ارسال پیامک از تلفن ثابت ؛ وعده‌ای که هنوز بلاتکلیف است

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس « توانا» سرویس پیامک تلفن ثابت در اسفندماه سال گذشته، با هیاهوی بسیار در مرکز مخابراتی ولیعصر تهران افتتاح شد و با تجربه موفق استقبال کاربران تلفن همراه از پیامک و درآمدزایی این سرویس برای اپراتورها از طرفی و تعرفه پایین سرویس پیامک تلفن ثابت از سوی دیگر امید می رفت این سرویس از استقبال خوبی نزد مردم برخوردار شود.
در گام اول، قیمت پایین پیامک تلفن ثابت به مزاج بسیاری از علاقه‌مندان به سرویس پیامک خوش آمد اما با توضیح بیشتر در مورد این سرویس، مردم متوجه شدند که برای استفاده از این سرویس نیاز به تهیه گوشی های مخصوص با قابلیت پشتیبانی از سرویس پیامک تلفن ثابت دارند و استفاده از این سرویس به آسانی میسر نیست.
* خرید گوشی‌های 20 هزار تومانی برای ارسال پیامک ارزان
بنابراین گزارش، متوسط قیمت گوشی‌هایی با قابلیت ارسال و دریافت پیامک تلفن ثابت در بازار 20 هزار تومان است و البته این قیمت آنقدر گزاف نیست که مردم قادر به تهیه آن نباشند. اما انتظار پرداخت هزینه مضاعف و خریداری یک دستگاه تلفن جدید که البته مشابه معمولی آن در اکثر قریب به اتفاق منازل وجود دارد توسط متقاضیانی که به علت قیمت پایین راغب به استفاده از این سرویس می شوند همخوانی ندارد و با طرح تجاری و اقتصادی سرویس نوپایی که مزیت عمده آن نسبت به سرویس های معمول فعلی، تفاوت قیمت چشمگیر آن است، مطابق نیست.
* نرم‌افزار ارسال پیامک از تلفن ثابت؛ وعده‌ای که محقق نشد
از ابتدای راه اندازی این سرویس راه حل های بسیاری برای فراگیر شدن آن بین مردم اندیشیده شد. پیش از این معاون توسعه و مهندسی شرکت مخابرات استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به عدم استقبال مردم از سرویس پیامک تلفن ثابت، گفته بود: یکی از روش‌هایی که این شرکت به منظور افزایش تقاضا برای استفاده از این سرویس در نظر گرفته شده طراحی نرم‌افزار شبیه سازی گوشی تلفن بر روی رایانه‌های خانگی است.
به گفته وی، پس از عرضه این نرم‌افزار، مشترکان می‌توانند با مراجعه به پورتال شرکت مخابرات استان تهران و نصب آن بر روی رایانه‌های خانگی خود، بدون نیاز به تهیه گوشی‌های مخصوص اقدام به ارسال پیامک به تلفن‌های ثابت و همراه کرده و نیز پیامک‌های خود را از طریق این سامانه دریافت کنند.
وی در اردیبهشت ماه سال جاری از عرضه این نرم افزار تا دو ماه آینده خبر داده بود.
این گزارش حاکی است، با وجود وعده معاون شرکت مخابرات، تاکنون هیچ اخباری مبنی بر ارائه این نرم‌افزار به شرکت مخابرات منتشر نشده و به نظر می‌رسد که پیشرفت کار نرم‌افزار مربوطه بر اساس برنامه زمان‌بندی شده نبوده است.
* مشکل تولید دستگاه های تلفن پیامک ثابت حل می شود
معاون توسعه و مهندسی شرکت مخابرات استان تهران در خصوص مشکل کمبود دستگاه های تلفن با قابلیت ارسال و دریافت پیامک گفت: در صورتیکه گوشی در بازار موجود باشد مشتری از سرویس استفاده می‌کند و تولیدکنندگان نیز به علت ریسک سرمایه گذاری در این زمینه در صورت اطمینان از بازار برای تولید سرمایه‌گذاری خواهند کرد.
صادقی پیش از این تاکید کرده بود، شرکت مخابرات نمی خواهد در بازار گوشی تلفن ثابت وارد شود، اما چنانچه لازم باشد مذاکراتی با تولیدکنندگان گوشی تلفن انجام خواهد شد.
این گزارش می افزاید، سرانجام مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران از ارائه پیشنهاد تسهیلات برای تولید این گوشی‌ها از محل وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد.
* توافق برای مبادله پیامک بین شبکه تلفن ثابت و همراه
به گزارش فارس، علیرغم تمام اقدامات و تلاش های انجام شده در این زمینه مسوولان شرکت مخابرات از ابتدای امر بر این باور بودند که عمده طرح تجاری پیامک تلفن ثابت بر پایه مبادله پیامک بین شبکه های تلفن‌همراه به تلفن ثابت استوار است. بر همین اساس از ابتدای راه اندازی این سرویس مذاکره برای توافقات مالی با اپراتور همراه اول به عنوان پر پوشش ترین اپراتور کشور آغاز شد.
هر چند روند مذاکره با شرکت ارتباطات سیار به طول انجامید، اما در روزهای اخیر خبری در خصوص توافق‌ شرکت مخابرات استان تهران و شرکت همراه اول منتشر شد و سرانجام با نهایی شدن تعرفه و حل مسائل مالی برقراری تبادل پیامک از تلفن ثابت به تلفن‌همراه و بالعکس ممکن شد.
به گفته مسئولان شرکت مخابرات تهران این سرویس به زودی در دسترس مشترکان قرار خواهد گرفت و همچنین دیگر اپراتورهای فعال تلفن‌همراه در تهران نیز در صورت تمایل می توانند ارتباط پیامک تلفن ثابت را با شرکت مخابرات تهران برقرار کنند.
* مقررات پیامک تلفن ثابت
به گزارش فارس، این سرویس برای اولین بار در استان تهران راه اندازی شد و هم اکنون در استان های تهران و شیراز مورد بهره برداری قرار گرفته است. بنابر اظهار نظرهای مسوولان شرکت مخابرات ارتباط بین شهری پیامک تلفن ثابت نیاز به تدوین استانداردهای لازم دارد و به علت داوطلب و فعال نبودن استان ها در این مساله، فعلا قرار نیست پیامک تلفن ثابت در استان های دیگر راه اندازی شود.
بر اساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، تعرفه ارسال پیامک از ثابت به ثابت در ارتباط شهری معادل یک پالس، در خطوط بین شهری و ثابت به همراه و بالعکس دو پالس و از تلفن ثابت به خارج از کشور معادل پنج پالس است که هزینه هر پالس 44.7 محسوب می شود.
همچنین فارسی یا لاتین بودن پیامک ها تاثیری در نوع هزینه نخوهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا