بررسی ضرورت اجرای توافقنامههای سطح خدمات ارتباطی در کشور
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توجه به این نکته ضروری است که با حضور اپراتور سوم و جدیتر شدن درخواستهای اپراتور ایرانسل به طور حتم نهایی شدن SLA ضروری میشود؛ SLA به هر سرویس دهندهای می تواند تعلق یابد؛ هر شبکهای باید برای SLA امضا کردن امکانات فنی مناسب با آن را به وجود آورد و به موازات آن شبکههای هوشمند به وجود آیند که براساس تعهدی که به مشتری میدهد بتوانند به آن عمل کنند.
اما تصویب SLA گامی بلند از سوی رگولاتوری برای هرچه بیشتر قانونمند کردن شرکتهای دولتی در ارائه امکانات و همچنین دفاع از حقوق بخش خصوصی فعال در حوزه ICT در قبال دولتیها و نیز دفاع از حقوق کاربران در مقابل این دو بخش به شمار میرود.
تدوین و تصویب SLA را میتوان از جمله اقداماتی برشمرد که امنیت فضای سرمایهگذاری در کشور را بیش از پیش تضمین میکند و موجب ارتقاء بیشتر کیفیت خدمات مخابراتی و ارتباطی در سطح کشور خواهد شد.
شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان عضوی از شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران و تامین کننده زیرساختهای اینترنتی، ارتباطات راه دور و اتصال متقابل، پیشتر از سایر شرکتهای زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران در سال 1384 از معاونت نگهداری و مدیریت شبکه و مرکز تحقیقات مخابرات ایران درخواست کرد تا مرکز تحقیقات مخابرات ایران برای شماری از خدمات اتصال متقابل و خطوط استیجاری شرکت ارتباطات زیر ساخت، چارچوب و قالب حقوقی- فنی معینی را به عنوان SLA تدوین کند.
بر این اساس هماکنون توسعهی شبکهی زیرساخت و تنوع خدمات مخابراتی در این شبکه زمینه را برای اجرای تفاهم نامه سطح خدمات، SLA در شرکت ارتباطات زیر ساخت، فراهم کرده است تا خدماتی که این شرکت به عنوان متولی دولتی و انحصاری شبکه ارتباطات بین شهری و بینالملل کشور به مشتریانش ارائه میدهد از تضمین کیفیت و امنیت مناسب برخوردار باشد؛ گفتنی است؛ تفاهمنامه سطح خدمات به بیانی دیگر قراردادی رسمی بین فراهم آورنده خدمات ( Service Provider) و خدمات گیرنده (Customer) که در برگیرنده مشخصات خدمات، مسوولیتها و اولویتهای طرف مقابل است.
از دلایل تاخیر تدوین و اجرای این توافقنامهها در کشور که بگذریم، آییننامه توافقنامه سطح دسترسی به خدمات ارتباطی (SLA) حدود سه سال گذشته تهیه و آماده شده و جلسات مختلفی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت با مخابرات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار شد.
چندی پیش کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات کلیات آییننامه SLA شرکت زیرساخت را برای ارایه خدمات نقطه به نقطه، تصویب کرد؛ اجرای کلیات SLA به صورت قرارداد با بهرهبرداران مخابراتی منعقد میشود و درصورت تمایل این دسته از مشتریان شرکت ارتباطات زیرساخت شرایط قرارداد با توجه به سطح SLA درخواستی و قبول هزینه مربوط به آن از سوی مشتری، تنظیم میشود و برای هر دو طرف لازم الاجرا خواهد بود و از سویی با قانونمند شدن واگذاری لینکهای ارتباطی و تصویب موافقتنامه سطح خدمات، واگذاری لینکهای ارتباطی در شبکههای زیرساخت کشور و شبکه انتقال استانی و شهری در سطح کشور قانونمند شد.
این آییننامه در پنج سطح است؛ سطحهای درجه یک و دو این آییننامه هزینه بسیاری بالایی برای استفاده کنندگان آن خواهد داشت و بسیار گران است که سطح اول آن دیاموند (الماس) و سطح دوم گلد (طلا) است که معمولا برای دیتاسنترها استفاده میشوند.
به گفته مجید حقی – مدیر کل توسعه و ارزیابی شبکه دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت – معمولاً سازمانها و مراکز از سطوح سوم، چهارم و پنجم SLA استفاده میکنند و میتوان گفت که کمتر از 10 درصد از کشورهای دیگر از سطح درجه یک و دو یعنی الماس و طلا استفاده میکنند زیرا هزینه بسیار بالایی دارد و معمولاً مراکز اطلاعاتی و امنیتی خریدار آنها هستند.
البته بنا بر اعلام SLA ازسوی شرکت ارتباطات زیرساخت در چهار سطح ارایه خواهد شد و با توجه به سطحی که از سوی بهره برداران انتخاب میشود علاوه بر اختصاص مسیرهای پشتیبان و ضریب بالای دسترسی تعیین شده با پرداخت هزینههای مربوط به مسیرهای پشتیبانی، همراه خواهد بود.
به گزارش ایسنا طبق آنچه که در دیگر کشورها مرسوم است مشتریان میتوانند با بررسی مشخصات خاص تهیه شده برای خدمات از سوی ارایهدهندگان سرویس و همچنین سطوح کیفی ادعا شده، ارزیابی لازم را انجام دهند که در این میان بحث SLA مطرح میشود.
طبق اظهارات تاج الدینی – مدیرکل طرح و مهندسی سیستمهای انتقال شرکت ارتباطات زیرساخت- در حال حاضر قرارداد SLA در شرکت زیرساخت با مشتریها هنوز به صورت کامل منعقد نمیشود به دلیل اینکه تعرفه آن باید توسط سازمان تنظیم مقررات بررسی و تعیین شود.