شرکت مخابرات ایران به یکی از بزرگترین شرکت های خاورمیانه تبدیل شد

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا، در سال 1385 بهره برداری آزمایشی اپراتور دوم تلفن همراه در چند شهر کشور، اجرای دومین بخش بهینه سازی شبکه تلفن همراه، افتتاح مسیر فیبرنوری ایران-افغانستان به طول 150 کیلومتر، بهره برداری از فیبر نوری گناوه – کویت،  دایری تمامی فیش های ثبت نامی تلفن همراه بیش از 8 میلیون شماره قبل از پایان سال، به روز رسانی  تلفن ثابت در تمام شهرهای کشور، عقد قرارداد تولید تجهیزات شبکه تلفن همراه با تولید کنندگان داخلی به مبلغ 1680 میلیارد ریال، ورود پست بانک به روستاهای کشور و ارائه خدمات بانکی از جمله اقدامات مهم در این سال بوده است.
در سال 1386 اتصال شعبات و باجه های بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در سراسر کشور به شبکه های ارتباطی پی ریزی شد به طوریکه در پایان این سال بیش از 21 هزار شعبه و باجه بانکی به شبکه متصل شدند و باعث شد بسیاری از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری خدمات مختلف و متنوع الکترونیکی را به مشتریان خود ارائه کنند.
در همین سال  نهضت اتصال دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی به شبکه ارتباطی داخل و خارج کشور ادامه پیدا کرد و بیش از 59 دانشگاه بزرگ دیگر به شبکه متصل شد و دانشجویان و اساتید از نعمت بهره برداری از منابع علمی و فرهنگی دنیا برخوردار شدند.
تولید تجهیزات مخابراتی در کشور و گسترده تر کردن فعالیت های بومی سازی در این سال  پی گیری شد به طوریکه بیش از 150 قلم اجناس مورد نیاز شرکت های مخابراتی که در داخل تولید شد.پس از انجام مراحل تایید نمونه و رعایت استانداردها شناسائی شدند و خرید آنها از خارج و ورود آنها به صورت داوطلبانه و یک طرفه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ممنوع اعلام گردید.
توسعه تلفن همراه در سال 1386 به سرعت انجام شد و در جهت به روز رسانی تحویل سیم کارت گام های موثر و بلند برداشته شد به طوریکه در پایان سال 1386 روزنه های امید به روز رسانی تلفن همراه نمایان شد.
راه اندازی شبکه هوشمند IN و ارائه خدمات فراگیر آن جزء خدمات برجسته مخابرات در این سال بود. در این سال پهنای باند کشور 5/4 برابر شد که باعث افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور شد .
درسال 1386 اولین اقدامات برای خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران  صورت گرفت در این سال شفاف سازی وظایف و اختیارات این شرکت انجام شد و اساسنامه های مربوطه تدوین و تصویب شد. پروانه این شرکت تهیه و تدوین گردید و بستر لازم و مقررات مورد نیاز و مصوبات مورد لزوم برای خصوصی سازی مخابرات تهیه و تصویب گردید.
سال 1386 برای مشتریان و مشترکان مخابراتی سال کاهش خدمات مخابراتی بود. رقابت ایجاد شده در این بازار به نفع مشتریان و مشترکان مدیریت شد و نهایتا باعث کاهش قیمت در بسیاری از زمینه ها شد.
در این سال بعضی شرکت های خصوصی مخابراتی موفق به حضور در مناقصه ها و اجرای پرونده های بزرگ و صادرات موفق شدند نمونه آن شرکت کابلسازی شهید قندی است که به عنوان صادر کننده نمونه از وزارت بازرگانی جایزه گرفت و مورد تقدیر ریاست جمهوری قرار گرفت.
در سال 1386 توسعه فیبر نوری و شبکه آن به صورت گسترده انجام گرفت به طوریکه طول فیبر نوری شبکه کشور به بیش از یکصد و دوازده هزار کیلومتر رسید. توجه گردد در تابستان سال 1384 و شروع دولت نهم این مقدار حدود 56 هزار کیلومتر بود. بدین ترتیب زیرساخت های اساسی کشور در شهر و روستا توسعه ای قابل توجه و به اندازه چندین ده سال انجام گرفت.
سال 1386 سال توسعه فناوری اطلاعات در بیش از شش هزار روستا و ارائه خدمات مختلف خصوصا خدمات بانکی به روستاها بود. در این سال ظرفیت تعداد کانال های انتقال که از شاخص های عمده زیرساختی است بیش از دو برابر افزایش یافت و باعث شد زیرساخت مخابراتی جهشی چشمگیر پیدا کند.
در سال 1387 مخابرات وارد مرحله ای بسیار جالب و مثال زدنی شد در این سال پروانه نهایی شرکت مخابرات ایران در حضوررئیس جمهورمحمود احمدی نژاد واگذار گردید در تیرماه این سال مخابرات روی تابلو بورس رفت و عملا خصوصی سازی مخابرات کلید خورد در زمان فروش 5درصد سهام مخابرات در زمان کمتر از چند دقیقه به فروش رفت و همواره شاخص سهام مخابرات دربازار بورس نقش پیش تاز و تعیین کننده داشت. در این سال حدود 30درصد مخابرات ایران واگذار شد.
در این سال عقد قرارداد با دانشگاه های کشور جهت راه اندازی آزمایشگاه های تخصصی مخابرات و انجام پروژه های مخابراتی کلان در حضور ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد با بیش از 20 دانشگاه بزرگ کشور با مبلغ بالغ بر 1180 میلیارد ریال انجام گرفت.
تجهیزات مخابراتی تولید داخل در شبکه سیار همراه اول مورد آزمایش و تحویل قرار گرفت که نقطه عطفی در تولید ایران است.
ارتقاءشبکه تلفن همراه در جهت ارائه سرویس های MMS ، GPRS تحقق یافت و عملا مشترکین همراه اول توانستند ازسرویس اینترنت روی گوشی خود استفاده کنند .
در سال 1387 به روز رسانی تلفن خانگی در روستاهای بالای 50 خانوار در دستور کار شرکت مخابرات قرار گرفت که بحمداله با موفقیت در اکثر استانها انجام شد اگرچه در بعضی از استانها همهروستاها دارای تلفن خانگی شدند.
 تعداد مشترکین تلفن همراه و ثابت  در این سال بالغ بر 54 میلیون گردید و عملا این شرکت یکی از بزرگترین ابزارهای منطقه شد.
در این سال پهنای باند بین الملل از 15 هزارمگابیت بیشتر شد گرچه قابلیت و توانایی مقادیر خیلی بیشتر از این مقدار فراهم شده است.
برگزاری مزایده اپراتور سوم با موفقیت انجام شد و برنده مناقصه مشخص گردید تا این اپراتور در کنار اپراتورهای اول و دوم خدمات ارتباطی را با نسل سوم به مشترکان خود ارائه دهد.
توسعه فناوری اطلاعات در روستاها از طریق راه اندازی دفاتر ICT روستایی در سال 1387 به بالغ بر 7 هزار دفتر رسید که اقدامی تحول برانگیز در سطح روستاها بوده است.
117/20

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا