سرنوشت رسانه های چاپی در عصر دیجیتال

سود دهی صنعت رسانه های چاپی و چاپ کتاب با ورود به عصر دیجیتال آن طور که انتظار می رفت کاهش پیدا نکرده است. نماد این رسانه ها در دنیا “رابرت مورداک” امپراطور رسانه های دنیا است که همچنان در کنار ثروتمندترین افراد در کنار اشخاصی مانند “بیل گیتس” قرار دارد. شاهد دیگری بر این مدعا ناشران  آلمانی هستند که کتب مذهبی چاپ و به سراسر دنیا صادر می کنند. جالب است بدانید که صدور کتب چاپی مذهبی در آلمان جزو یکی از پر سود ترین تجارت هاست.

مهم ترین عاملی که در عصر دیجیتال دامن گیر ناشران رسانه ها و کتب چاپی شده تغییر شکل خواندن افراد جامعه است. مطابق آخرین بررسی ها بیش از 70 درصد جوانان آمریکایی دیگر حوصله مطالعه مقاله های بلند را ندارند و ترجیح می دهند به جای این مقالات ، متن های کوتاه تری را بخوانند. بسیاری از رسانه های چاپی با درک این موضوع آآآ آن سعی کرده اند خود را با این روند جدید وفق داده و مطالب خود را به شکل مختصر ولی پر محتوا تهیه و چاپ کنند.

اتفاق دیگری که در این عصر افتاده این است که خوانندگان روزنامه ها و مجلات با سایزهای بزرگ قدیمی را کمتر می خوانند به همین دلیل هر روز شاهد هستیم که اندازه روزنامه ها ، مجلات و حتی کتاب های چاپی کوچک تر از گذشته می شود. یکی از نمونه های موفق در این حوزه مجله پرفروش Reader Digest است که در سراسر دنیا طرفداران خاص خود را دارد. این مجله که بیشتر به موضوعات اجتماعی می پردازد ، از اندازه ای کمی بزرگ تر از کاغذ A5 برخوردار بوده و مطالب آن کاملاً کوتاه به همراه عکس های زیاد و صفحه بندی زیبایی است.

البته نمی توان انکار کرد که بسیاری از رسانه ها برای اینکه از قافله رسانه های آن لاین عقب نمانند ، به نحوی در دنیای سایبر حضور یافته اند. به عنوان نمونه نشریه ” لوموند ” ویژه نامه ” لوموند دیپلماتیک ” خود را دیگر تنها به صورت الکترونیکی در فضای آن لاین در اختیار علاقمندان قرار می دهد و این در حالیست که هنوز نشریه اصلی را به صورت چاپی عرضه می کند. علاوه بر این خود ناشران هم کم علاقه نیستند که کم کم به سوی دنیای سایبر کوچ کنند. چراکه در این فضا هزینه های کمتری به آنها تحمیل می شود. تنها عاملی که توانسته جلوی این کار را بگیرد محدود بودن تبلیغات در این حوزه و علاقه خوانندگان به نسخه های چاپی رسانه ها است.

یکی دیگر از دلایلی که موجب شده روند مهاجرت به سمت رسانه های آن لاین کند شود ، پیر بودن جمعیت فعلی دنیاست. در اروپا و آمریکا معضل بالا بودن سن شهروندان موجب شده در این مناطق از دنیا همچنان سلایق قدیمی در خبرخوانی و خبرپراکنی طرافداران پر و پا قرص خود را داشته باشد.

به هر صورت آنچه مسلم است این تغییرات در آینده دور بسیار دامنه دار تر از حال به وقوع می پیوندد و بعید نیست روزگاری برسد که در آن هیچ دکه روزنامه فروشی در سراسر دنیا مشاهده نشود! 15/19

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا