100فرصت سرمایهگذاری تازه برای بازسازی چرخه اشتغال

محمدی معاون وزیر کار با اعلام خبر معرفی ۱۰۰ فرصت سرمایهگذاری در حوزه آموزش فنیوحرفهای اظهار داشت: اتاق ایران، موتور محرک اقتصاد ملی است و برای همین همکاری در بخش مهارتآموزی و در کنار آن اجرایی شدن طرح سفیران مهارت را در دستورکار خود قرار دادیم.
به گزارش بهروزترینها؛ غلامحسین محمدی معاون وزیر کار در مراسمی از معرفی ۱۰۰ فرصت سرمایهگذاری و کنسرسیوم مهارت از طرحهای سازمان آموزش فنی و حرفهای در راستای همآفرینی چرخه اشتغال خبر داد و گفت: این سازمان با هدف مشارکت بخش خصوصی، 100 فرصت سرمایهگذاری در حوزه آموزش فنی و حرفهای را معرفی کرده است.
وی با اشاره به نقش اتاق ایران به عنوان موتور محرک اقتصاد ملی، همکاری در بخش مهارتآموزی و اجرای طرح سفیران مهارت را از جمله برنامههای این سازمان برشمرد و اضافه کرد: ضعف نظام آموزشی، عدم دسترسی به آموزش، تغییرات سریع بازار، عدم هماهنگی بین آموزش و صنعت و عوامل اقتصادی اجتماعی را از جمله عوامل موثر بر فقر مهارتی است که در طول زمان، برخی مهارتها منسوخ شده و مهارتهای جدید جایگزین آنها میشوند.
رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور با ابراز نگرانی از کاهش نیروی کار توسط کارفرمایان به دلیل عدم تطابق مهارتها، تصریح کرد: در یک سال اخیر، بیش از ۴۰ درصد کارفرمایان به دلیل این مشکل، اقدام به تعدیل نیرو کردهاند.
وی ناترازی آموزشها و عدم تطبیق آن با نیاز بازار کار را از جمله دلایل وجود یک میلیون کارجو در کشور و در عین حال، گلایههای کارفرمایان از نبود نیروی کار ماهر دانست.
محمدی کمبود نیروی کار ماهر را یک معضل تکرارشونده خواند و بعد آموزشی، عدم دسترسی به آموزشهای فراگیر و عدم اتصال آموزشها به بازار کار را از دلایل اصلی فقر نیروی کار ماهر برشمرد و با اشاره به راهکار کشورهای دیگر در این زمینه، بر لزوم ورود کارفرمایان به عرصه آموزش تاکید کرد و افزود: این ورود میتواند در چارچوب مدلهای متفاوتی در ایران تعریف و اجرا شود.
به گفته محمدی، نظام آموزشی ایران در تربیت نیروی کار ماهر ناکارآمد عمل کرده و کشور ما از نظر میزان آموزش در سازمانها نیز در رتبههای پایین جهانی قرار دارد.
وی چرخه اشتغال را فرایندی دانست که در آن کارجو با کسب شایستگیها و مهارتهای لازم، ارزیابی شایستگیهای کنونی و دریافت آموزشهای متناسب، به یک موقعیت شغلی دست مییابد و طرحهای کنسرسیوم مهارت و یکصد فرصت سرمایهگذاری این سازمان را از جمله طرحهای همآفرینی در بهبود روند چرخه اشتغال برشمرد.
محمدی در پایان یادآور شد: سازمان آموزش فنیوحرفهای با هدف اصلاح نظام مالی و اقتصادی و تنظیم روابط با ذینفعان کلیدی، فهرستی از ۱۳۰ فرصت سرمایهگذاری برای همکاری مشترک میان سرمایهگذاران و سازمان تهیه کرده است.