اقتصاد جهانفید

دو راهی پر هزینه برای اقتصاد روسیه

به‌روزترین‌ها| جنگ روسیه در اوکراین نه تنها ویرانی و تلفات انسانی به بار آورده، بلکه اقتصاد این کشور را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است. داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد که رشد اخیر تولید ناخالص داخلی روسیه عمدتاً ناشی از هزینه‌های گزاف نظامی است، نه رونق واقعی اقتصادی.

هزینه‌های سرسام‌آور کرملین برای جنگ، از حقوق نظامیان گرفته تا خرید تجهیزات نظامی و غرامت به خانواده‌های جانباختگان، همگی در محاسبه رشد اقتصادی لحاظ می‌شوند. اما این رشد کاذب است و روسیه در هر دو سناریوی پیروزی یا شکست، هزینه‌های گزافی را متحمل خواهد شد.

اگر روسیه در این جنگ پیروز شود، بازسازی و تامین امنیت در اوکراین با توجه به هزینه‌های مالی و انزوای بین‌المللی، کاری بس دشوار و پرهزینه خواهد بود. کشورهای غربی تجارت با روسیه را محدود کرده‌اند و این امر می‌تواند رشد اقتصادی بلندمدت آن را تحت تاثیر قرار دهد.

در عین حال، اگر روسیه شکست بخورد، هزینه‌های داخلی بازسازی زیرساخت‌ها و کنترل ناآرامی‌های اجتماعی نیز بسیار سنگین خواهد بود. کمبود شدید نیروی کار ناشی از مهاجرت و جنگ نیز یکی دیگر از موانع رشد اقتصادی است که باعث افزایش شدید دستمزدها شده است.

علاوه بر این، نرخ تورم دو برابر هدف بانک مرکزی و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به شدت کاهش یافته است. این وضعیت آشفته اقتصادی به قدری جدی است که یک اقتصاددان می‌گوید حتی برای بازسازی پس از جنگ، روسیه “بهترین امید” خود را در وابستگی کامل به چین، متحد باقی‌مانده خود، می‌بیند.

بنابراین، در هر سناریویی، جنگ روسیه در اوکراین هزینه‌های سنگینی را بر اقتصاد این کشور تحمیل کرده است؛ چه پیروز شود و چه شکست بخورد. جدای از تبعات انسانی جنگ، پیامدهای اقتصادی آن برای دهه‌ها بر زندگی مردم روسیه سایه خواهد انداخت. برگرفته از Yahoo Finance

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا