هیچ اپراتوری اجازه ورود تجهیزات نسل سوم را ندارد

دولت باید درباره چگونگی واگذاری مجوز اپراتور سوم تصمیم‌گیری کند    
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سبوحی اظهار کرد: متأسفانه پس از اعلام برنده مزایده و جنجال‌های رسانه‌یی که پس از آن به وقوع پیوست، بین شرکای داخلی و خارجی کنسرسیوم برنده بی‌اعتمادی به وجود آمد و تلاش‌های سازمان تنظیم مقررات نیز برای حل اختلافات طرفین و ادامه کار با برنده اول به نتیجه نرسید.
وی ادامه داد: پس از کنار گذاشتن تأمین اتصالات، برنده دوم می‌توانست با طرح تجاری خودش جایگزین ‌نفر اول شود، البته در آن زمان پیشنهادات بالاتری مبنی بر پذیرش تعهدات مالی کنسرسیوم اول از سوی نفرات بعدی وجود داشت، اما سازمان بر اساس اسناد مزایده مجاز به واگذاری پروانه به سایر شرکت‌کنندگان در مزایده نبود.
سبوحی با اشاره به روش‌های پیشنهادی برای تعیین برنده مزایده اپراتور سوم همچون ترک تشریفات مزایده یا واگذاری پروانه به کنسرسیومی مرکب از شرکت‌های داخلی گفت: اگرچه زمان در پروژه اپراتور سوم بسیار حائز اهمیت است، اما تجدید مزایده با وجود زمان بر بودن شفاف‌ترین راه برای تعیین برنده مزایده است و جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای در آینده باقی نخواهد گذاشت.
معاون بررسی‌های فنی و صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات درباره الزام حضور شریک خارجی در مزایده اپراتور سوم نیز عنوان کرد: البته در اسناد اولیه تنظیم شده در سازمان تنظیم مقررات الزامی به حضور شریک خارجی نبوده است و در طی روند بازنگری در اسناد این شرط طی چند مرحله اضافه شده است.
او گفت: در حال حاضر سازمان تنظیم مقررات و ارتبطات رادیویی به اشکالات مزایده آگاه است و برای تجدید مزایده باید در برخی شرایط مزایده همچون الزام حضور شریک خارجی بازنگری شود.
وی در عین حال یادآور شد: گزارش کامل برگزاری مزایده و شرح ماوقع برای هیأت دولت ارسال شده است و دولت باید درباره چگونگی واگذاری مجوز اپراتور سوم اعم از تجدید مزایده یا دیگر روش‌ها تصمیم‌گیری کند.
سبوحی همچنین اظهار کرد: متأسفانه پس از کنار کشیدن تأمین اتصالات و به توافق نرسیدن سازمان با برنده دوم – کنسرسیوم زین ایران- برخی کلیت حضور اپراتور سوم را در بازار زیر سؤال می‌برند این در حالی است که حضور اپراتور سوم در جهت افزایش کیفیت سرویس، کاهش قیمت، افزایش ضریب نفوذ و ارائه سرویس‌های جدید به مشترکان لازم و مؤثر خواهد بود.
او که در همایش تلفن همراه چشم‌اندازها و چالش‌ها که به همت گروه علمی – تحلیلی طیف برگزار شد سخن می‌گفت، در پاسخ به سؤالی درباره ورود تجدید نسل سوم از سوی همراه اول نیز عنوان کرد: بر اساس اسناد مزایده، اپراتورهای فعال در کشور تا دو سال پس از شروع فعالیت اپراتور سوم مجاز به راه‌اندازی نسل سوم نخواهند بود البته می‌توانند برای ارائه خدمات نسل سوم برنامه‌ریزی کنند اما ورود تجهیزات از سوی اپراتورهای موجود تخلف محسوب می‌شود و سازمان با آن برخورد قانونی خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا