بحران ارزی، صنعت خودروی ایران را به لبه پرتگاه می‌کشاند

به‌روزترین‌ها| محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در خصوص وضعیت تأمین و تخصیص ارز در سال جاری برای قطعه سازان خودرو بیان داشت: در حال حاضر وزارت صمت سیاست شفاف سازی ارز برای صنایع خودروسازی را اتخاذ کرده است.

وی با اشاره به اینکه برای تامین ارز قطعه سازان سامانه جدیدی ایجاد شده که با مشکلات زیادی روبرو است افزود: متاسفانه عملکرد این سامانه درست نیست و هر روز با قطعی یا عدم ثبت اطلاعات مواجه می‌شود که این امر مشکلات زیادی را برای صنایع خودروسازی ایجاد کرده است.

نجفی منش تأکید کرد: بارها پیشنهاد داده‌ ایم که اگر قرار است سامانه‌ای راه‌اندازی شود، ابتدا باید توسط سیاست‌گذاران صنعتی آزمایش و سپس وارد مرحله عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: واحدهای قطعه‌سازی یا تولیدکنندگان با مشکل قفل فرآیند ثبت سفارش و ترخیص مواد اولیه از گمرکات روبرو شده‌اند. این وضعیت باعث شده است که صنایع خودروسازی به دلیل عدم تأمین ارز برای ثبت سفارش محصولات یا مواد اولیه در شرایط سختی قرار بگیرند.

این تولیدکننده قطعات خودرو در پاسخ به این سوال که آیا برنامه وزارت صمت برای تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری محقق خواهد شد یا خیر گفت: تحقق این برنامه نیازمند تأمین ارز و نقدینگی است که هر دو مولفه در شرایط بحرانی قرار دارند. علیرغم اینکه شعار سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به جهش تولید اختصاص یافته است، متأسفانه شاهد افت تولید هستیم.

نجفی منش ضمن اظهار نگرانی از ادامه سیاست هایی که بر سر صنعت خودرو سایه انداخته است هشدار داد: در صورت تداوم این سیاست‌ها باید به زودی منتظر توقف تولید خودروسازان و قطعه سازان باشیم.

این قطعه ساز اضافه کرد: سیاست‌گذاران صنعتی در کشور برنامه‌هایی را دنبال می‌کنند که سبب توقف تولید و رهایی واردات خودرو شده است. همچنین به زودی و با ادامه این وضعیت باید شاهد تضعیف تولید داخلی و افزایش وابستگی به محصولات خارجی باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا