سرویس‌دهی دسترسی به اطلاعات با استفاده از موبایل و اینترنت

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد غلام‌زاده در نشستی خبری در مورد مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات گفت: ایران کد طی چهار سال گذشته به یکی از بخش‌های لاینفک اقتصاد ایران تبدیل شده و امیدواریم با نهادینه شدن این سیستم شاهد تاثیرگذاری هر چه بیشتر آن در اقتصاد ملی باشیم.
وی ادامه داد: با توجه به این که طی سال‌های گذشته مصوبات مهمی در مورد ایران کد در جلسات هیات دولت به تصویب رسیده، همه این گونه مسائل در کنار هم باعث شدند روند اجرای این طرح در سطح کشور شتاب بگیرد.
غلام‌زاده با اشاره به 11 هزار و 186 عضو ایران کد افزود: بیش از 225 هزار کدملی هم برای محصولات این اعضا صادر شده است.
وی اضافه کرد: در سال 1385 تنها 264 شرکت به عضویت ایران کد درآمده بودند و این رقم در سال 1386 و 1387 به ترتیب به یک هزار و 990 و سه هزار و 918 عضو رسید، اما در چهار ماه ابتدایی سال جاری (تا پایان تیرماه) پنج هزار و 14 شرکت عضو ایران کد شده‌اند.
مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات با اشاره به پورتال ملی اطلاع‌رسانی کالا و خدمات ایران‌ در این مورد توضیح داد: در حال حاضر پورتال ملی اطلاع‌رسانی کالا و خدمات ایران دربرگیرنده اطلاعات مربوط به کالاهای شرکت‌های عضو است و با مراجعه به آن می‌توان از این اطلاعات بهره گرفت.
غلام‌زاده با اشاره به مصوبه هیات وزیران در مورد ضوابط اجرایی بودجه کل کشور در سال 88 اظهار کرد: در سال جاری بر اساس جدول زمان‌بندی وزارت بازرگانی تمامی دستگاه‌های اجرایی ملزم هستند خریدهای بزرگ و متوسط خود را با قید شناسه ملی کالا (ایران کد) انجام دهند و کد ملی کالا در فاکتورها و اسناد معامله کالا درج شود. این کد ملی توسط فروشنده در اسناد درج می‌شود و دستگاه دولتی خریدار باید بر درستی آن‌ها از طریق پورتال ملی اطلاع‌رسانی کالا و خدمات ایران نظارت کند.
وی تصریح کرد: زمان اجرای ایران‌کد برای خریدهای از مردادماه سال جاری آغاز شده و به همین دلیل کلیه تولید‌کنندگان گروه‌های کالاهایی مورد نیاز دستگاه‌های دولتی، برای آغاز یا تداوم معامله و فروش کالای خود به تمام دستگاه‌های اجرایی، باید هر چه سریعتر نسبت به عضویت در پورتال ملی کالا و دریافت ایران کد کالای خود اقدام کنند. دستگاه‌های اجرایی کشور نیز ملزم شده‌اند از خرید کالاهای اعلام شده که فاقد ایران‌کد هستند خودداری کرده تا در آینده با مشکلات قانونی مواجه نشوند.
غلام‌زاده در پایان با اشاره به نقش شماره‌گذاری و طبقه‌بندی کالاها و خدمات در روشن ساختن وضعیت فضای کسب و کار در کشور یادآور شد: باید توجه داشته باشیم که کدگذاری و طبقه‌بندی کالا به تنهایی کافی نیست و تنها با استفاده سایر بخش‌ها از این اطلاعات است که تاثیر ایران کد در فضای کسب و کار مشخص می‌شود. در حال حاضر این زیرساخت اطلاعاتی راه افتاد و دستگاه‌های دولتی و خصوصی می‌توانند از آن استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا