بازاربانک‌ و بیمه

تأمین ۲۵.۵ میلیارد دلار ارز صنایع؛ خودروسازان در راس دریافت کنندگان منابع ارزی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که از ابتدای فروردین تا ۷ مهر ماه سال جاری، ۲۵ میلیارد و ۵۲۳ میلیون دلار ارز برای صنایع مختلف تأمین شده است. در این میان، صنایع خودروسازی با ۴.۳ میلیارد دلار بالاترین سهم از تأمین ارز را به خود اختصاص داده‌اند و منسوجات و پوشاک کمترین سهم را دریافت کرده‌اند.

به گزارش به‌روزترین‌ها؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تازه‌ترین گزارش خود از تأمین ارز برای صنایع مختلف خبر داده و اعلام کرده که در بازه زمانی اول فروردین تا ۷ مهر ماه ۱۴۰۳، بالغ بر ۲۵ میلیارد و ۵۲۳ میلیون دلار ارز برای صنایع کشور تأمین شده است.

بر اساس این گزارش، بیشترین میزان تخصیص ارز به بخش «حمل و نقل و خودرو» صورت گرفته است که معادل ۲ میلیارد و ۵۶۷ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱ میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات بوده و در مجموع ۴ میلیارد و ۳۵۷ میلیون دلار را شامل می‌شود.

بعد از صنعت خودرو، «سایر صنایع» شامل گروه‌های متنوع تولیدی و خدماتی، معادل ۶ میلیارد و ۹۴۵ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱ میلیارد و ۹۴۳ میلیون دلار ارز توافقی دریافت کرده‌اند و در مجموع ۸ میلیارد و ۸۸۸ میلیون دلار را به خود اختصاص داده‌اند.

در میان دیگر بخش‌های صنعتی، صنعت «معدنی» با ۳ میلیارد و ۳۹۳ میلیون دلار (۱ میلیارد و ۹۱۳ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار ارز توافقی) و «ماشین‌آلات و تجهیزات تولید» با ۳ میلیارد و ۵۶ میلیون دلار (۱ میلیارد و ۶۸۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱ میلیارد و ۳۶۸ میلیون دلار ارز توافقی) در رده‌های بعدی قرار دارند.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که صنایع «شیمیایی و پلیمری» در این بازه زمانی، ۲ میلیارد و ۴۴۹ میلیون دلار ارز دریافت کرده‌اند که شامل ۱ میلیارد و ۸۲۹ میلیون دلار ارز نیمایی و ۶۲۰ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات است.

منسوجات و پوشاک، با دریافت تنها ۸۹۶ میلیون دلار ارز نیمایی و ۵۰ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات، کمترین میزان ارز تخصیص یافته در میان صنایع را داشته‌اند و مجموع دریافت ارز این بخش تنها ۹۴۶ میلیون دلار بوده است.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که تمرکز تخصیص ارز در صنایع خودرو، حمل و نقل و ماشین‌آلات و همچنین صنایع معدنی، در مقایسه با صنایع منسوجات و پوشاک، نشان‌دهنده اولویت‌دهی به صنایعی است که نیاز بیشتری به ارز برای تأمین قطعات و مواد اولیه حیاتی دارند. این تخصیص منابع به منظور کاهش چالش‌های تولید و تأمین مالی صنایع صورت گرفته و هدف اصلی آن حمایت از تولید و جلوگیری از رکود در بخش‌های مهم اقتصادی کشور است.

این توزیع ارز به وضوح نشان‌دهنده اولویت‌های اقتصادی دولت در حمایت از بخش‌های مختلف صنعت و تأکید بر صنایع بزرگ و زیرساختی مانند خودروسازی، تجهیزات الکترونیک و صنایع معدنی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا