اخبار برگزیدهسلامتفیدفید برتر

دولت چهاردهم چگونه پزشکان را از سرخوردگی نجات دهد؟ اهمیت پزشکی به عنوان حرفه‌ای اخلاق‌مدار

به‌روزترین‌ها| وزارت بهداشت و جامعه پزشکی ایران در طول تاریخ همواره نقشی حیاتی در بهبود سلامت جامعه ایفا کرده‌اند. اما در شرایط کنونی، این عرصه با چالش‌های جدی مواجه است.

از سویی نیاز به ارتقاء علم پزشکی و از سویی دیگر نیاز به تأمین شرایط مناسب برای حفظ انگیزه پزشکان و جلوگیری از مهاجرت نیروهای متخصص، از جمله مهم‌ترین مباحثی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

در همین راستا، دولت چهاردهم باید اقدامات و سیاست‌هایی را به کار گیرد که نه تنها به ارتقای سلامت عمومی جامعه منجر شود، بلکه شرایط کاری و محیطی مناسبی برای پزشکان فراهم کند. این مباحث شامل ایجاد پیوست سلامت برای تمامی پروژه‌های دولتی، ترویج فرهنگ پزشکی به عنوان حرفه‌ای فراتر از یک شغل، و حمایت از پزشکان در مناطق کم‌برخوردار می‌شود.

وزیر بهداشت میراث دار افتخارات پزشکی ایران

محمود فاضل رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور در راستای بررسی چالش‌ها و راهکارهایی که می‌توانند به شکل‌گیری یک سیستم بهداشتی کارآمد و پایدار کمک کنند و از سرخوردگی پزشکان جلوگیری کنند در گفتگو با به‌روزترین‌ها گفت: ما میراث‌دار یک جامعه پرافتخار و حتی مؤسس علم پزشکی در قرون پیشین در ایران هستیم؛ از آن‌ها می‌توان به عنوان خلاق و بنیان‌گذار علم پزشکی نام برد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور اضافه کرد: این افتخارات طی قرن‌ها در این مملکت ادامه داشته و وزیر بهداشت دولت چهاردهم باید به عنوان متولی این حوزه، رویکردی را انتخاب کند که این افتخارات همچنان برای سال‌های آتی ادامه یابد.

فاضل با اشاره به به برگزاری آیین رونمایی از تالار مفاخر پزشکی ایران و استودیو سیمرغ سازمان نظام پزشکی کشور در روزهای اخیر تصریح کرد: این افتخارات فقط این نیست که عکس‌مان را بر دیوار بزنند، بلکه این افراد هم در علم و هم در خلق و خو و هم در برخورد با بیمار سرآمد بودند. هر کدام از ما که به پزشک مراجعه می‌کنیم باید به بهترین درمان دست یابیم. بنابراین دست یابی به بهترین درمان از جمله دستاوردهای جامعه پزشکی است.

وی افزود: بنابراین وزیر بهداشت دولت چهاردهم میراث‌دار جامعه پرافتخار پزشکی است و برای اینکه این میراث‌داری به درستی انجام شود، این وزارت‌خانه باید زمینه‌های ارتقای علم پزشکی و سلامت جامعه را فراهم کند. برای مثال، دولت در تمام پروژه‌ها باید یک پیوست سلامت و یک پیوست جامعه‌شناسی داشته باشد. اگر قصد دارند قیمت یک فرآورده خاص را تغییر دهند یا یک طرح مشخص را در جای معینی اجرا کنند، باید بررسی شود که از لحاظ جامعه‌شناسی چه تأثیری بر جامعه خواهد گذاشت.

مهاجرت پزشکان؛ چالش‌ها و راهکارهای پیشگیری

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور تاکید کرد: اگر دولت قصد دارد پذیرش دانشجو در این رشته‌ها را افزایش دهد، باید متناسب با فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی باشد. اگر نتواند این تناسب را برقرار کند، باعث سرخوردگی فارغ‌التحصیلانی می‌شود که برای آموزش‌شان هزینه و وقت گذاشته شده است. بنابراین در شرایط نامناسب، این افراد ممکن است برای یافتن شرایط بهتر به سراغ مهاجرت بروند؛ مهاجرت شغلی به رشته‌های پر درآمدتر و حتی مهاجرت جغرافیایی به کشور دیگر.

فاضل ادامه داد: این دقیقاً مصداق اصراف در بیت‌المال است. بیت‌المال هزینه‌هایی را برای تربیت این منابع انسانی پرداخت می‌کند و وقتی آن‌ها مهاجرت می‌کنند، این هزینه‌ها بیهوده صرف شده است. همچنین این موضوع نشان‌دهنده فساد در نحوه تصمیم‌گیری است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور همچنین افزود: یکی از موضوعاتی که همیشه بر آن تاکید می‌کنیم این است که پزشکی یک حرفه است و یک اخلاق بر آن حاکم است. شرایط آن فقط متناسب با شغلی نیست که برای کسب درآمد باشد. بلکه در پزشکی علاوه بر کسب درآمد، اخلاق پزشکی و مسئولیت مدنی در رسیدگی، تشخیص درست، درمان و پیگیری بیمار نیز اهمیت دارد. بنابراین نباید به لحاظ اجتماعی به گونه‌ای رفتار کنیم که پزشکان به دام انتقال از حرفه به شغل بیفتند.

وی تاکید کرد: آن چیزی که جامعه ما را راضی و سالم نگه می‌دارد این است که پزشکان در لباس یک حرفه و نه در لباس یک شغل کار کنند. این از وظایف وزارت بهداشت است و به همین خاطر می‌گویم وزیر بهداشت آینده باید با جسارت و جرات تمام، طرحی نو ارائه کند تا تمامی وزارت‌خانه‌های کشور سرفصل اقدامات‌شان با سلامت شروع شود.

نقش وزارت بهداشت در حمایت از پزشکان مناطق دورافتاده

فاضل با اشاره به ضرورت حضور وزارت بهداشت در حوزه هایی گسترده تر از امروز، بیان داشت: برای مثال، اگر می‌خواهیم در وزارت صنایع کارخانه‌ای تأسیس کنیم، باید ببینیم اگر این کارخانه در نقطه جغرافیایی مشخصی جانمایی شود تأثیر آن بر سلامت مردم چگونه است. یا چنانچه یک سد آبی در منطقه خاصی ساخته شود، باید شرایط محیط‌زیستی انسان‌ها را بررسی کنیم. اگر قصد داریم تبلیغاتی را در تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی انجام دهیم، ارگان متولی تبلیغات باید بررسی کند که این تبلیغات چه تأثیری بر سلامت مردم دارد.

وی اضافه کرد: متاسفانه امروز بخش عمده‌ای از وقت وزارت بهداشت صرف بهداشت، درمان و دارو می‌شود. این موضوعات اساسی هستند اما در شرایطی بهتر عمل می‌کنند که فضای اصلی را نیز درست کرده باشند.

این پزشک تاکید کرد: وزارت بهداشت باید این مسئولیت را درک کند که حکم پدر جامعه پزشکی را دارد و زمانی که پزشکان پس از فارغ‌التحصیلی و دانش‌آموختگی به نقاط مختلف کشور جهت خدمات به مردم اعزام می‌شوند، باید شرایط محیطی مناسبی برای آنان فراهم کند.

فاضل خاطرنشان کرد: بسیاری از پزشکان در جاده‌های نامناسب به شهرها و روستاهای دوردست می‌روند و در خانه‌های بهداشت روستاهای دورافتاده مستقر می‌شوند و از تمامی امکانات شهرهای بزرگ خود محروم هستند. بنابراین باید این خدمات‌شان را به نحو بهتری جبران کنیم. نباید با بی توجهی به آن ها باعث ایجاد سرخوردگی، بی‌انگیزگی و افسردگی در آنان شویم و آنان را از مسیری که انتخاب کرده‌اند پشیمان کنیم.

وی در پایان گفت: باید پرچم دانش پزشکی را توسط این دانشمندان جوان به اهتزاز درآوریم، وگرنه فردا به ما نخواهند گفت که خدمت کرده‌اید و همگی این ها بخشی از وظایف وزیر بهداشت دولت چهاردهم و مطالبه جامعه پزشکی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا