اخبار برگزیدهانرژیبازارخودروفناوری و خودروفیدفید برتر

چگونه در مواجهه با آتش‌ سوزی خودروهای برقی عمل کنیم؟

آتش‌ سوزی‌ خودروهای برقی به واسطه باتری‌ های لیتیوم-یونی هرچند نادر است، اما مخاطرات جدی را به همراه دارد؛ علت این آتش‌ سوزی‌ ها می‌ تواند عیوب تولید یا تصادفات باشد. در هر صورت، در مواجه با آتش‌ گرفتن خودروهای برقی، بهتر است خودرو در محلی امن پارک شود و مالک آن را به سرعت ترک کند و منتظر آتش نشانان باشد.

به‌روزترین‌ها| هرچند نادر است، اما باتری‌ های لیتیوم- یونی در خودروهای برقی می‌ توانند آتش بگیرند. آتش‌ سوزی این باتری‌ ها می‌ تواند شدید و ترسناک باشد.

نوع باتری گوشی هوشمندی که اکنون در جیب شماست، مشابه همان باتری‌ هایی است که در خودروهای برقی استفاده می‌ شود. با این تفاوت که باتری خودروهای برقی انرژی زیادی ذخیره می‌ کنند آنقدر انرژی که برخی از آتش‌ نشانان آموزش خاصی برای خاموش کردن آتش‌ های شدید ناشی از سوختن باتری‌ های این خودروها پس از تصادفات دیده‌ اند.

اگر اخبار خودروهای برقی را دنبال کرده باشید، احتمالاً به مقالات ترسناکی درباره افزایش آتش‌ سوزی‌ های باتری‌ ها برخورده‌ اید. به تازگی، هیئت ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده و گشت بزرگراه کالیفرنیا اعلام کردند که در حال بررسی آتش‌ سوزی یک کامیون تسلا هستند که پس از برخورد با یک درخت شعله‌ ور شد. باتری لیتیوم- یونی این خودرو حدود 4 ساعت سوخت.

آیا این به این معناست که باید نگران باشید که خودرو برقی شخصی‌ تان ممکن است یک خطر آتش‌ سوزی باشد؟ نه چندان. منطقی‌ تر است که نگران آتش گرفتن یک خودرو بنزینی باشید تا یک خودرو برقی، زیرا احتمال آتش‌ سوزی در خودروهای برقی کمتر از خودروهای بنزینی است.

متیو مک‌ داول مدیر موسسه باتری‌ های پیشرفته در دانشگاه جورجیا تک، می‌ گوید: «آتش‌ سوزی به دلیل عیوب تولید باتری‌ ها بسیار نادر است. به خصوص در خودروهای برقی، زیرا آن‌ ها سیستم‌ های مدیریت باتری نیز دارند». این نرم‌ افزار نظارت بر سلول‌ های مختلف تشکیل دهنده باتری خودروهای برقی را بر عهده دارد و می‌ تواند به جلوگیری از فشار بیش از حد به باتری کمک کند.

چگونه آتش‌ سوزی در خودروهای برقی اتفاق می‌ افتد؟

در طی یک تصادف که به باتری خودرو آسیب می‌ زند، ممکن است آتش‌ سوزی با آنچه که به عنوان پدیده گرمایی (Thermal Runaway) شناخته می‌ شود، آغاز شود. باتری‌ های خودروهای برقی یک بلوک جامد نیستند.

بلکه این باتری‌ ها را به عنوان مجموعه‌ ای از باتری‌ های کوچکتر یا سلول‌ ها در نظر بگیرید که در کنار هم قرار گرفته‌ اند. در پدیده گرمایی، یک واکنش شیمیایی در یکی از سلول‌ ها باعث روشن شدن یک آتش اولیه می‌ شود و گرما به سرعت به سلول‌ های مجاور منتقل می‌ شود تا کل باتری شروع به سوختن کند.

چگونه در مواجهه با آتش‌ سوزی خودروهای برقی عمل کنیم؟

گرگ لس مدیر آزمایشگاه باتری دانشگاه میشیگان، آتش‌ سوزی باتری‌ های خودروهای برقی را به دو دسته مجزا تقسیم می‌ کند: تصادفات و عیوب تولید. او تصادفات را شامل هر چیزی از یک برخورد که باتری را سوراخ می‌ کند تا مشکلات شارژ می‌ داند.

وی می‌ گوید: «بگذارید آن‌ ها را کنار بگذاریم، زیرا فکر می‌ کنم مردم درک می‌ کنند که صرف نظر از نوع وسیله نقلیه، در صورت وقوع تصادف می‌ تواند آتش‌ سوزی رخ دهد». در حالی که خاموش کردن تمام آتش‌ سوزی‌ های باتری خودروهای برقی سخت است، آتش‌ سوزی‌ های ناشی از عیوب تولید احتمالاً برای مصرف‌ کنندگان نگران‌ کننده‌ تر هستند، زیرا به نظر می‌ رسد به صورت تصادفی رخ می‌ دهند.

«مه چیز به نحوه طراحی باتری‌ ها بستگی دارد. برخی از عناصر طراحی به درستی انجام نشده و باعث اتصال کوتاه در سلول شده است که سپس شروع به تولید گرما می‌ کند. گرما باعث تبخیر الکترولیت مایع می‌ شود و گاز درون سلول ایجاد می‌ کند. هنگامی که گرما به اندازه کافی بالا می‌ رود، آتش می‌ گیرد، منفجر می‌ شود و سپس به سلول‌ های دیگر انتقال می‌ دهد».

این نوع عیوب احتمالاً همان‌ هایی بودند که باعث آتش‌ سوزی‌ های اخیر و پر سر و صدای خودروهای برقی در کره جنوبی شدند که یکی از آن‌ ها بیش از صد خودرو را در یک پارکینگ آسیب رساند.

چگونه واکنش نشان دهیم اگر خودروهای برقی‌ آتش بگیرد

طبق گفته سازمان ملی پیشگیری از آتش‌ سوزی، اگر خودرو برقی شما در حین رانندگی آتش بگیرد، بلافاصله راهی امن برای پارک کردن خودرو پیدا کنید و آن را از جاده اصلی دور کنید. سپس موتور را خاموش کنید و اطمینان یابید که همه سرنشینان خودرو را ترک کرده‌ اند. از برداشتن وسایل شخصی خودداری کنید و سریعا خارج شوید. از خودرو در حال سوختن حداقل 30 متر فاصله بگیرید و با شماره 911 تماس بگیرید و درخواست امداد کنید.

همچنین، نباید خودتان تلاش برای خاموش کردن آتش کنید. این یک آتش‌ سوزی شیمیایی است و چند سطل آب نمی‌ تواند شعله‌ ها را به طور کافی خاموش کند. خاموش کردن آتش باتری‌ های خودروهای برقی ممکن است برای امدادگران 10 برابر بیشتر از خاموش کردن آتش در خودروهای بنزینی آب نیاز داشته باشد. گاهی اوقات آتش‌ نشان‌ ها ممکن است ترجیح دهند باتری خود به خود خاموش شود، به جای این که آن را با آب خاموش کنند.

چگونه در مواجهه با آتش‌ سوزی خودروهای برقی عمل کنیم؟

هنگامی که باتری خودرو برقی آتش بگیرد، احتمال دارد که آتش‌ سوزی شیمیایی پس از خاموش شدن اولیه دوباره شعله‌ ور شود. حتی ممکن است باتری دوباره روزها بعد آتش بگیرد. «هم آتش‌ نشان‌ ها و هم پاسخ‌ دهندگان ثانویه مانند شرکت‌ های بازیابی خودرو یا یدک‌ کش، باید از خطر بالقوه انرژی باقی‌ مانده در بخش‌ های بی‌ خطر باتری آگاه باشند. این انرژی می‌ تواند خطر شوک الکتریکی ایجاد کند یا باعث شعله‌ وری مجدد خودرو شود».

هر چقدر هم وسوسه‌ انگیز باشد که به خودرو باز گردید و کیف پول یا دیگر وسایل مهم خود را بردارید، اگر شعله‌ ها کوتاه‌ تر شدند یا برای لحظه‌ ای خاموش شدند، از این کار خودداری کنید. منتظر بمانید تا آتش‌ نشان‌ های محلی شما بتوانند وضعیت کلی را ارزیابی کنند و مجوز بدهند. دور ماندن از خودرو همچنین به شما کمک می‌ کند تا خطر تنفس در دودهای مضر ناشی از آتش‌ سوزی باتری را کاهش دهید.

چگونه باتری‌ خودروهای برقی می‌ توانند ایمن‌ تر شوند؟

علاوه بر فراخوان‌ ها و تعویض سریع باتری‌ های لیتیوم- یونی معیوب، هر دو محققی که با آن‌ ها صحبت کردم، از احتمال آینده‌ ی استفاده از نوع دیگری از باتری به نام باتری‌ های حالت جامد برای ایجاد خودروهای برقی ایمن‌ تر هیجان‌ زده بودند.

مک‌ داول می‌ گوید: «این باتری‌ ها می‌ توانند پایداری حرارتی بیشتری نسبت به باتری‌ های لیتیوم- یونی نشان دهند. وقتی که خیلی داغ می‌ شود، ممکن است پایدار بماند». با استفاده از باتری‌ های حالت جامد، الکترولیت مایع دیگر قسمتی از سلول‌ های باتری نخواهد بود و این بخش پر آتش‌ سوزی طراحی باتری حذف می‌ شود.

این باتری‌های حالت جامد در برخی از دستگاه‌های الکترونیک کوچک موجود هستند، اما تولید نسخه‌های بزرگ این باتری‌ها در مقیاس وسیع هنوز چالشی است که تولیدکنندگان خودروهای برقی در تلاش برای غلبه بر آن هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا