اقتصاد ایرانانرژی

برنامه‌ وزارت نیرو برای جلوگیری از خاموشی در تابستان؛ هدف گذاری برای کاهش 15 درصدی مصرف برق خانگی با تشویق مشترکان

به گزارش به‌روزترین‌ها؛ مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر درباره وضعیت تامین برق کشور بیان کرد: در آغاز دولت سیزدهم، میزان کسری تولید برق نسبت به مصرف حدود 15 هزار مگاوات بود.

وی افزود: با توسعه نیروگاه‌ها، اقدامات تعمیراتی و مدیریت مصرف، برای کاهش این کسری تلاش شده است؛ به طوری که برای سال اول دولت 100 اقدام، سال بعد 140 اقدام و برای سال جاری 180 اقدام پیش‌بینی شده تا از ناترازی کاسته شود.

رجبی مشهدی اضافه کرد: با تلاش بخش خصوصی و دولتی، 9 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق افزوده شده است. همچنین 1400 مگاوات دیگر توسط صنایع انرژی‌بر بر اساس قانون در دست اجرا است و قرار است 10 هزار مگاوات دیگر توسط این صنایع ایجاد شود.

این مقام پیش‌بینی کرد: تا پایان سال جاری 2 هزار مگاوات دیگر وارد مدار شود و در حال حاضر احداث 6 هزار مگاوات در حال انجام است.

به گفته رجبی مشهدی سالانه 10 هزار مگاوات ترانسفورماتور و 1200 کیلومتر شبکه برق احداث می‌شود تا از افت ولتاژ جلوگیری شود. همچنین طی تلاش های توانیر مفتخر هستیم که در حال حاضر 100 درصد شهرها و 99.7 درصد روستاها به برق دسترسی یافته اند.

وی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز گفت: 22 هزار مگاوات در دست ساخت است و امید می‌رود در کمتر از یک سال به بهره‌برداری برسد. همچنین موافقت های لازم برای اختصاص 7.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای نیروگاه‌های حرارتی و 5 میلیارد دلار برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر دریافت شده است.

رجبی مشهدی در مورد کاهش مصرف تاکید کرد: این هدف تعیین شده که با اجرای برنامه کاهش ساعت اداری از 15 خرداد تا 15 شهریور، مصرف برق ادارات 30 درصد و بعد از ساعت 13، 60 درصد کاهش یابد که معادل 1500 مگاوات کاهش مصرف است.
وی با اشاره به جریمه ای که برای ادارات متخلف در نظر گفته شده است افزود: در صورت عدم رعایت، ابتدا به مدت 10 دقیقه، سپس نیم ساعت و در نهایت به طور کامل برق این ادارات قطع خواهد شد.

همچنین گفته شد هدف این است که بخش خانگی نیز 15 درصد در کاهش مصرف سهیم باشد. این مقام با اشاره به پویشی که برای پاداش به مشترکان کم‌مصرف انجام می‌شود، پیش‌بینی کرد میزان مصرف 10 درصد کاهش یابد.

وی ابراز امیدواری کرد که با اقدامات مدیریت مصرف و همکاری مردم، امسال بدون خاموشی گذشته شود.

رجبی مشهدی در پایان گفت: وضعیت تجارت برق بر اساس اولویت داخل تنظیم می‌شود و اکنون در حداقل میزان ممکن صادرات انجام می‌شود، به طوری که بین 500 تا 600 مگاوات برق صادر می‌شود و میزانی نیز وارد می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا