20میلیون فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی در 2024
در حالی که بازار جهانی خودروهای الکتریکی نسبت به رشد سریع سالهای اخیر کاهش یافته، میزان استفاده از مواد معدنی در باتریهای این خودروها همچنان به اوجهایی جدید رسیده است. شرکتهای خودروساز پیشرو مانند تسلا با سرمایهگذاریهای کلان در مواد خام باتری، حتی با کاهش قیمت، برتری خود را حفظ کردهاند. این تحولات در حالی رخ میدهد که تقاضا برای خودروهای پلاگین هیبریدی نیز به سرعت رو به افزایش است.
بهروزترینها| اگرچه بازار جهانی خودروهای الکتریکی در مقایسه با رشد سریع سالهای گذشته، به ویژه در اروپا، کمی کند شده است، اما فروش واحدها (شامل خودروهای هیبریدی شارژی و هیبریدی معمولی) در سال جاری به راحتی از ۲۰ میلیون واحد عبور خواهد کرد، که برای اولین بار در تاریخ صنعت خودرو به شمار میرود.
رکورد جهانی در ظرفیت باتریهای EV و خودروهای الکتریکی
شاخصی بهتر از فروش واحدها برای سنجش تقاضا برای مواد باتری، ظرفیت باتریهای نصبشده است. طبق دادههای Adamas Intelligence، یک مشاور تحقیقاتی زنجیره تأمین خودروهای الکتریکی مستقر در تورنتو، ظرفیت باتریهای ترکیبی نصبشده در ماه سپتامبر رکوردی جدید ثبت کرده و به ۸۴.۵ گیگاوات ساعت (GWh) رسید، که یک رکورد جهانی است. این رکورد نشاندهنده تقاضای فزاینده برای مواد باتری در سطح جهانی است.
در نتیجه این افزایش ظرفیت باتریها، تقاضا برای فلزات باتری نیز به اوج خود رسید. در سپتامبر، ۱۷۱ هزار تن از فلزات کلیدی مورد استفاده در باتریها (شامل گرافیت، معادل کربنات لیتیم (LCE)، نیکل، کبالت و منگنز) در خودروهای الکتریکی فروختهشده در این ماه استفاده شده است. این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد بیشتر است. نکته قابل توجه این است که این مقادیر مربوط به فلزات نصبشده در خودروها هستند و تقاضا برای این فلزات در معادن بسیار بیشتر از این میزان است.
تغییرات در نوع خودروها: حرکت به سمت هیبریدیهای شارژی
در این میان، گرایش به سمت خودروهای هیبریدی شارژی (PHEV) بیشتر شده است. فروش این نوع خودروها امسال تقریباً چهار برابر سرعت فروش خودروهای الکتریکی کامل (BEV) رشد داشته است. از آنجا که این خودروها باتریهای کوچکتری دارند، میزان فلزات کمتری نیز در آنها به کار رفته است.
اما در کنار افزایش تقاضا برای مواد باتری، قیمتها در زنجیره تأمین باتریهای EV کاهش چشمگیری داشتهاند. لیتیم همچنان در شرایط نزولی قرار دارد، بهطوریکه قیمت هیدروکسید لیتیم در اکتبر بیش از ۳۰ درصد نسبت به ماه دسامبر سال گذشته کاهش داشته است، در حالی که قیمت کربنات لیتیم نیز ۲۶ درصد کاهش یافته است.
کبالت سولفات در سال ۲۰۲۴ با کاهش قیمتهای دو رقمی مواجه شده و در سطوح بسیار پایینتری معامله میشود. نیکل سولفات نیز پس از اینکه مدتها زیر ۲۰ هزار دلار برای هر تن قرار داشت، اخیراً به روند صعودی وارد شده است. از طرف دیگر، گرافیت ورقهای همچنان در منطقه منفی قرار دارد، اما تنها سولفات منگنز در این بازار از قیمتهای مثبتی برخوردار است که در چین رشد ۲۵ درصدی را در سال جاری نشان میدهد.
ارزش کلی مواد باتری؛ ۱.۲۶ میلیارد دلار
با وجود افزایش تعداد فلزات باتریهای به کار رفته، کاهش قیمتها نتوانسته است به طور کامل این افزایش را جبران کند. در سپتامبر، ارزش کل مواد باتری مورد استفاده در خودروهای برقی به ۱.۲۶ میلیارد دلار رسید. این مقدار نسبت به کمترین میزان خود در ژانویه، ۳۸ درصد افزایش داشته است، اما همچنان ۳۴ درصد کمتر از سپتامبر ۲۰۲۳ است و از رکورد تاریخی دسامبر ۲۰۲۲ (۴.۲۳ میلیارد دلار) که قیمتهای فلزات باتری در بالاترین سطح خود قرار داشتند، فاصله زیادی دارد.
درباره مقدار مصرف هر خودروساز از هر یک از فلزات لیتیم، نیکل، کبالت، منگنز و گرافیت نکته جالب این است که تسلا بیش از دو برابر مبلغ بیوایدی برای مواد خام باتری هزینه کرده است، اگرچه تسلا در سپتامبر ۲۰۹,۰۰۰ خودرو کمتر از BYD فروخته است. این تفاوت نشاندهنده این است که BYD عمدتاً از باتریهای LFP (لیتیوم آهن فسفات) استفاده میکند که نیازی به نیکل، کبالت یا منگنز ندارند و در عین حال فروش بالایی از خودروهای هیبریدی شارژی دارد که به طور کلی باتریهای کوچکتری دارند.
ترکیب فروش خودروها و تاثیر آن بر هزینههای فلزات باتری
ترکیب فروش هر خودروساز نقش مهمی در میزان مصرف فلزات باتری دارد. بهعنوان مثال، تویوتا با صرف کمتر از ۵۰ میلیون دلار، در رده سوم قرار دارد. این عدد با توجه به ترکیب فروش تویوتا قابل توضیح است، چرا که از هر ۱۰ خودروی برقی ارسالشده توسط این شرکت، ۹ خودرو از نوع هیبریدی (HEV) هستند که باتریهای آنها کمتر از ۴ کیلووات ساعت ظرفیت دارند.
Li Auto که در جایگاه پنجم قرار دارد، با صرف ۳۷ میلیون دلار در ماه سپتامبر برای مواد خام باتری، رتبه بالایی به خود اختصاص داده است. این شرکت چینی که به تولید خودروهای PHEV و به ویژه EREV (خودروهای برقی با برد طولانی) شهرت دارد، علیرغم اینکه باتریهای LFP در برخی مدلها به کار میبرد، در مدلهای پرچمدار خود از باتریهای NCM (نیکل-کبالت-منگنز) استفاده میکند که حاوی نیکل بالا هستند.
با توجه به رشد بیسابقه فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی در سال جاری، میتوان نتیجه گرفت که صنعت خودروسازی در حال تجربه یک تحول چشمگیر است. عبور از مرز ۲۰ میلیون فروش نشاندهنده تغییرات بزرگ در تقاضا برای خودروهای پایدار و سازگار با محیط زیست است. این افزایش تقاضا نه تنها نشان از موفقیت فناوریهای جدید دارد، بلکه به طور واضحی به تأثیرگذاری تحولات قیمت مواد معدنی باتری و کاهش هزینههای تولید اشاره دارد.
شرکتهایی مانند تسلا که در این رقابت پیشتاز هستند، با سرمایهگذاری کلان در مواد خام باتری به دنبال حفظ جایگاه خود در بازار جهانی هستند. همچنین، توجه به خودروهای پلاگین هیبریدی و کاهش قیمت مواد معدنی، بازار را به سمت تحولات جدیدی سوق میدهد. بنابراین، این روند نه تنها نشاندهنده توسعه تکنولوژیهای جدید، بلکه نشانهای از تغییرات عمیق در استراتژیهای تولید و مصرف در صنعت خودرو است.