کاهش 23درصدی سود خالص «مخابرات»

براساس گزارش حسابرسی نشده‌ای که مخابرات ایران از صورت‌های مالی تلفیقی خود به سازمان بورس ارائه کرده، درآمدهای عملیاتی این شرکت رشد خوبی را نشان می‌دهد، اما به دلیل رشد همزمان و بیشتر هزینه‌ها، این افزایش درآمد نتوانسته در سود خالص شرکت خود را نشان دهد.براساس این صورت‌ها درآمد تلفیقی سال مالی 87 معادل 5هزارو 274میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته که این رقم 4هزارو 516میلیارد تومان بوده، رشد 3/14درصدی را نشان می‌دهد. اما بهای تمام شده خدمات شرکت رشد سریع‌تری داشته، به طوری که از 2هزارو 369میلیارد تومان در سال 86 به 3هزارو 57میلیارد تومان در سال 86 رسیده است.
اما دلیل اصلی افزایش درآمدهای امسال مخابرات مربوط به کارت اعتباری است که از 298هزار میلیارد تومان در سال 86 به 850میلیارد تومان در سال 87 رسیده است.در واقع از 660میلیارد تومان افزایش درآمدی که مخابرات طی سال 87 نسبت به سال گذشته داشته، 83درصد مربوط به صدور کارت‌های اعتباری بوده است.مابقی افزایش درآمدهای عملیاتی امسال مخابرات نیز مربوط به تلفن شهری، بین‌شهری، بین‌المللی، درآمد ارتباطات سیار، پیام کوتاه و … است.البته از آنجا که هنوز صورت‌های مالی شرکت اصلی مخابرات به دلیل برگزاری مجامع شرکت‌های استانی تهیه و منتشر نشده، نمی‌توان سهم هرکدام از درآمدها را به تفکیک درآمد مخابرات محاسبه کرد.در سرفصل هزینه‌های مخابرات نیز که 688میلیارد تومان افزایش را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد چهار مورد عمده مطرح شده است.این موارد شامل هزینه اتصال ایرانسل و تالیا، هزینه اجاره لینک‌ از دولت، استهلاک و در نهایت خدمات قراردادی، حقوق و مزایای کارکنان است.یکی از موارد جالب هزینه‌ای مخابرات مربوط به هزینه اتصال ایرانسل و تالیا است. به عبارت دیگر گسترش روزافزون شبکه ایرانسل نسبت به تالیا بار هزینه‌ای مخابرات را بالا برده است.
وقتی عملیاتی، سود کم می‌شود!
در بخش دیگری از گزارش صورت‌های مالی تلفیقی مخابرات، مشخص می‌شود که سود ناخالص امسال شرکت در مقایسه با سال گذشته کاهش 3/1درصدی را تجربه کرده است.
به طوری که این رقم از 2هزارو 246میلیارد تومان در سال 86 به 2هزارو 217میلیارد تومان در سال 87 رسیده است.در کنار این مورد، خالص سایر هزینه‌های عملیاتی امسال مخابرات نسبت به پارسال 7/19درصد رشد کرده است.رقم این هزینه‌ها از 564میلیارد تومان در سال گذشته به 675میلیارد تومان بالغ شده است.این افزایش هزینه‌ها در کل باعث شده که سود عملیاتی شرکت نیز 3/8درصد با کاهش مواجه شود.این رقم در سال 86 معادل یک هزارو 682میلیارد تومان بوده که در سال 87 به یک هزارو 542میلیارد تومان رسیده است.تکلیف سود خالص هم وقتی هرآنچه درآمد هست در حال کاهش است، روشن است. به طوری که رشد منفی 7/23درصدی از آن سود خالص مخابرات ایران شده است.رقم سود خالص «اخابر» در سال 86 معادل یک هزارو 47میلیارد تومان بوده که در سال مالی 87 این رقم به 799میلیارد تومان رسید.در بخش جزئی‌تر، EPS تلفیقی سال گذشته مخابرات 228ریال بود که این رقم برای سال جدید به 174ریال رسید.گرچه مخابرات ایران EPS تلفیقی امسال خود را 160ریال اعلام کرده بود و با نگاهی به صورت‌های مالی حسابرسی نشده، سود شرکت به 174ریال رسیده است. اما این رقم در کل بیانگر افزایش EPS شرکت نیست. چرا که مساله این است که سود خالص تلفیقی امسال نسبت به پارسال از 228ریال به 174ریال کاهش یافته است.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا