عملکرد رگولاتوری و مرکز تحقیقات مخابرات در دولت نهم

به گزارش خبرنگار موبنا، این سازمان یک نهاد مستقل قانون‌گذار و نظارتی است که نقش آن رقابتی کردن بازار ارائه خدمات مخابراتی و بالارفتن کیفیت خدمات آنهاست. میزان اهمیت و نقش به سزای این نهاد در رونق بخش خصوصی از وظایفی که برمبنای اساسنامه برعهده آن گذاشته شده است مشخص می‌باشد.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور اجرای مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات و تحقق اهداف و ایفای وظایف مورد نظر در بخش ارتباطات رادیویی تأسیس شده و رئیس این سازمان معاون وزیر است.  

ده اقدام مهم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دولت نهم
1-تهیه و صدور پروانه اول (شرکت مخابرات ایران) برای واگذاری به بخش خصوصی:پروانه فعالیت شرکت مخابرات ایران با مطالعات و بررسی‌های همه‌جانبه تنظیم و طی محاسبات مختلف کارشناسی و مدیریتی نهایی شده و در نهایت با تصویب کلیات آن در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پروانه مذکور صادر گردید. این پروانه که حاصل تلاش سازمان بوده است یکی از اقدامات مهم و اساسی به شمار می آید.
2- شروع به کار اپراتور دوم: اپراتور دوم تلفن همراه با تلاش و پیگیری‌های سازمان در سال 85 شروع به کار نمود و در حال حاضر حدود 12 میلیون و پانصد هزار مشترک دارد. حضور این اپراتور منجر به کاهش قیمت سیم‌کارت دریک فضای رقابتی گردید که در نهایت به نفع مردم عزیز کشورمان می‌باشد.
3-ارائه پروانه خدمات عمومی انتقال داده‌های بی‌سیم مبتنی بر فناوری وایمکس: با توجه به اینکه امکان ارائه خدمات با سیم در تمام نقاط کشور وجود ندارد با صدور این پروانه و آغاز به کار دارندگان این پروانه مشکل انتقال داده‌ها از قبیل صوت، اینترنت، داده و … به صورت چشمگیری حل خواهد شد. با برگزاری مزایده فوق توسط سازمان برندگان این مزایده در تاریخ 13/8/87 در 30 استان کشور اعلام گردید. جای امیدواری است که بزودی توسط بخش خصوصی در کشور راه اندازی می شود.
4-تدوین دستورالعمل و ضوابط اجرایی عرضه‌کنندگان خدمات اینترنت رسا (ISP)
5-تدوین دستورالعمل و ضوابط اجرایی توزیع‌کنندگان اینترنت (ISDP) : با صدور پروانه ISDP  ، توزیع اینترنت به عرضه‌کنندگان اینترنت به موازات شرکت‌های مخابرات استانی و شرکت فناوری اطلاعات انجام می‌گیرد. شرکتهای دارای پروانه ISDP با رعایت شرایط و ضوابط ISPمی‌توانند به بهره‌برداران نهایی نیز باند ارائه دهند.
6-  بررسی و تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی مراکز خدمات داده اینترنتی (IDC): با توجه به اینکه میزبانی اکثر سایتهای داخلی خصوصی و دولتی در حال حاضر در خارج از کشور می‌باشد و با توجه به ضرورت طبقه‌بندی اطلاعات محرمانه و حفظ آنها در داخل کشور، با آغاز به کار دارندگان این پروانه امکان میزبانی سایتهای اینترنتی در داخل کشور وجود خواهد داشت.
7-  پروژه DNS: DNS مخفف عبارت DOMAIN NAME SERVICE می‌باشد. وظیفه این سرویس تبدیل نام دامنه به یک IP می‌باشد. متولی و مجری کنونی این امر در ایران سازمان فیزیک نظری است، برای پیشبرد اهدافی چند از جمله توسعه دامنه ir. در ایران و جهان و همچنین قانونمند شدن دامنه‌های ایرانی نیاز به صدور مجوز و آیین‌نامه برای اپراتور می باشد. پیش‌نویس آیین‌نامه DNS برای ارائه به کمیسیون آماده شده است.
8-    تایید نمونه تجهیزات مخابراتی : اجرایی نمودن راهکار موقت تایید نمونه تجهیزات مخابراتی ساخت داخل در کشور برای اولین بار – مبادله تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت در انجام تست‌ها و آزمایشهای تایید نمونه تجهیزات مخابراتی بخش CPE با سازمان پژوهشهای علمی و  صنعتی ایران وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صدور گواهی تایید نمونه برای محصولات مخابراتی تولید داخل تاثیرگذار در شبکه‌های زیرساخت مخابراتی کشور – صدور گواهی تایید نمونه برای دستگاه‌های رادیویی وارداتی به کشور در حوزه ICT و تشخیص نمونه‌های غیراستاندارد و ارجاع به کشور مبدا.
9- بازنگری کتاب و جدول تخصیص فرکانس امواج رادیویی ج . ا . ایران: کتاب و جدول ملی تخصیص فرکانس امواج رادیویی ج . ا . ایران در سال 1385 و 1386 به طور کامل بازنگری و با توجه به آخرین مصوبات اتحادیه بین‌المللی مخابرات به روز و منتشر شد. کتاب و جدول ملی تخصیص فرکانس به عنوان سند مرجع مدیریت طیف فرکانس،‌توزیع کلی حدود 450 تکه باند فرکانسی در محدوده 9 کیلوهرتز تا 175 گیگاهرتز را بین حدود 30 سرویس رادیویی مختلف را نشان می‌دهد.
10-برنامه‌ریزی و شرکت فعال در کنفرانس‌های جهانی ارتباطات رادیویی (WRC) : از سال 2003 تا زمان تشکیل کنفرانس WRC-07 این سازمان  با تشکیل گروههای کاری متشکل از کارشناسان کلیه سازمانها و ارگانها ی ذیربط به بررسی و مطالعه دستور کارهای این کنفرانس و تهیه نقطه نظرات ج . ا . ایران در این خصوص پرداخت. نقطه نظرات ج . ا . ایران به کنفرانس فوق ارسال و فعالیت چشمگیر و موفقیت آمیز هیات ج . ا . ایران مورد توجه کشورها قرار گرفت و این هیات نقش ارزنده ای در حل و فصل مسائل و مشکل مورد مناقشه کشورها داشت. مصوبات کنفرانس در اکثر موارد با نقطه نظرات کارشناسی هیات ج . ا . ایران همخوانی دارد و در بعضی موارد هم نتایج کنفرانس موفقیت‌های خوبی برای ج.ا.ایران محسوب می‌شود.

سازمان فضایی
با توجه به فعالیت‌های گوناگونی که در زمینه فناوری فضایی و مسایل مربوط به فضا در سراسر دنیا در حال انجام است، ضرورت ایجاد سازمانی واحد در کشورمان امری اجتناب‌ناپذیر و نیازی غیرقابل انکار جلوه می‌کرد. فناوری فضایی، خوشبختانه از سال‌های پیش مورد توجه مسئولان، کارشناسان و متخصصان قرار گرفته و تا به امروز دستاوردهای مثبت و بی‌شماری به همراه داشته است، امّا نبود متولی خاصی که بتواند این فعالیت‌ها را به طور متمرکز هدایت کرده و در مسیر اصلی و درست قرار دهد، باعث شده تا استفاده بهینه و صحیح از این منابع صورت نگیرد.

عملکرد 4 ساله سازمان فضایی ایران
1-استقرار سازمان فضایی ایران.
2-تهیه و تنظیم برنامه چهارم توسعه در حوزه فناوریهای فضایی.
3-اجرای طرح های عمرانی توسعه کاربردها و فناوریهای فضایی ، در قالب برنامه پنج ساله چهارم
4-توسعه زیر ساختهای کشور در حوزه علوم و فناوری فضایی.
5-تهیه و تنظیم سند ملی توسعه زیر بخش فضا.
6-همکاری با نهادهای آموزشی و پژوهشی فعال در حوزه فضا.
7-ایجاد زیر ساختهای حقوقی و قانونی مرتبط با سازمان.
8-پیشنهاد اساسنامه اصلاحی سازمان به هیات وزیران و اخذ صوبه.
9-تدوین و ارایه نمودار سازمانی ، تشکیلات تفصیلی و شرح وظایف سازمان و اخذ مصوبه.
10-تاسیس پژوهشکده تحقیقات فضایی .
11- اخذ مصوبه قانون عضویت در کنواسیون سازمان همکاری فضایی آسیا و اقیانوسیه در مجلس شورای اسلامی و حضور فعال و موثر در آن.
12-اخذ مصوبه قانون ایجاد مرکز تحقیقات علوم و فناوری فضایی با همکاری سازمان ملل در منطقه مرکز و غرب آسیا ، از مجلس شورای اسلامی .
13- همکاری با دانشگاههای صنعتی کشور در زمینه علوم و فناوریهای فضایی.
14-برنامه ریزی و اقدام برای تاسیس پژوهشکده های تحقیقات فضایی با همکاری تعدادی از دانشگاههای صنعتی کشور.
15-تهیه و تدوین برنامه جامع 10 ساله حوزه فضایی.
16- پیشنهاد طرح و همکاری با کشورهای عضو کنفرانس اسلامی جهت طراحی و تولید ماهواره های تحقیقاتی- عملیاتی.
17- طراحی و ساخت ماهواره با ماموریتهای ارتباطی و سنجش از راه دور .
18-طراحی و ساخت ماهواره های دانشجویی- تحقیقاتی.
19- تولید و ارایه تصاویر ماهواره ای اخذ شده از ماهواره های سنجش از دور.
20- ایجاد و به روز رسانی پایگاه اطلاعاتی سازمان فضایی ایران.
21- راه اندازی پایانه های ماهواره ای در راستای اجرای برنامه های سازمان.
22-تاسیس دبیر خانه شورای عالی فضایی و فعال سازی کارگروه ها و کمیسیون های مربوط به شورای عالی فضایی.
23- تدوین برنامه پنجم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور در حوزه فضا.
24- هماهنگی و برگزاری هر ساله مراسم بزرگداشت هفته جهانی فضا.
25-برگزاری اولین کارگاه منطقه ای فضا و مدیریت بلایا در تهران با همکاری سازمان ملل متحد.
26- برگزاری اولین کارگاه حقوق فضا با همکاری سازمان ملل متحد در تهران.
27- پیشنهاد تاسیس دفتر حامی منطقه ای برنامه سازمان ملل متحد در بکار گیری فناوری فضایی در مدیریت بلایا و اخذ مصوبه آن از دفتر امور فضای ماورای جو سازمان ملل متحد.

مرکز تحقیقات مخابرات ایران
مرکز تحقیقات مخابرات ایران با 39 سال سابقه و تجربه علمی در امر پژوهشی و مشاور مادر وزارت متبوع ، اصلی ترین پایگاه تحقیقات در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور محسوب می گردد. بازنگری در ساختار فعالیتهای مرکز با هدف خودکفایی ، استقلال فنی و تخصصی، مسئولان را بر آن داشت تا نسبت به تحقیق و توسعه به ویژه تحقیقات کاربردی در زمینه فناوری مخابراتی اولویت خاصی قائل شوند و با این دیدگاه  در سال 1382 مرکز تحقیقات مخابرات ایران به موسسه پژوهشی با سه پژوهشکده ارتقاء یافت  و متعاقباً  از سال 1386 به عنوان  پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران  و با برخورداری از کادری متخصص و مجرب و امکانات پژوهشی و آزمایشگاهی پیشرفته در قالب چهار پژوهشکده فناوری اطلاعات ، فناوری ارتباطات ،امنیت فناوری ارتباطات واطلاعات  و مطالعات راهبردی و اقتصادی فعالیت های تحقیقاتی عمده ای را دنبال می کند.
1)فعالیت های مرکز در دولت نهم
برگزاری همایش ها و کنفرانس های متعدد علمی از جمله:
•سومین کنفرانس بین المللی IST 2005 – سال 1384
•سومین کنفرانس بین المللی WITID 2006– سال 1384
•نخستین همایش اخلاق و فناوری اطلاعات  – سال 1384   
•نخستین همایش پست و فرهنگ مکاتبه – سال 1384
•دومین همایش اخلاق و فناوری اطلاعات  – سال 1385
•سیزدهمین کنفرانس اپتیک و فتونیک ایران – سال 1385
•پانزدهمین کنفرانس مهندسی برق ایران- سال 1386
•چهارمین کنفرانس بین المللی IST 2008 – سال 1387
•اولین کنفرانس امنیت فضای تبادل اطلاعات – سال 1388
•کارگاه بین المللی آموزشی NGN با همکاری ITU – سال 1388

موسسه فرهنگی ورزشی پیام
باشگاه فرهنگی ورزشی پیام زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از سال 1346 تاسیس و تا کنون در ابعاد وسیعی از ورزش همگانی، قهرمانی و در راستای رشد کیفی و کمی ورزش کارمندان فعالیت خود را ادامه داده است.
1-جذب هر چه بیشتر کارکنان و خانواده محترم آنان به ورزش و تفریحات سالم
-صدور بیش از 45000 کارت عضویت و امکان استفاده رایگان از بیش از 50 مجموعه ورزشی در سطح تهران.
-اجرای طرح های گوناگون ورزش همگانی
-تنوع و گسترش رشته های ورزشی
-برگزاری اردوهای تفریحی- ورزشی
-برگزاری جشنواره های فرهنگی- ورزش به مناسبت های مختلف
-عقد قرارداد با مجموعه های فرهنگی- ورزشی
-فراهم نمودن فضای مناسب و سالم ورزشی و استفاده بهینه از اماکن ورزشی موجود.
-اجرای طرح تست سلامت.
-گسترش ورزش بانوان ، بازنشستگان و جانبازان ومعلولین
-توزیع سبد کالای ورزشی از طریق برگزاری نمایشگاه کالای ورزشی

2- ارتقاء سطح علمی ورزش

-ساماندهی فعالیتهای آموزشی کارکنان و خانواده و وابستگان درجه یک آنان.
-توسعه کمی و کیفی فعالیتهای آموزشی
-وحدت رویه در نظارت و ارزیابی امور آموزشی
-ایجاد زمینه لازم برای ارتقاء سطح دانش و ورزش
-ارتباط مستمر با مراکز علمی و آموزشی سازمان تربیت بدنی و فدراسیون های ورزشی
-ایجاد زمینه مناسب برای نیاز سنجی و تعیین اولویت های آموزشی
-تعمیق و تنوع بخشی به دوره های آموزشی
-برگزاری کلاسهای مربیگری و داوری با مجوز فدراسیون های مربوطه
-انجام پروژه های تحقیقاتی  
-اهداء گواهی نامه های معتبر در کلاسهای آموزشی.
 

3- ارتقاء سطح کمی و کیفی مسابقات ورزشی

-برگزاری المپیادهای سراسری مخصوص کارکنان (اجرای بیش از چهار دوره المپیاد در سطح کشور ویژه بانوان و آقایان)
-برگزاری المپیادهای استانی مخصوص کارکنان و برگزاری مسابقات مختلف ورزشی به مناسبت های مختلف
-شرکت در مسابقات کارگری و کارمندی
-برگزاری مسابقات تشویقی درجشنواره های فرهنگی
-تشکیل تیم های مختلف ورزشی و اجرای تمرینات منظم ورزشی مخصوص تیمها
-تهیه و توزیع ملزومات ورزشی

4- توسعه روابط عمومی و اطلاع رسانی و تعمیم فرهنگ ورزش و سلامتی
-فعال نمودن سایت پیام
-انجام پروژه های مختلف نظرسنجی
-توسعه کمی و کیفی دو هفته نامه پیام ورزشی
-تهیه و مصاحبه های مختلف فرهنگی- ورزشی و تهیه خبر و گزارش
-معرفی مدیران برتر در امر ورزش و درج در صفحه اول هفته نامه
-توسعه تبلیغات از طرق نصب پوستر و پلاکارد در معابر ورودی ساختمانها.
-تهیه بروشورهای فرهنگی – ورزش
-برگزاری جشنواره های فرهنگی- ورزشی خانوادگی
-برگزاری محافل قرآنی
-برگزاری کلاسهای آموزشی در رشته های مختلف فرهنگی و هنری
5- انجام تحقیقات کاربردی به منظور توسعه نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی
6-توسعه اماکن فرهنگی و ورزشی
-طرح و اجرای ساخت مسجد پیامبر اعظم  
-نظارت بر تجهیز و بازسازی اماکن در فصول مختلف
-توجه به زیبا سازی و استانداردهای بین المللی در ساخت اماکن ورزشی
-اجرای پروژه چمن مصنوعی
-اجرای پروژه سالن چند منظوره ( محمد پارسا )
-ساخت سالن ویژه ورزش جانبازان
-راه اندازی سالن ویژه ( تیراندازی – بدنسازی – تنیس روی میز – یوگا – شطرنج – دارت )
-راه اندازی رستوران های شماره یک و دو با نظارت و پیگیری درکیفیت و کمیت پخت غذا  
-احداث پروژه های عمرانی ورزشی در استانهای محروم و فاقد امکانات  بمنظور تحقق اهداف دولت خدمتگزار در مقوله عدالت محوری و خودکفایی شرکت در تامین امکانات مورد نیاز همکاران و
خانواده های محترم از جمله در استانهای اردبیل، سمنان، کردستان، کهگیلویه و بویر احمد، گیلان، مازندران، یزد و کرمانشاه .
-تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام ورزشی راکد بعنوان یک وظیفه ملی در پیشگیری از ادامه توقف و خسارات ناشی از آن و فراهم نمودن زمینه خود کفایی در ارائه خدمات و سرویسهای ورزشی رایگان به همکاران و خانواده محترمشان از جمله استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خوزستان، فارس، قزوین، کرمان، همدان.
-طراحی ، برنامه ریزی و شروع عملیات احداث پروژه های عمرانی ورزشی مورد نیاز در استانهای متقاضی از جمله: اصفهان، ایلام ، بوشهر، گیلان، لرستان و مرکزی.

موزه ارتباطات
موزه ارتباطات در مجموعه قدیمی ساختمان پست تهران به مساحت 18000 متر مربع در تاریخ 22 بهمن 1369 تاسیس گردید که بزودی تبدیل به یکی از بزرگترین موزه های ارتباطات (در دو بخش تخصصی پست و مخابرات ) در سطح جهان خواهد شد. این موزه در میدان امام(ابتدای خیابان امام خمینی ) در محوطه مجموعه تاریخی میدان مشق جنب سر در باغ ملی قرار گرفته است.
20/11

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا