برنامه توسعه و زیرساخت وسایل نقلیه پاک را به صورت شفاف اعلام کنند.

وضعیت نامشخص خدمات پس از فروش تاکسی‌های برقی

یکی از مسائل مهم در این زمینه، مدیریت باتری وسایل نقلیه الکتریکی تحویلی کرمان موتور است. باتری‌ها که گران‌ترین بخش این خودروها محسوب می‌شوند، معمولا ۳ تا ۷ سال عمر مفید دارند. در صورت بروز حادثه برای تاکسی‌های برقی تحویلی این شرکت خودروساز، بررسی صحت عملکرد باتری به عهده کدام نهاد خواهد بود؟

در کشورهای پیشرو، معمولا خودروی آسیب دیده از چرخه حمل و نقل خارج می‌شود و هزینه‌های آن بر عهده شرکت‌های بیمه است. با این حال شرکت‌های بیمه در کشور تاکنون قوانین خود را برای پوشش خودروهای برقی به روز نکرده‌اند که این خود می‌تواند در آینده نزدیک بحرانی برای استفاده از این وسایل ایجاد کند.

تاکسی برقی

مساله دیگر در این زمینه، خدمات پس از فروش تاکسی‌های برقی تحویلی شرکت خودروساز مذکور است. این خودروها دو نوع خدمات پس از فروش دارند: بررسی فنی و الکتریکی در مراکز مجاز خودروساز براساس سرویس دوره‌ای، و به‌روزرسانی نرم‌افزاری.

بنابراین معلوم نیست که آیا چینی‌ها حاضر به انتقال فناوری به‌روزرسانی نرم‌افزار این خودروها به شرکت خودروساز داخلی هستند یا خیر؟ همچنین مشخص نیست که آیا به مسائل امنیتی حمل و نقل این خودروهای الکتریکی تحویلی توجه شده است یا نه؟

در مجموع، توسعه و نوسازی ناوگان تاکسیرانی با خودروهای برقی تحویل داده شده توسط کرمان موتور اقدامی قابل ستایش است؛ اما شتاب‌زدگی در اجرای طرح برقی‌سازی بدون فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم، می‌تواند در آینده نزدیک بحران حمل و نقل را به همراه داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا