خصوصی‌سازی در مخابرات و ارتقای کیفیت

به گزارش خبرنگار موبنا، پس از 27 سال که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی گذشت و پس از 27 سال تصدّی‌گری دولت در بسیاری از امور تولیدی، خدماتی از جمله مخابرات، با ابلاغ بند «ج» اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری مطابق با بند 1 اصل 110 قانون به سران سه قوه، مبنی بر اجرای عدالت اجتماعی و فقرزدایی در چارچوب چشم‌انداز 20 ساله‌ی کشور، روند خصوصی‌سازی بخش‌هایی از فعالیت‌های دولت، شتاب گرفت و جدّی‌تر شد.
فرمان مقام معظم رهبری، طبعاً شامل حال بخش‌هایی از شرکت مخابرات ایران نیز می‌شد، و از همین رهگذر، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان عضوی از دولت و رییس مجمع عمومی شرکت مخابرات ایران، متولّی اجرای این فرمان در حوزه‌ی مخابرات شد و از تاریخ 8/12/1385 با مصوبه هیأت دولت  برای تحقق خصوصی‌سازی مخابرات اهتمام ورزیده شد.
تعاملات مخابرات ایران با سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس آغاز گردید و ادامه یافت تا نهایتاً در تاریخ 26/12/86  شرکت مخابرات ایران در بورس پذیرش شد و در تاریخ 19 مرداد 1387، 5 درصد سهام مخابرات برای کشف قیمت در بورس عرضه و فروخته شد و نخستین مجمع عمومی شرکت پس از خصوصی‌سازی در آبان 1387 با حضور بیش از هزار تن از سهامداران برگزار و سود سهام (به ازای هر سهم 130 ریال) اعلام شد.
عرضه‌ی سهام مخابرات به مردم و بخش‌های حقیقی و حقوقی جامعه، افزون بر کاهش بار تصدی‌گری دولت، وارد شدن نقدینگی‌های بسیاری را به بازار سرمایه و تولید و خدمات و مشارکت بخش‌هایی از مردم و نهادهای خصوصی را در فعالیت‌های مخابراتی،‌ باعث شد.
طبعاً سودآوری سهام مخابرات هم جاذبه‌ای برای این بخش صنعتی و خدماتی جامعه ایجاد خواهد کرد و هم شکوفایی و رشد فزاینده‌‌ی آن را باعث خواهد شد.
نتیجه آن که:
– بار اجرایی دولت سبک خواهد شد.
– مردم در تولید و صنعت و خدمات سرمایه‌گذاری و مشارکت خواهند کرد.
– نقدینگی‌های (به نوعی) سرگردان به سرمایه تبدیل خواهند شد.
– هم مردم از قبل مخابرات سود خواهند برد و بازار اقتصاد (مخابرات) رونق خواهد گرفت ؛ هم مخابرات رشد خواهد یافت و شکوفا خواهد شد.
– وجود رقیبان، مخابرات نیمه دولتی فعلی و خصوصی آینده را فعال‌تر خواهد کرد و الزاماً تعاملات اصولی و مسالمت‌آمیز بین مخابرات و رقیبان حاصل خواهد شد.
– کارکنان مخابرات خصوصی‌شده، پاسخگوتر، مسؤولیت‌ پذیرتر، جدّی‌تر ، علاقه‌مندتر، با درآمد بیشتر و در نتیجه شاداب‌تر و پرنشاط‌تر و نیرومندتر به استقبال جامعه و مردم خواهند رفت.

تولید داخل –  عدم وابستگی
موضوع حمایت از تولیدات داخلی و حمایت از تولیدکنندگان همواره یکی از مباحث مهم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور به شمار می رفته است و درعین حال سهم شرکت مخابرات ایران نسبت به دیگر بخش های این وزارتخانه بیشتر بوده است.
به گونه ای که با حمایت از تولیدکنندگان داخل ، زمینه ی تامین نیاز شبکه مخابرات کشور و توسعه ی آن را فراهم کرده و در این راستا گام های مستحکم و بلندی را برداشته است.
انعقاد قرارداد همکاری با دانشگاهها و سازمان ها برای تقویت توان آزمایشگاهی ، ضرورت اخذ تأیید نمونه ، ممنوعیت خرید خارجی برای حمایت از تولیدات داخل ، اجرای زمینه های پروژه NGN ، انعقاد قرارداد تولید تجهیزات مخابراتی توسط تولیدکنندگان داخل از جمله مهمترین فعالیت های صورت گرفته توسط شرکت مخابرات در این زمینه است.

تحولات خدمات ارزش افزوده در کشور- تحقق مشتری مداری
با ورود شرکت مخابرات ایران به عنوان شرکتی با سهامی عام به بورس و گام نهادن به عرصه رقابت با اپراتورهای دیگر به عرضه خدمات ارزش افزوده که در حقیقت آینده فن آوری اطلاعات و ارتباطات را به خود اختصاص داده، همت گماشته است.
مهمترین خدمات ارزش افزوده که در تمامی بخش های مخابرات قابل تعریف است و دستیابی به آن یک ضرورت اجتناب ناپذیر بوده، عبارتند از:
IN یا شبکه ی هوشمند با یک خط (تلفن ثابت) و هشت سرویس ارزش افزوده با امکان نظرسنجی، مکالمات انبوه ، شبکه ی خصوصی مجازی، مشاوره تلفنی، شماره اختصاصی، شماره فراگیر، کارت اعتباری ومکالمه رایگان در دهه نخست مردادماه 86 به بهره برداری رسید و بر اساس توافق به عمل آمده این شبکه به صورت کامل به شرکت مخابرات ایران سهامی عام واگذار شد.
GPRS یا خدمت دسترسی به اینترنت از طریق تلفن همراه که با تدوین قوانین مربوط به آن و تجهیز شبکه تلفن همراه در تهران و برخی شهرها هم اکنون این خدمت از طریق همراه اول عرضه می شود.
MMS یا خدمت ارتباط چند رسانه ای از طریق تلفن همراه که با تصویب قوانین مربوط به این بخش امکان عرضه این خدمت به مشترکان فراهم شده است.
SMS تلفن ثابت یا ارسال پیامک از طریق تلفن ثابت نیز در مرحله پایلوت قرار دارد. اجرای موفقیت آمیز این طرح توسط شرکت ایرانی در تهران  در حجم وسیع فراهم شده است.
 SMS یا سرویس پیام کوتاه تلفن همراه با قابلیت از یک مشترک به مشترک دیگر و همچنین از یک مشترک به چند مشترک و ارسال پیام به طور عمومی می تواند جایگاه با ارزشی از نظر انتقال پیام با سرعت زیاد و حداقل زمان را برای مشترک فراهم آورد. شایان ذکر است که سالانه بیش از 20 میلیارد پیام کوتاه از طریق تلفن همراه ارسال می شود.
ADSL یا اینترنت پرسرعت که با استفاده از این فن آوری، می توان بدون نیاز به تغییرات زیرساختی برروی خط تلفن معمولی به سرعت های بالا دست یافت. خدمات این بخش هم اکنون از طریق شرکت های مخابرات استانی به متقاضیان عرضه می شود.
پروژه ACS یا سرویس خدمات ارتباطی پیشرفته که این سرویس ارزش افزوده این روزها بسیار مورد توجه کاربران و شرکت های مخابراتی دنیا قرار گرفته است.
در ایران نیز در پی جدی شدن خصوصی سازی در وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات و توجه ویژه به بحث درآمدزایی شرکت ها، شرکت مخابرات ایران سهامی عام با رویکردی جدید به سرویس های ارزش افزوده متمایل شده و بحث vod یا ویدیوی درخواستی برای اولین بار در سال 1384 و در شرکت ارتباطات دیتا مطرح و بعد از مطالعات فراوان در شرکت مخابرات ایران در سال جاری ابتدا به شکل پایلوت و در مدت زمان کوتاهی مورد بهره برداری قرار می گیرد.
20/11

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا